Times of Change in the Demoscene : A Creative Community and Its Relationship with Technology
Reunanen, Markku (2017-02-17)
Times of Change in the Demoscene : A Creative Community and Its Relationship with Technology
Reunanen, Markku
(17.02.2017)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6717-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6717-9
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
The demoscene is a form of digital culture that emerged in the mid-1980s after home computers started becoming commonplace. Throughout its approximately thirty years of existence it has changed in a number of ways, due to both external and internal factors. The most evident external driver has been the considerable technological development of the period, which has forced the community to react in its own particular ways.
A modest body of research on the demoscene already exists, even though several topics still remain unstudied. In this thesis I approach the scene from three different angles: community, artefacts and relationship with technology. The most important frames of reference are subcultural studies, history of computing, game studies, domestication of technology and software studies. The research material is equally diverse, consisting of texts, creative works and interviews.
The study paints an uncommon picture of the scene as a meritocracy that actively and even aggressively debates technological change. Technical prowess does not imply embracing new gadgets uncritically, in particular because their perceived ease is in dire contrast with the shared ethic that emphasises individuals’ skill. Practices, interests and relationships to other communities – gamers in particular – are still subject to constant change and, therefore, we should not consider the demoscene as a frozen monoculture, but rather as a group of phenomena that are linked to different periods of time, locations and computing platforms. Times of Change in the Demoscene: A Creative Community and Its Relationship with Technology (Muutoksen aikoja demoskenessä: luova yhteisö ja sen teknologiasuhde)
Demoskene on 1980-luvun puolivälissä kotitietokoneiden yleistymisen myötä syntynyt digitaalisen kulttuurin muoto. Noin kolmenkymmenen vuoden olemassaolonsa aikana se on muuttunut monin tavoin, johtuen sekä ulkoisista että sisäsyntyisistä tekijöistä. Ilmeisin ulkoinen muutosvoima on ajanjakson huomattava tietotekninen kehitys, johon yhteisö on sopeutunut omissa puitteissaan.
Demoskenestä on jo olemassa jonkin verran akateemista tutkimusta, vaikka lukuisia aiheita onkin yhä täysin kartoittamatta. Tässä työssä lähestyn skeneä kolmesta eri näkökulmasta: yhteisön, artefaktien sekä teknologiasuhteen suunnasta. Tärkeimpiä viitekehyksiä ovat alakulttuuritutkimus, tietotekniikan historia, pelitutkimus, teknologian kotoutuminen sekä uusimpana tulokkaana ohjelmistotutkimus. Tutkimusmateriaali on samoin monimuotoista, koostuen teksteistä, luovista töistä sekä haastatteluista.
Tutkimuksen myötä hahmottuu poikkeuksellinen kuva skenestä meritokraattisena yhteisönä, joka ottaa aktiivisesti ja usein kärkkäästi kantaa teknologiseen muutokseen. Tekninen kyvykkyys ei johda uutuuksien kritiikittömään omaksumiseen, etenkin kun uusien laitteiden mukanaan tuoma näennäinen helppous sotii yhteisössä vallitsevaa yksilön osaamista korostavaa etiikkaa vastaan. Käytännöt, mielenkiinnon kohteet ja suhtautuminen muihin yhteisöihin – etenkin pelaajiin – ovat edelleen jatkuvassa muutoksessa, eikä demoskeneä siten voikaan tarkastella jähmettyneenä yhtenäiskulttuurina, vaan pikemminkin ryhmänä eri ajanjaksoihin, paikkoihin ja laitteisiin kytkeytyneitä ilmiöitä.
A modest body of research on the demoscene already exists, even though several topics still remain unstudied. In this thesis I approach the scene from three different angles: community, artefacts and relationship with technology. The most important frames of reference are subcultural studies, history of computing, game studies, domestication of technology and software studies. The research material is equally diverse, consisting of texts, creative works and interviews.
The study paints an uncommon picture of the scene as a meritocracy that actively and even aggressively debates technological change. Technical prowess does not imply embracing new gadgets uncritically, in particular because their perceived ease is in dire contrast with the shared ethic that emphasises individuals’ skill. Practices, interests and relationships to other communities – gamers in particular – are still subject to constant change and, therefore, we should not consider the demoscene as a frozen monoculture, but rather as a group of phenomena that are linked to different periods of time, locations and computing platforms.
Demoskene on 1980-luvun puolivälissä kotitietokoneiden yleistymisen myötä syntynyt digitaalisen kulttuurin muoto. Noin kolmenkymmenen vuoden olemassaolonsa aikana se on muuttunut monin tavoin, johtuen sekä ulkoisista että sisäsyntyisistä tekijöistä. Ilmeisin ulkoinen muutosvoima on ajanjakson huomattava tietotekninen kehitys, johon yhteisö on sopeutunut omissa puitteissaan.
Demoskenestä on jo olemassa jonkin verran akateemista tutkimusta, vaikka lukuisia aiheita onkin yhä täysin kartoittamatta. Tässä työssä lähestyn skeneä kolmesta eri näkökulmasta: yhteisön, artefaktien sekä teknologiasuhteen suunnasta. Tärkeimpiä viitekehyksiä ovat alakulttuuritutkimus, tietotekniikan historia, pelitutkimus, teknologian kotoutuminen sekä uusimpana tulokkaana ohjelmistotutkimus. Tutkimusmateriaali on samoin monimuotoista, koostuen teksteistä, luovista töistä sekä haastatteluista.
Tutkimuksen myötä hahmottuu poikkeuksellinen kuva skenestä meritokraattisena yhteisönä, joka ottaa aktiivisesti ja usein kärkkäästi kantaa teknologiseen muutokseen. Tekninen kyvykkyys ei johda uutuuksien kritiikittömään omaksumiseen, etenkin kun uusien laitteiden mukanaan tuoma näennäinen helppous sotii yhteisössä vallitsevaa yksilön osaamista korostavaa etiikkaa vastaan. Käytännöt, mielenkiinnon kohteet ja suhtautuminen muihin yhteisöihin – etenkin pelaajiin – ovat edelleen jatkuvassa muutoksessa, eikä demoskeneä siten voikaan tarkastella jähmettyneenä yhtenäiskulttuurina, vaan pikemminkin ryhmänä eri ajanjaksoihin, paikkoihin ja laitteisiin kytkeytyneitä ilmiöitä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2824]