Suomi-kuvan rakentaminen keramiikan keinoin. Arabian astioiden markkinointi ulkomailla 1950-luvulta 1970-luvun puoliväliin.
Väisänen, Janina (2017-05-22)
Suomi-kuvan rakentaminen keramiikan keinoin. Arabian astioiden markkinointi ulkomailla 1950-luvulta 1970-luvun puoliväliin.
Väisänen, Janina
(22.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastellaan Arabian keramiikkatehtaan astioiden markkinointia ulkomaille suunnatuissa mainoksissa 1950-luvulta 1970-luvun puoliväliin. Mainokset esittelevät astioiden lisäksi myös suomalaisuutta ja välittävät kuvissaan ja teksteissään kuvaa suomalaisuudesta. Tämä liittyi osaltaan sotien jälkeiseen jälleenrakentamiskauteen ja kansallisen identiteetin luomiseen. Suomessa kamppailtiin toisaalta perinteisestä kulttuurista kiinni pitämisen ja toisaalta taas kansainvälisten vaikutteiden omaan kulttuuriin omaksumisen välillä. Menestyksekkäät suomalaistaiteilijat ja -muotoilijat nauttivat tuona aikana kansainvälisestä arvostuksesta ja suosiosta, joten heidän roolinsa vaikutti osaltaan suomalaisuudesta kertomiseen. Ajan henkeen kuulunut funktionalismi ja käytännönläheisyys ilmenevät myös mainoksissa ja niiden sisällössä. Pro Gradu -tutkielmassani käsitellään näitä kyseisiä teemoja: suomalaista kulttuuria ja identiteettiä, niin maakuvan luomisen kuin kansallisen identiteetin rakentamisen kannalta. Lisäksi funktionaalisuutta ja käytännönläheisyyttä korostettiin osana Arabian ja Suomen moderniutta ja nämä piirteet esiintyvät myös Arabian esitteissä.
Tutkielmassani hyödynnetään diskurssi- ja kuva-analyysia mainosten tulkinnassa. Mainokset ovat pääosin hyvin kuvapainotteisia ja teksti on usein enemmän sivuosassa. Mainosten kaupalliset tarkoitukset vaikuttavat myös niiden viestintään. On olennaista huomioida mainosten esittämät tuotteet ja niiden suunnittelijat sekä se, mikä oli massatuotannon, teollisen suunnittelun ja kulutuskulttuurin merkitys tuotteiden mainostamisessa. Mainokset ovat pääosin englanninkielisiä, ja suunnattuja etenkin Yhdysvaltoihin ja Länsi-Eurooppaan.
Tutkielmassani hyödynnetään diskurssi- ja kuva-analyysia mainosten tulkinnassa. Mainokset ovat pääosin hyvin kuvapainotteisia ja teksti on usein enemmän sivuosassa. Mainosten kaupalliset tarkoitukset vaikuttavat myös niiden viestintään. On olennaista huomioida mainosten esittämät tuotteet ja niiden suunnittelijat sekä se, mikä oli massatuotannon, teollisen suunnittelun ja kulutuskulttuurin merkitys tuotteiden mainostamisessa. Mainokset ovat pääosin englanninkielisiä, ja suunnattuja etenkin Yhdysvaltoihin ja Länsi-Eurooppaan.