Koululiikunta ja liikuntamotivaatio – opettajien näkemyksiä oppilaiden suhtautumisesta koululiikuntaan
Kivistö, Olli-Pekka (2017-08-02)
Koululiikunta ja liikuntamotivaatio – opettajien näkemyksiä oppilaiden suhtautumisesta koululiikuntaan
Kivistö, Olli-Pekka
(02.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja kuvailla liikuntaa opettavien luokanopettajien näkemyksiä oppilaiden koululiikuntamotivaatiosta. Tavoitteina oli myös selvittää opettajien näkemyksiä oppilasta motivoivista asioista ja opettajien käyttämistä motivointikeinoista.
Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia teemahaastattelun avulla. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kuusi alakoulussa liikuntaa opettavaa luokanopettajaa. Haastatteluiden aineisto litteroitiin ja teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti. Aineiston analysoinnissa muodostettiin pää- ja alateemat aineistolähtöisesti
Opettajien näkemysten mukaan oppilaat kokivat liikunnan myönteisenä oppiaineena. Oppilaiden liikuntamotivaation nähtiin pääsääntöisesti olevan hyvä. Motivaatiossa koettiin tapahtuvan heikkenemistä ylemmille luokille siirryttäessä. Tärkeimmät oppilaiden liikuntamotivaatioon vaikuttavat tekijät jaettiin opettajasta ja ympäristöstä lähteviin tekijöihin. Opettajalähtöisistä tekijöistä mainittiin esimerkiksi opettajan oma suhtautuminen liikuntaan. Ympäristön vaikutuksista mainittiin muun muassa liikunnan vaihtelevat oppimisympäristöt. Opettajien motivointiin käyttämät keinot jaettiin vuorovaikutukseen, osallistamiseen ja oppilaiden tasoeroihin reagointiin. Keskustelut oppilaan kanssa, oppilaiden ottaminen mukaan suunnitteluun ja tasoryhmien muodostaminen mainittiin esimerkkeinä näistä keinoista.
Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia teemahaastattelun avulla. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kuusi alakoulussa liikuntaa opettavaa luokanopettajaa. Haastatteluiden aineisto litteroitiin ja teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti. Aineiston analysoinnissa muodostettiin pää- ja alateemat aineistolähtöisesti
Opettajien näkemysten mukaan oppilaat kokivat liikunnan myönteisenä oppiaineena. Oppilaiden liikuntamotivaation nähtiin pääsääntöisesti olevan hyvä. Motivaatiossa koettiin tapahtuvan heikkenemistä ylemmille luokille siirryttäessä. Tärkeimmät oppilaiden liikuntamotivaatioon vaikuttavat tekijät jaettiin opettajasta ja ympäristöstä lähteviin tekijöihin. Opettajalähtöisistä tekijöistä mainittiin esimerkiksi opettajan oma suhtautuminen liikuntaan. Ympäristön vaikutuksista mainittiin muun muassa liikunnan vaihtelevat oppimisympäristöt. Opettajien motivointiin käyttämät keinot jaettiin vuorovaikutukseen, osallistamiseen ja oppilaiden tasoeroihin reagointiin. Keskustelut oppilaan kanssa, oppilaiden ottaminen mukaan suunnitteluun ja tasoryhmien muodostaminen mainittiin esimerkkeinä näistä keinoista.