Luokanopettajien asenteet inkluusiota kohtaan ja luokanopettajakoulutuksen antamat valmiudet kohdata erityisen tuen oppilaita
Suikki, Laura; Tammisto, Henna (2017-08-09)
Luokanopettajien asenteet inkluusiota kohtaan ja luokanopettajakoulutuksen antamat valmiudet kohdata erityisen tuen oppilaita
Suikki, Laura
Tammisto, Henna
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien asenteita inkluusiota kohtaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia valmiuksia opettaa erityisen tuen oppilaita luokanopettajat ovat saaneet koulutuksestaan ja miten nämä valmiudet ovat yhteydessä heidän koettuun osaamiseensa. Suomessa on sitouduttu kehittämään kaikille yhteistä inklusiivista koulua, ja siihen on siirrytty vähitellen siirtämällä erityisen tuen oppilaita yleisopetuksen luokkiin. Silti suuri osa erityisen tuen oppilaista opiskelee edelleen erityisluokilla muusta ikäluokastaan eristettynä eikä luokanopettajilla ole tarpeeksi erityispedagogista koulutusta inkluusion toteuttamiseen.
Tämän tutkimuksen tutkimusjoukko muodostui yleisopetuksen luokanopettajista. Kyselylomake ladattiin luokanopettajille suunnattuun sosiaalisen median ryhmään, ja siihen vastanneet muodostivat tutkimuksen 134 luokanopettajan tutkimusjoukon. Aineistoa käsiteltiin pääosin määrällisesti kuvailevin menetelmin, keskiarvovertailujen ja korrelaatiotestien avulla, mutta avoimia vastauksia analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat suhtautuivat kielteisesti inkluusioon ja erityisen tuen oppilaiden opettamiseen luokassaan. Nuoret ja vähän aikaa opettaneet asennoituivat myönteisemmin kuin vanhat ja kauemmin opettaneet opettajat. Luokanopettajat asennoituivat kielteisimmin erityisen tuen oppilaiden haasteista vuorovaikutuksen ja käyttäytymisen haasteisiin, kehitysviivästymiin ja -vammoihin sekä psyykkisiin pitkäaikaissairauksiin. Opettajat kokivat sopivan ryhmäkoon tärkeimmäksi inkluusion mahdollistavaksi tekijäksi, ja suurimpana haasteena pidettiin resurssien niukkuutta. Opettajat olivat myös tyytymättömiä saamaansa koulutukseen inkluusiosta. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat kokivat osaavansa opettaa erityisen tuen oppilaita sitä paremmin mitä enemmän koulutuksessa oli käsitelty erilaisia erityisen tuen oppilaiden haasteita.
Tässä tutkimuksessa saadut tulokset ovat yhteneväisiä aiempien tutkimustulosten kanssa. Tämän tutkimuksen ja aiempien tutkimusten tuloksista on pääteltävissä, että opettajille tulisi järjestää lisää koulutusta inkluusiosta ja kouluille tulisi tarjota niiden tarvitsemia resursseja, jotta inkluusio voisi toteutua paremmin.
Tämän tutkimuksen tutkimusjoukko muodostui yleisopetuksen luokanopettajista. Kyselylomake ladattiin luokanopettajille suunnattuun sosiaalisen median ryhmään, ja siihen vastanneet muodostivat tutkimuksen 134 luokanopettajan tutkimusjoukon. Aineistoa käsiteltiin pääosin määrällisesti kuvailevin menetelmin, keskiarvovertailujen ja korrelaatiotestien avulla, mutta avoimia vastauksia analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat suhtautuivat kielteisesti inkluusioon ja erityisen tuen oppilaiden opettamiseen luokassaan. Nuoret ja vähän aikaa opettaneet asennoituivat myönteisemmin kuin vanhat ja kauemmin opettaneet opettajat. Luokanopettajat asennoituivat kielteisimmin erityisen tuen oppilaiden haasteista vuorovaikutuksen ja käyttäytymisen haasteisiin, kehitysviivästymiin ja -vammoihin sekä psyykkisiin pitkäaikaissairauksiin. Opettajat kokivat sopivan ryhmäkoon tärkeimmäksi inkluusion mahdollistavaksi tekijäksi, ja suurimpana haasteena pidettiin resurssien niukkuutta. Opettajat olivat myös tyytymättömiä saamaansa koulutukseen inkluusiosta. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat kokivat osaavansa opettaa erityisen tuen oppilaita sitä paremmin mitä enemmän koulutuksessa oli käsitelty erilaisia erityisen tuen oppilaiden haasteita.
Tässä tutkimuksessa saadut tulokset ovat yhteneväisiä aiempien tutkimustulosten kanssa. Tämän tutkimuksen ja aiempien tutkimusten tuloksista on pääteltävissä, että opettajille tulisi järjestää lisää koulutusta inkluusiosta ja kouluille tulisi tarjota niiden tarvitsemia resursseja, jotta inkluusio voisi toteutua paremmin.