Maahanmuuttajataustaisena opettajana Suomessa. Suomeen muuttaneiden opettajien kokemuksia ammatillisen identiteettinsä rakentumisesta
Helin, Anita (2016-11-28)
Maahanmuuttajataustaisena opettajana Suomessa. Suomeen muuttaneiden opettajien kokemuksia ammatillisen identiteettinsä rakentumisesta
Helin, Anita
(28.11.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Useat maahanmuuttajat joutuvat rakentamaan oman ammatillisen statuksensa ja identiteettinsä uudelleen. Tässä tutkimuksessa selvitetään Suomeen muuttaneiden opettajien ammatillisen identiteetin rakentumiseen ja muotoutumiseen vaikuttavia tekijöitä, heille merkityksellisten kokemusten kautta. Tutkimuksen aineisto koostuu yhdentoista opettajana Suomeen muuttaneen ja täällä opettajaksi työllistyneen maahanmuuttajan teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja fenomenologisella tutkimusmenetelmällä.
Maahanmuuttajataustaiset opettajat kokivat ammatillisesti merkittävät sosiaaliset verkostot, kielitaidon ja pätevöitymisen merkitykselliseksi ammatillisen identiteettinsä uudelleenrakentamisessa. Lisäksi siihen vaikuttivat heidän lyhyet opetuskokemuksensa ja rehtorin asenteet. Nämä asiat saivat eri painotuksia riippuen siitä, minkälaisiin opetustehtäviin opettajat olivat työllistymässä.
Opetustehtävien luonne vaikutti maahanmuuttajaopettajien ammatillisen identiteetin muotoutumiseen. Tuntiopettajina työskentelevät omakieliset ja oman äidinkielen opettajat työskentelivät kouluyhteisön marginaalissa. Heidän ammatillinen identiteettinsä muotoutui pyrkimyksistä määritellä ja vahvistaa omaa asemaansa kouluyhteisössä. Kokopäiväisillä opettajilla oli tiiviimpi suhde työyhteisöönsä, mikä suojasi heitä syrjinnältä ja tuki ammatillisen identiteetin persoonallisen puolen rakentamisessa ja kehittämisessä.
Oppilaskeskeisyys, opettajan heikko auktoriteettiasema ja kasvatuskysymykset olivat merkityksellisiä teemoja maahanmuuttajataustaisten opettajien ammatillisen identiteetin rakentumisessa. Opetustilanteessa maahanmuuttajataustaiset opettajat työskentelivät omalla opettajapersoonallaan. Siihen kuului myös heidän kotimaansa opetuskulttuuriin pohjautuvat opetusmetodit ja niiden soveltaminen.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että mahdollisimman varhaisella ammatillisella uraohjauksella ja mentorointisuhteella voitaisiin tukea Suomeen muuttavia opettajia heidän ammatillisen identiteettinsä jälleenrakentamisessa. Myös kouluja kiertävien omakielisten ja oman äidinkielen opettajien mahdollisuuksia kuulua koulujen työyhteisöön on tuettava, esimerkiksi ystäväopettajan avulla.
Maahanmuuttajataustaiset opettajat kokivat ammatillisesti merkittävät sosiaaliset verkostot, kielitaidon ja pätevöitymisen merkitykselliseksi ammatillisen identiteettinsä uudelleenrakentamisessa. Lisäksi siihen vaikuttivat heidän lyhyet opetuskokemuksensa ja rehtorin asenteet. Nämä asiat saivat eri painotuksia riippuen siitä, minkälaisiin opetustehtäviin opettajat olivat työllistymässä.
Opetustehtävien luonne vaikutti maahanmuuttajaopettajien ammatillisen identiteetin muotoutumiseen. Tuntiopettajina työskentelevät omakieliset ja oman äidinkielen opettajat työskentelivät kouluyhteisön marginaalissa. Heidän ammatillinen identiteettinsä muotoutui pyrkimyksistä määritellä ja vahvistaa omaa asemaansa kouluyhteisössä. Kokopäiväisillä opettajilla oli tiiviimpi suhde työyhteisöönsä, mikä suojasi heitä syrjinnältä ja tuki ammatillisen identiteetin persoonallisen puolen rakentamisessa ja kehittämisessä.
Oppilaskeskeisyys, opettajan heikko auktoriteettiasema ja kasvatuskysymykset olivat merkityksellisiä teemoja maahanmuuttajataustaisten opettajien ammatillisen identiteetin rakentumisessa. Opetustilanteessa maahanmuuttajataustaiset opettajat työskentelivät omalla opettajapersoonallaan. Siihen kuului myös heidän kotimaansa opetuskulttuuriin pohjautuvat opetusmetodit ja niiden soveltaminen.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että mahdollisimman varhaisella ammatillisella uraohjauksella ja mentorointisuhteella voitaisiin tukea Suomeen muuttavia opettajia heidän ammatillisen identiteettinsä jälleenrakentamisessa. Myös kouluja kiertävien omakielisten ja oman äidinkielen opettajien mahdollisuuksia kuulua koulujen työyhteisöön on tuettava, esimerkiksi ystäväopettajan avulla.