”Content is not available in your country” – Is Geo-Blocking Compatible with the Internal Market?
Kataja, Pauli (2017-03-21)
”Content is not available in your country” – Is Geo-Blocking Compatible with the Internal Market?
Kataja, Pauli
(21.03.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
This study assesses the relationship between geo-blocking and the internal market. Geo-blocking refers to technical measures, which restrict access to copyright protected audiovisual content from outside of the licensed territory. Territorial nature of copyright and agreements between right holders and service providers are main reasons behind geo-blocking. Digital Single Market Strategy and related competition law investigation aim to abolish geo-blocking practices.
Aim of this study is to assess whether or not such agreements infringe competition law of the EU. In order to answer the question, the relationship between free movement of services and geo-blocking is also examined. Relevant case law, including Coditel cases and Murphy, is profoundly scrutinized. A legal test based on substantial and geographical dimensions of copyright is used to assess compatibility.
Relevancy of underlying regulatory context is one of the main findings of the study. The study concludes that geo-blocking agreements do not infringe competition law as long as copyright is regulated by the “country of destination” approach. However, if copyright is regulated by the “country of origin” principle, there is a breach of competition law in principle. In that case, only economic context can justify geo-blocking. The study maintains that there is a chance that economic characteristics of audiovisual products can justify such restrictions. Tutkielma käsittelee maarajoitusten ja EU:n sisämarkkinoiden välistä suhdetta. Maarajoituksilla tarkoitetaan teknisiä keinoja, joilla estetään pääsy tekijänoikeudella suojattuun audiovisuaaliseen materiaaliin lisensoidun alueen ulkopuolelta. Maarajoitukset johtuvat tuottajien ja palveluntarjoajien välisistä sopimuksista sekä tekijänoikeuden aluekohtaisuudesta. EU:n digitaalisten sisämarkkinoiden toteuttamisen strategia ja Euroopan komission kilpailuoikeusosaston tutkinta ovat pyrkineet maarajoitusten poistamiseen.
Työn tarkoituksena on selvittää rikkovatko maarajoituksia edellyttävät sopimukset EU:n kilpailuoikeutta. Kysymyksen selvittämiseksi tutkielma käsittelee myös palveluiden vapaan liikkumisen ja maarajoitusten välistä suhdetta. Tutkielmassa perehdytään immateriaalioikeuksia sekä sisämarkkina-aluetta koskevaan oikeuskäytäntöön ml. Coditel-tapaukset ja Murphy. Tutkielmassa käytetään tekijänoikeuden sisällölliseen ja maantieteelliseen ulottuvuuteen perustuvaa oikeudellista kehystä maarajoitusten kilpailuoikeudenmukaisuuden arviointiin.
Tutkielman päälöydös on tekijänoikeuslainsäädännön vaikutus kilpailuoikeudenmukaisuuteen. Tutkielman mukaan maarajoitussopimukset eivät riko kilpailuoikeutta, kun tekijänoikeutta hallinnoidaan nykyisen ns. kohdemaaperiaatteen mukaisesti. Toisaalta kilpailuoikeutta rikotaan lähtökohtaisesti, jos tekijänoikeuslainsäädäntöä muutetaan noudattamaan ns. alkuperämaaperiaatetta. Tällöin maarajoitukset voi oikeuttaa vain taloudellinen konteksti. Tutkielma perustelee, että audiovisuaalisiin tuotteisiin liittyvät taloudelliset seikat voivat oikeuttaa maarajoitukset.
Aim of this study is to assess whether or not such agreements infringe competition law of the EU. In order to answer the question, the relationship between free movement of services and geo-blocking is also examined. Relevant case law, including Coditel cases and Murphy, is profoundly scrutinized. A legal test based on substantial and geographical dimensions of copyright is used to assess compatibility.
Relevancy of underlying regulatory context is one of the main findings of the study. The study concludes that geo-blocking agreements do not infringe competition law as long as copyright is regulated by the “country of destination” approach. However, if copyright is regulated by the “country of origin” principle, there is a breach of competition law in principle. In that case, only economic context can justify geo-blocking. The study maintains that there is a chance that economic characteristics of audiovisual products can justify such restrictions.
Työn tarkoituksena on selvittää rikkovatko maarajoituksia edellyttävät sopimukset EU:n kilpailuoikeutta. Kysymyksen selvittämiseksi tutkielma käsittelee myös palveluiden vapaan liikkumisen ja maarajoitusten välistä suhdetta. Tutkielmassa perehdytään immateriaalioikeuksia sekä sisämarkkina-aluetta koskevaan oikeuskäytäntöön ml. Coditel-tapaukset ja Murphy. Tutkielmassa käytetään tekijänoikeuden sisällölliseen ja maantieteelliseen ulottuvuuteen perustuvaa oikeudellista kehystä maarajoitusten kilpailuoikeudenmukaisuuden arviointiin.
Tutkielman päälöydös on tekijänoikeuslainsäädännön vaikutus kilpailuoikeudenmukaisuuteen. Tutkielman mukaan maarajoitussopimukset eivät riko kilpailuoikeutta, kun tekijänoikeutta hallinnoidaan nykyisen ns. kohdemaaperiaatteen mukaisesti. Toisaalta kilpailuoikeutta rikotaan lähtökohtaisesti, jos tekijänoikeuslainsäädäntöä muutetaan noudattamaan ns. alkuperämaaperiaatetta. Tällöin maarajoitukset voi oikeuttaa vain taloudellinen konteksti. Tutkielma perustelee, että audiovisuaalisiin tuotteisiin liittyvät taloudelliset seikat voivat oikeuttaa maarajoitukset.