Kulttuurisesti osaava poliisi. Kulttuurien välisen kompetenssin rakentuminen Poliisiammattikorkeakoulussa
Raevuori, Johanna (2017-03-21)
Kulttuurisesti osaava poliisi. Kulttuurien välisen kompetenssin rakentuminen Poliisiammattikorkeakoulussa
Raevuori, Johanna
(21.03.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Suomi on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut kulttuurisesti monimuotoisemmaksi. Viranomaiset kohtaavat erilaisissa työtehtävissä ihmisiä, joiden ajatus- ja toimintamallit saattavat poiketa totutusta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että poliisit kokevat vieraiden kulttuurien kohtaamisen usein haasteellisena.
Poliisikoulutuksen tulee vastata toimintaympäristön muutoksiin ja valmentaa kulttuurisesti osaavia poliiseja. Kulttuurien välinen kompetenssi ilmenee vuorovaikutuksen sujuvuutena. Poliisi kykenee toimimaan sekä tehokkaasti että sensitiivisesti. Hän ymmärtää asioiden tilannesidonnaisuuden ja jatkuvan kehittymisen tarpeen.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Poliisiammattikorkeakoulussa valmennetaan kulttuurisesti osaavia poliiseja. Aihetta on lähestytty Poliisiammattikorkeakoulun henkilökunnan ja opiskelijoiden näkökulmista. Lisäksi työelämävastaavuutta on pohdittu kahden oppilaitoksen ulkopuolisen poliisin näkökulmasta.
Tutkimusaineisto on kerätty triangulaatiomenetelmällä. Se on teemoiteltu kulttuurien välisen kompetenssin ulottuvuuksien (tietämys, taidot, asenteet, toimintavalmiudet) avulla. Aineiston lähiluku on mahdollistanut sekä opetuksessa painottuvien että vähäisen tai yksipuolisen käsittelyn varaan jäävien näkökulmien tarkastelun.
Tutkielman perusteella poliisi (AMK) -koulutuksessa painottuvat poliisin yhteisen arvomaailman mukainen toiminta ja sen reflektointi, yleissivistävä kulttuurinen tietämys, stereotypioiden ja ennakkoluulojen tiedostaminen ja asiakkaiden yksilöllinen kohtaaminen. Vähäisemmälle huomiolle jäävät oman henkilökohtaisen taustan ja ajatusmaailman reflektointi. Lisäksi opetuksen ja työelämän välisessä siirtovaikutuksessa näyttää olevan kehitettävää. Kaiken kaikkiaan Poliisiammattikorkeakoulussa ollaan tietoisia toimintaympäristön muutoksista ja tavoitteena on ohjata opiskelijoita omaksumaan elinikäisen oppimisen periaatteen.
Poliisikoulutuksen tulee vastata toimintaympäristön muutoksiin ja valmentaa kulttuurisesti osaavia poliiseja. Kulttuurien välinen kompetenssi ilmenee vuorovaikutuksen sujuvuutena. Poliisi kykenee toimimaan sekä tehokkaasti että sensitiivisesti. Hän ymmärtää asioiden tilannesidonnaisuuden ja jatkuvan kehittymisen tarpeen.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Poliisiammattikorkeakoulussa valmennetaan kulttuurisesti osaavia poliiseja. Aihetta on lähestytty Poliisiammattikorkeakoulun henkilökunnan ja opiskelijoiden näkökulmista. Lisäksi työelämävastaavuutta on pohdittu kahden oppilaitoksen ulkopuolisen poliisin näkökulmasta.
Tutkimusaineisto on kerätty triangulaatiomenetelmällä. Se on teemoiteltu kulttuurien välisen kompetenssin ulottuvuuksien (tietämys, taidot, asenteet, toimintavalmiudet) avulla. Aineiston lähiluku on mahdollistanut sekä opetuksessa painottuvien että vähäisen tai yksipuolisen käsittelyn varaan jäävien näkökulmien tarkastelun.
Tutkielman perusteella poliisi (AMK) -koulutuksessa painottuvat poliisin yhteisen arvomaailman mukainen toiminta ja sen reflektointi, yleissivistävä kulttuurinen tietämys, stereotypioiden ja ennakkoluulojen tiedostaminen ja asiakkaiden yksilöllinen kohtaaminen. Vähäisemmälle huomiolle jäävät oman henkilökohtaisen taustan ja ajatusmaailman reflektointi. Lisäksi opetuksen ja työelämän välisessä siirtovaikutuksessa näyttää olevan kehitettävää. Kaiken kaikkiaan Poliisiammattikorkeakoulussa ollaan tietoisia toimintaympäristön muutoksista ja tavoitteena on ohjata opiskelijoita omaksumaan elinikäisen oppimisen periaatteen.