Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä maantiedosta ja sen opettamisesta
Juva, Heli; Kaissalo, Anna (2017-01-03)
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä maantiedosta ja sen opettamisesta
Juva, Heli
Kaissalo, Anna
(03.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä maantieteestä ja maantiedon opettamisesta Turun opettajankoulutuslaitoksen monialaisten opintojen maantieteen kurssin yhteydessä. Tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä ovat opiskelijoiden näkemyksen mukaan oppiaineen keskeisiä sisältöjä, tavoitteita ja käsitteitä sekä millaisessa asemassa he näkevät maantiedon olevan muiden oppiaineiden joukossa. Toiseksi selvitettiin opiskelijoiden oletuksia maantiedon opettamisesta, sekä heidän käsityksiään omista tiedoistaan ja taidoistaan ryhtyä sitä opettamaan. Lisäksi tutkittiin, millaisia valmiuksia opiskelijat kokivat saaneensa maantieteen monialaisten kurssilta.
Aineisto kerättiin lukuvuoden 2014–2015 luokanopettajien maantieteen monialaisten kurssin alussa (N=82) ja lopussa (N=97) kyselylomakkeilla, joissa oli pääasiassa avoimia kysymyksiä. Tutkimus on toteutettu monimetodisesti: Aineistoa kvantifioitiin taulukoiden muotoon kvalitatiivisen luokitteluanalyysin tueksi. Analyysit toteutettiin kahden tutkijan yhteistyönä.
Tuloksista kävi ilmi, että maantieteen monialaisten kurssi on jossain määrin muokannut opiskelijoiden näkemyksiä maantiedon oppiaineen sisällöistä ja tavoitteista sekä sen opetusmenetelmistä. Kurssin myötä näkemykset olivat tulleet lähemmäksi opetussuunnitelman sisältöjä ja tavoitteita, kun taas kurssin alussa vaikutti selkeämmin opiskelijoiden omat kouluajat. Kaikilla osa-alueilla muutosta ei ollut nähtävissä. Maantieto koettiin tärkeänä oppiaineena, jota on yleisesti mukava opettaa, mutta jonka haasteena ovat useat laajat ja monisyiset kokonaisuudet, joiden ymmärtäminen ja muuntaminen opetettavaan muotoon on vaikeaa.
Opettajaopiskelijoiden henkilökohtaisiin näkemyksiin opettamisesta ja oppimisesta on vaikuttanut laaja sosiokulttuurinen ympäristö, joka on muotoutunut aina opettajan omista kouluajoista lähtien. Näitä henkilökohtaisia näkemyksiä pidetään varsin pysyvinä, ja opettajien omilla käsityksillä tietyn oppiaineen sisällöistä ja tavoitteista on opetuksen toteutuksessa todettu lopulta olevan suurempi merkitys kuin opetussuunnitelman muotoiluilla. Tulosten perusteella opiskelijat tuntuvat tiedostavan näitä omia opetukseen ja oppimiseen liittyviä käsityksiään. Opiskelija tarvitseekin opinnoissaan runsaasti tuettua reflektointia, jotta hän olisi valmistuessaan valmis muutokseen opiskelijasta opettajaksi.
Aineisto kerättiin lukuvuoden 2014–2015 luokanopettajien maantieteen monialaisten kurssin alussa (N=82) ja lopussa (N=97) kyselylomakkeilla, joissa oli pääasiassa avoimia kysymyksiä. Tutkimus on toteutettu monimetodisesti: Aineistoa kvantifioitiin taulukoiden muotoon kvalitatiivisen luokitteluanalyysin tueksi. Analyysit toteutettiin kahden tutkijan yhteistyönä.
Tuloksista kävi ilmi, että maantieteen monialaisten kurssi on jossain määrin muokannut opiskelijoiden näkemyksiä maantiedon oppiaineen sisällöistä ja tavoitteista sekä sen opetusmenetelmistä. Kurssin myötä näkemykset olivat tulleet lähemmäksi opetussuunnitelman sisältöjä ja tavoitteita, kun taas kurssin alussa vaikutti selkeämmin opiskelijoiden omat kouluajat. Kaikilla osa-alueilla muutosta ei ollut nähtävissä. Maantieto koettiin tärkeänä oppiaineena, jota on yleisesti mukava opettaa, mutta jonka haasteena ovat useat laajat ja monisyiset kokonaisuudet, joiden ymmärtäminen ja muuntaminen opetettavaan muotoon on vaikeaa.
Opettajaopiskelijoiden henkilökohtaisiin näkemyksiin opettamisesta ja oppimisesta on vaikuttanut laaja sosiokulttuurinen ympäristö, joka on muotoutunut aina opettajan omista kouluajoista lähtien. Näitä henkilökohtaisia näkemyksiä pidetään varsin pysyvinä, ja opettajien omilla käsityksillä tietyn oppiaineen sisällöistä ja tavoitteista on opetuksen toteutuksessa todettu lopulta olevan suurempi merkitys kuin opetussuunnitelman muotoiluilla. Tulosten perusteella opiskelijat tuntuvat tiedostavan näitä omia opetukseen ja oppimiseen liittyviä käsityksiään. Opiskelija tarvitseekin opinnoissaan runsaasti tuettua reflektointia, jotta hän olisi valmistuessaan valmis muutokseen opiskelijasta opettajaksi.