Lähijohtajuuden merkitys hoitajien työhyvinvointiin iäkkäiden hoitotyössä
Nakari, Nina (2016-11-14)
Lähijohtajuuden merkitys hoitajien työhyvinvointiin iäkkäiden hoitotyössä
Nakari, Nina
(14.11.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitajien kokemuksia lähijohtajan toiminnan merkityksestä hoitajien kokemaan työhyvinvointiin iäkkäiden hoitotyössä kotihoitoyksikössä. Tutkimuksen tavoitteena oli pyrkiä tunnistamaan lähijohtamisessa ilmeneviä tekijöitä, jotka tukevat hoitajien kokemaa työhyvinvointia.
Tutkimus on laadullinen kuvaileva tutkimus. Kiinnostuksen kohteena olivat hoitajien todelliset omakohtaiset kokemukset tutkittavasta aiheesta. Aineistonkeruu toteutettiin Hoitajat.net verkkoyhteisön tutkimusfoorumin kautta sähköisen kirjoituspyynnön muodossa. Tutkimukseen osallistui 14 tiedonantajaa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Lähijohtajan merkitys hoitajien kokemaan työhyvinvointiin luokiteltiin henkilöstöjohtamiseen ja organisatoriseen johtamiseen liittyviin tekijöihin. Lähijohtajan henkilöstöjohtamiseen liittyviä tekijöitä olivat: 1) läsnä oleva johtaminen 2) arvostuksen ja kunnioituksen osoittaminen 3) työntekijöiden tukeminen ja motivoiminen 5) työntekijöiden kanssa kommunikointi 6) työpaikan ilmapiiriin vaikuttaminen ja asennekäyttäytyminen 7) työpaikkakiusaamisen estäminen 8) epäreilu käyttäytyminen 9) henkilökohtaisten ominaisuuksien käyttäminen ja 10) yleisten johtamistaitojen käyttäminen. Lähijohtajan organisatoriseen johtamiseen liittyviä tekijöitä olivat: 1) työvuorojen ja työmäärän suunnitteleminen 2) asiakaslistojen tekeminen 3) ajan tasalla oleminen 4) yleisten johtamistaitojen käyttäminen sekä 5) sanojen ja tekojen kohtaamattomuus.
Lähijohtajan toiminta hoitajien työhyvinvoinnin tukemisessa luokiteltiin lähijohtajan ihmisten johtamiseen liittyviin ja lähijohtajan organisatoriseen työn tekemiseen liittyviin tekijöihin hoitajien työhyvinvoinnin tukemisessa. Ihmisten johtamiseen liittyviä tekijöitä olivat: 1) lähijohtajan käyttäytymiseen ja työntekijöiden kohtelemiseen liittyvät tekijät 2) lähijohtajan fyysinen ja henkinen läsnä oleminen 3) työpaikkakiusaamisen estäminen 4) lähijohtajan yleinen esimiesosaaminen ja johtajuustaitojen kehittäminen. Organisatoriseen työn tekemiseen liittyviä tekijöitä olivat: 1) ergonomisten työvuorolistojen tekeminen 2) lähijohtajan järjestelmällinen toiminta ja ajan tasalla oleminen 3) tiimityöskentelyn mahdollistaminen 4) työnohjauksen ja virkistystoiminnan järjestäminen 5) työntekijöiden mielipiteiden, ehdotusten ja kiinnostuksen kohteiden huomioiminen organisoinnissa 6) työntekijöiden osaamisen tukeminen ja kehittäminen 7) käytännön työn ymmärtäminen 8) auktoriteettina oleminen 9) työntekijöiden tukeminen organisoinnissa 10) lähijohtajan yleinen esimiesosaaminen ja johtajuustaitojen kehittäminen.
Jatkossa tulisi tarkemmin suunnata tutkimusta ja kehittämistoimenpiteitä näihin tutkimuksessa tunnistettuihin tekijöihin, joilla on merkitystä hoitajien kokemaan työhyvinvointiin ja niihin tekijöihin, joilla hoitajien työhyvinvointia voitaisiin tukea.
Tutkimus on laadullinen kuvaileva tutkimus. Kiinnostuksen kohteena olivat hoitajien todelliset omakohtaiset kokemukset tutkittavasta aiheesta. Aineistonkeruu toteutettiin Hoitajat.net verkkoyhteisön tutkimusfoorumin kautta sähköisen kirjoituspyynnön muodossa. Tutkimukseen osallistui 14 tiedonantajaa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Lähijohtajan merkitys hoitajien kokemaan työhyvinvointiin luokiteltiin henkilöstöjohtamiseen ja organisatoriseen johtamiseen liittyviin tekijöihin. Lähijohtajan henkilöstöjohtamiseen liittyviä tekijöitä olivat: 1) läsnä oleva johtaminen 2) arvostuksen ja kunnioituksen osoittaminen 3) työntekijöiden tukeminen ja motivoiminen 5) työntekijöiden kanssa kommunikointi 6) työpaikan ilmapiiriin vaikuttaminen ja asennekäyttäytyminen 7) työpaikkakiusaamisen estäminen 8) epäreilu käyttäytyminen 9) henkilökohtaisten ominaisuuksien käyttäminen ja 10) yleisten johtamistaitojen käyttäminen. Lähijohtajan organisatoriseen johtamiseen liittyviä tekijöitä olivat: 1) työvuorojen ja työmäärän suunnitteleminen 2) asiakaslistojen tekeminen 3) ajan tasalla oleminen 4) yleisten johtamistaitojen käyttäminen sekä 5) sanojen ja tekojen kohtaamattomuus.
Lähijohtajan toiminta hoitajien työhyvinvoinnin tukemisessa luokiteltiin lähijohtajan ihmisten johtamiseen liittyviin ja lähijohtajan organisatoriseen työn tekemiseen liittyviin tekijöihin hoitajien työhyvinvoinnin tukemisessa. Ihmisten johtamiseen liittyviä tekijöitä olivat: 1) lähijohtajan käyttäytymiseen ja työntekijöiden kohtelemiseen liittyvät tekijät 2) lähijohtajan fyysinen ja henkinen läsnä oleminen 3) työpaikkakiusaamisen estäminen 4) lähijohtajan yleinen esimiesosaaminen ja johtajuustaitojen kehittäminen. Organisatoriseen työn tekemiseen liittyviä tekijöitä olivat: 1) ergonomisten työvuorolistojen tekeminen 2) lähijohtajan järjestelmällinen toiminta ja ajan tasalla oleminen 3) tiimityöskentelyn mahdollistaminen 4) työnohjauksen ja virkistystoiminnan järjestäminen 5) työntekijöiden mielipiteiden, ehdotusten ja kiinnostuksen kohteiden huomioiminen organisoinnissa 6) työntekijöiden osaamisen tukeminen ja kehittäminen 7) käytännön työn ymmärtäminen 8) auktoriteettina oleminen 9) työntekijöiden tukeminen organisoinnissa 10) lähijohtajan yleinen esimiesosaaminen ja johtajuustaitojen kehittäminen.
Jatkossa tulisi tarkemmin suunnata tutkimusta ja kehittämistoimenpiteitä näihin tutkimuksessa tunnistettuihin tekijöihin, joilla on merkitystä hoitajien kokemaan työhyvinvointiin ja niihin tekijöihin, joilla hoitajien työhyvinvointia voitaisiin tukea.