Teknologiavälitteisen viestintäosaamisen kehittäminen liiketalouden ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa -Työelämän tarpeista opetussuunnitelmiin
Varhelahti, Mervi (2017-08-18)
Teknologiavälitteisen viestintäosaamisen kehittäminen liiketalouden ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa -Työelämän tarpeista opetussuunnitelmiin
Varhelahti, Mervi
(18.08.2017)
Annales Universitatis Turkuensis C 442 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6901-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6901-2
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Teknologian kehittyminen on mahdollistanut asiantuntijoiden verkostoitumisen globaalisti ajasta ja paikasta riippumatta. Samalla teknologiavälitteisen viestinnän osaamisen merkitys asiantuntijatehtävissä on korostunut. Työelämän muutoksia koskevat tutkimukset ovat yleisesti tunnustaneet teknologiavälitteisen viestintäosaamisen tärkeyden erityisesti kansainvälisissä toimintaympäristöissä. Viestintään teknologian välityksellä liitetään tiedon jakamisen ja tiedon yhteisöllisen luomisen lisäksi taito valita sopiva viestintäkanava viestintätilanteeseen sekä tarkoituksenmukainen toiminta verkossa viestittäessä. Lukuisista tutkimuksista huolimatta yhtenäistä kattavaa osaamiskuvausta ei ole, ja teknologiavälitteisen viestintäosaamisen kuvaukset jäävät osin liian yleiselle tasolle, jotta niitä voitaisiin hyödyntää alakohtaisesti osaamisen kehittämisessä korkeakoulutuksessa ja työelämässä.
Tämän väitöskirjan tarkoituksena onkin tarkastella, mitä teknologiavälitteistä viestintäosaamista asiantuntijatehtävissä vaaditaan, ja tutkia, vastaako osaamisen kehittäminen Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnoissa (YAMK) tähän tarpeeseen. Ensin tarkennetaan teknologiavälitteisen viestintäosaamisen kuvausta asiantuntijatehtävissä liiketalous-ala huomioiden ja tarkastellaan mahdollisia osaamisvajeita työelämässä. Seuraavaksi tutkitaan, mitä teknologiavälitteisen viestintäosaamisen alueita Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen tutkinnoissa (YAMK) kehitetään ja miten niitä kehitetään. Tähän sisältyy myös teknologiavälitteisen viestinnän tarkastelu viestintäkanavan näkökulmasta eli tutkitaan, mitä viestintäkanavia sekä työssä että opinnoissa käytetään. Lopuksi esitetään näkemyksiä siitä, minkä osa-alueiden kehittämiseen tulee Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen tutkinnoissa (YAMK) kiinnittää huomiota ja miten näitä osa-alueita tulee kehittää. Osaamista lähestytään Ferrarin (2013) teknologiavälitteisen viestintäosaamisen kuvauksen sekä Median synkronisuuden teorian avulla (MST).
Tämä tutkimus koostuu neljästä empiirisestä tutkimuksesta, joiden aineisto kerättiin vuosina 2013-2015. Ensimmäisen tutkimuksen aineisto selvittää työelämäedustajien näkemyksiä teknologiavälitteisen viestintäosaamisen tärkeydestä sekä sen osaamisesta omassa työyhteisössä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselomakkeella ja vastauksia saatiin Suomesta 98 kappaletta. Toinen tutkimus tarkasteli viestintäkanavan valintaa kansainvälisessä viestinnässä. Tämä aineisto kerättiin työelämän edustajilta (N=274) viidestä eri Euroopan maasta sähköisellä kyselylomakkeella. Aineistoa täydennettiin viidellä Suomessa tehdyllä laadullisella teemahaastattelulla. Kolmannessa tutkimuksessa tarkasteltiin 112:ta Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen tutkinnon (YAMK) toteutussuunnitelmatekstiä laadullisen sisällönanalyysin avulla. Neljännessä tutkimuksessa käytettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä ja aineisto koostui sähköiseen kyselylomakkeeseen vastanneiden Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen tutkinnon (YAMK) opiskelijoiden näkemyksistä koulutuksen työelämävastaavuudesta (N=36).
Tulokset osoittivat, että eettisen toiminnan osaaminen ja kansainvälisyys-osaaminen korostuvat viestittäessä teknologian välityksellä asiantuntijatehtävissä liiketalouden alalla. Tutkimuksessa ilmeni myös, että erityisesti eettisen toiminnan osaaminen ei ollut edellytetyllä tasolla työelämässä. Jotta tämä osaaminen kehittyisi, tulee myös liiketalouden ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa YAMK) huomioida paremmin eettisen toiminnan ulottuvuudet. Tämän lisäksi viestintäkanavan valinnan osaamista sekä vieraalla kielellä viestimistä ja kulttuurien ymmärtämistä tulee lisätä. Näiden osaamisten alakohtaiseen kehittämiseen työelämän autenttisissa ympäristöissä on erinomainen tilaisuus, sillä ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoista suurin osa opiskelee työn ohella
Tässä väitöskirjassa esitetään osaamisen kehittämisen tueksi sekä työelämän että liiketalouden alan ylempien ammattikorkeakoulututkintojen tarpeisiin yksityiskohtainen teknologiavälitteisen viestintäosaamisen kuvaus. Tämän lisäksi esitetään malli siitä, mitä osaamista tulee erityisesti kehittää ja miten näiden kehittäminen tapahtuu tarkoituksenmukaisissa oppimisympäristöissä. Developing Computer-Mediated Communication in Master of Entrepreneurship and Business Competence Degree Programmes at Universities of Applied Sciences - From Working Life Competence Needs to Curriculum Development
Digitalisation has changed the way we communicate and network in multicultural virtual environments, thus increasing the importance of computer-mediated communication skills in expert roles in business. In addition to sharing and co-creating information, the skill to choose the correct medium for communication is essential. These changes in working life communication are creating new possibilities to working life orientation in Master’s studies at universities of applied sciences in Finland, and due to lack of existing common competence descriptors for computer-mediated communication skills, there is a need for field-specific descriptors that can be utilized both in higher education and in working life.
The main purpose of this doctoral thesis is to examine what skills are required to communicate using technology in business. In addition, this thesis investigates how these skills should be taken into consideration in the curriculum development in Master’s studies in the field of business at universities of applied sciences. The study first considers the concept of computer-mediated communication in expert roles in the field of business, followed by an investigation into which areas
of computer-mediated communication are developed as part of Master’s studies in Entrepreneurship and Business Competence and how they are developed, including considerations for choice of medium. The Digital Skills Reference Framework and Media Synchronicity Theory (MST) are used as a theoretical base for the study, taking into account ethical factors related to computer-mediated communication. Finally, some recommendations are made for the development of specific areas of computer-mediated communication in Master’s studies in the field of business at universities of applied sciences.
The study is based on four peer reviewed articles, the data for which was collected during 2013-2015. The first article focused on determining which specific computer-mediated communication skills are important in working life and the development of those skills in organisations. The research data was collected with a questionnaire (N = 98).
The second article aimed to identify which media is chosen for computed-mediated communication in multicultural business interactions when the main language of communication is mainly English as a lingua franca. This study was conducted using a mixed method approach with data from a quantitative survey (N=274) and qualitative theme interviews of five working life representatives. The third article focused on the course descriptions in Master’s studies in the Degree Programmes in Entrepreneurship and Business Competence to investigate if digital communication skills were mentioned in the course descriptions. The data was collected from the course descriptions (N=112) of the Degree Programmes in Entrepreneurship and Business Competence by utilizing content analysis method. The fourth article presented students´ (N=36) experiences on development of computer-mediated communication skills in Master’s studies in the Degree Programmes in Entrepreneurship and Business Competence.
The results of the study show that experts are expected to communicate and interact through technology and, above all, to understand ethical and intercultural aspects when communicating virtually. It was found that especially the ethical aspects of computer-mediated communication skills in organisations were not at the required level.
To be able to meet the requirements set by the working life, there is a need to consider ethical skills, ability to choose appropriate media for communication, language skills and cultural awareness as an important part of curriculumdevelopment work in Master’s studies in the field of business at universities of applied sciences, as Master’s students have the possibility to develop the specific professional field-specific competences in their professional communities at work.
As a main result of this doctoral thesis, a detailed description of computer-mediated communication competence (NQF 7) for evaluation of computer-mediated communication competence of experts in business is presented to support curriculum work in Master’s studies in the field of business at universities of applied sciences. In addition, the thesis presents a model for the development of computer-mediated communication skills and suggests appropriate learning environments for developing these skills.
Tämän väitöskirjan tarkoituksena onkin tarkastella, mitä teknologiavälitteistä viestintäosaamista asiantuntijatehtävissä vaaditaan, ja tutkia, vastaako osaamisen kehittäminen Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnoissa (YAMK) tähän tarpeeseen. Ensin tarkennetaan teknologiavälitteisen viestintäosaamisen kuvausta asiantuntijatehtävissä liiketalous-ala huomioiden ja tarkastellaan mahdollisia osaamisvajeita työelämässä. Seuraavaksi tutkitaan, mitä teknologiavälitteisen viestintäosaamisen alueita Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen tutkinnoissa (YAMK) kehitetään ja miten niitä kehitetään. Tähän sisältyy myös teknologiavälitteisen viestinnän tarkastelu viestintäkanavan näkökulmasta eli tutkitaan, mitä viestintäkanavia sekä työssä että opinnoissa käytetään. Lopuksi esitetään näkemyksiä siitä, minkä osa-alueiden kehittämiseen tulee Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen tutkinnoissa (YAMK) kiinnittää huomiota ja miten näitä osa-alueita tulee kehittää. Osaamista lähestytään Ferrarin (2013) teknologiavälitteisen viestintäosaamisen kuvauksen sekä Median synkronisuuden teorian avulla (MST).
Tämä tutkimus koostuu neljästä empiirisestä tutkimuksesta, joiden aineisto kerättiin vuosina 2013-2015. Ensimmäisen tutkimuksen aineisto selvittää työelämäedustajien näkemyksiä teknologiavälitteisen viestintäosaamisen tärkeydestä sekä sen osaamisesta omassa työyhteisössä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselomakkeella ja vastauksia saatiin Suomesta 98 kappaletta. Toinen tutkimus tarkasteli viestintäkanavan valintaa kansainvälisessä viestinnässä. Tämä aineisto kerättiin työelämän edustajilta (N=274) viidestä eri Euroopan maasta sähköisellä kyselylomakkeella. Aineistoa täydennettiin viidellä Suomessa tehdyllä laadullisella teemahaastattelulla. Kolmannessa tutkimuksessa tarkasteltiin 112:ta Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen tutkinnon (YAMK) toteutussuunnitelmatekstiä laadullisen sisällönanalyysin avulla. Neljännessä tutkimuksessa käytettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä ja aineisto koostui sähköiseen kyselylomakkeeseen vastanneiden Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen tutkinnon (YAMK) opiskelijoiden näkemyksistä koulutuksen työelämävastaavuudesta (N=36).
Tulokset osoittivat, että eettisen toiminnan osaaminen ja kansainvälisyys-osaaminen korostuvat viestittäessä teknologian välityksellä asiantuntijatehtävissä liiketalouden alalla. Tutkimuksessa ilmeni myös, että erityisesti eettisen toiminnan osaaminen ei ollut edellytetyllä tasolla työelämässä. Jotta tämä osaaminen kehittyisi, tulee myös liiketalouden ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa YAMK) huomioida paremmin eettisen toiminnan ulottuvuudet. Tämän lisäksi viestintäkanavan valinnan osaamista sekä vieraalla kielellä viestimistä ja kulttuurien ymmärtämistä tulee lisätä. Näiden osaamisten alakohtaiseen kehittämiseen työelämän autenttisissa ympäristöissä on erinomainen tilaisuus, sillä ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoista suurin osa opiskelee työn ohella
Tässä väitöskirjassa esitetään osaamisen kehittämisen tueksi sekä työelämän että liiketalouden alan ylempien ammattikorkeakoulututkintojen tarpeisiin yksityiskohtainen teknologiavälitteisen viestintäosaamisen kuvaus. Tämän lisäksi esitetään malli siitä, mitä osaamista tulee erityisesti kehittää ja miten näiden kehittäminen tapahtuu tarkoituksenmukaisissa oppimisympäristöissä.
Digitalisation has changed the way we communicate and network in multicultural virtual environments, thus increasing the importance of computer-mediated communication skills in expert roles in business. In addition to sharing and co-creating information, the skill to choose the correct medium for communication is essential. These changes in working life communication are creating new possibilities to working life orientation in Master’s studies at universities of applied sciences in Finland, and due to lack of existing common competence descriptors for computer-mediated communication skills, there is a need for field-specific descriptors that can be utilized both in higher education and in working life.
The main purpose of this doctoral thesis is to examine what skills are required to communicate using technology in business. In addition, this thesis investigates how these skills should be taken into consideration in the curriculum development in Master’s studies in the field of business at universities of applied sciences. The study first considers the concept of computer-mediated communication in expert roles in the field of business, followed by an investigation into which areas
of computer-mediated communication are developed as part of Master’s studies in Entrepreneurship and Business Competence and how they are developed, including considerations for choice of medium. The Digital Skills Reference Framework and Media Synchronicity Theory (MST) are used as a theoretical base for the study, taking into account ethical factors related to computer-mediated communication. Finally, some recommendations are made for the development of specific areas of computer-mediated communication in Master’s studies in the field of business at universities of applied sciences.
The study is based on four peer reviewed articles, the data for which was collected during 2013-2015. The first article focused on determining which specific computer-mediated communication skills are important in working life and the development of those skills in organisations. The research data was collected with a questionnaire (N = 98).
The second article aimed to identify which media is chosen for computed-mediated communication in multicultural business interactions when the main language of communication is mainly English as a lingua franca. This study was conducted using a mixed method approach with data from a quantitative survey (N=274) and qualitative theme interviews of five working life representatives. The third article focused on the course descriptions in Master’s studies in the Degree Programmes in Entrepreneurship and Business Competence to investigate if digital communication skills were mentioned in the course descriptions. The data was collected from the course descriptions (N=112) of the Degree Programmes in Entrepreneurship and Business Competence by utilizing content analysis method. The fourth article presented students´ (N=36) experiences on development of computer-mediated communication skills in Master’s studies in the Degree Programmes in Entrepreneurship and Business Competence.
The results of the study show that experts are expected to communicate and interact through technology and, above all, to understand ethical and intercultural aspects when communicating virtually. It was found that especially the ethical aspects of computer-mediated communication skills in organisations were not at the required level.
To be able to meet the requirements set by the working life, there is a need to consider ethical skills, ability to choose appropriate media for communication, language skills and cultural awareness as an important part of curriculumdevelopment work in Master’s studies in the field of business at universities of applied sciences, as Master’s students have the possibility to develop the specific professional field-specific competences in their professional communities at work.
As a main result of this doctoral thesis, a detailed description of computer-mediated communication competence (NQF 7) for evaluation of computer-mediated communication competence of experts in business is presented to support curriculum work in Master’s studies in the field of business at universities of applied sciences. In addition, the thesis presents a model for the development of computer-mediated communication skills and suggests appropriate learning environments for developing these skills.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]