Tietokonepelien rahastusmallit
Oksanen, Antti (2015-11-10)
Tietokonepelien rahastusmallit
Oksanen, Antti
(10.11.2015)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa paneudutaan tietokonepelien erilaisiin rahastus- eli monetisaatiomalleihin. Tietokonepelit ovat tavanomaisesti keränneet suurimman osan tuotoistaan heti julkaisemisen jälkeen, mikä on aiheuttanut ongelmia julkaisijoile pitkien kehitysaikojen takia. Työn aluksi käydään läpi nykyaikaisen pelin kehittämiseen liittyviä kustannuksia, minkä jälkeen tutustutaan erilaisiin rahastusmalleihin. Rahastusmallit jaetaan kolmeen luokkaan; kertamaksullisiin, toistuvamaksullisiin sekä ilmaispeleihin.
Toisessa osassa tutustutaan kyselytutkimukseen, joka tehtiin pelaajille, jotta saataisiin selville heidän mielipiteensä pelien rahastusmalleista.
Kolmannessa osassa tarkastellaan kuutta peliä, joilla kaikilla on erilainen rahastusmalli. Pelit on valittu kyselytutkimuksen vastausten perusteella.
Toisessa osassa tutustutaan kyselytutkimukseen, joka tehtiin pelaajille, jotta saataisiin selville heidän mielipiteensä pelien rahastusmalleista.
Kolmannessa osassa tarkastellaan kuutta peliä, joilla kaikilla on erilainen rahastusmalli. Pelit on valittu kyselytutkimuksen vastausten perusteella.