”Lääkäriksi kasvaminen on monenmoinen sekamelska tietoa ja inhimillisyyttä” – Turun yliopiston lääketieteen opiskelijoiden ammatillisen kasvun kokemukset opintojen aikana
Heinimäki, Olli-Pekka (2017-08-14)
”Lääkäriksi kasvaminen on monenmoinen sekamelska tietoa ja inhimillisyyttä” – Turun yliopiston lääketieteen opiskelijoiden ammatillisen kasvun kokemukset opintojen aikana
Heinimäki, Olli-Pekka
(14.08.2017)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708148103
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708148103
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin Turun yliopiston lääketieteen opiskelijoiden opintojen aikaista ammatillista kasvua.
Aineistona tutkielmassa käytettiin vuonna 2015 valmistuneiden lääketieteen opiskelijoiden Matkalla lääkäriksi -esseitä. Teksteissä opiskelijat (n = 38) reflektoivat ammatillista kasvuaan. Opiskelijat olivat kirjoittaneet esseitä joka lukuvuosi osana mentoritapaamisia. Esseet muodostivat narratiiveja opiskelijoiden opintojen aikaisesta ammatillisesta kasvusta.
Analyysi toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin analysoimalla esseistä sekä ammatillisen kasvun teemoja opintojen alku-, keski- ja loppuvaiheessa että konstruoimalla ammatillisen kasvun tyyppitarinoita. Kolme opintojen aikaisen ammatillisen kasvun keskeistä teemaa havaittiin: sosialisaatio lääkäriprofessioon, oppimisen merkitys ja opiskeluun suhtautuminen sekä lääkärivarmuuden kehittyminen. Teemojen sisällöissä oli eroja opintojen eri vaiheissa. Erityisesti niin sanottu lääkärivarmuus osoittautui tärkeäksi osaksi ammatillista kasvua. Lääkärivarmuuden kehittymisessä oli oleellista ammatti-identiteetin kehitys, joka rakentui narratiiveissa erityisesti erikoisalan valinnan kautta. Aineistosta konstruoitiin kolme erilaista opintojen aikaisen ammatillisen kasvun tyyppitarinaa: etsimistarinat (oman lääkäriyden aktiivinen etsintä), päämäärätietoiset kasvutarinat (suunnitelmallinen ja varma ammatillinen kasvu) ja muutostarinat (muutoksen kautta kehittyvä ammatillinen kasvu). Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden ammatillisen kasvun polut voivat olla hyvin erilaisia keskenään.
Tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti Turun yliopiston lääketieteen koulutuksen ja mentoroinnin suunnittelussa sekä kehittämisessä. Opiskelijoiden ammatillista kasvua tulisi tukea ja erilaiset tarpeet tuelle sekä ohjaukselle opintojen eri vaiheissa tulisi huomioida.
Aineistona tutkielmassa käytettiin vuonna 2015 valmistuneiden lääketieteen opiskelijoiden Matkalla lääkäriksi -esseitä. Teksteissä opiskelijat (n = 38) reflektoivat ammatillista kasvuaan. Opiskelijat olivat kirjoittaneet esseitä joka lukuvuosi osana mentoritapaamisia. Esseet muodostivat narratiiveja opiskelijoiden opintojen aikaisesta ammatillisesta kasvusta.
Analyysi toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin analysoimalla esseistä sekä ammatillisen kasvun teemoja opintojen alku-, keski- ja loppuvaiheessa että konstruoimalla ammatillisen kasvun tyyppitarinoita. Kolme opintojen aikaisen ammatillisen kasvun keskeistä teemaa havaittiin: sosialisaatio lääkäriprofessioon, oppimisen merkitys ja opiskeluun suhtautuminen sekä lääkärivarmuuden kehittyminen. Teemojen sisällöissä oli eroja opintojen eri vaiheissa. Erityisesti niin sanottu lääkärivarmuus osoittautui tärkeäksi osaksi ammatillista kasvua. Lääkärivarmuuden kehittymisessä oli oleellista ammatti-identiteetin kehitys, joka rakentui narratiiveissa erityisesti erikoisalan valinnan kautta. Aineistosta konstruoitiin kolme erilaista opintojen aikaisen ammatillisen kasvun tyyppitarinaa: etsimistarinat (oman lääkäriyden aktiivinen etsintä), päämäärätietoiset kasvutarinat (suunnitelmallinen ja varma ammatillinen kasvu) ja muutostarinat (muutoksen kautta kehittyvä ammatillinen kasvu). Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden ammatillisen kasvun polut voivat olla hyvin erilaisia keskenään.
Tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti Turun yliopiston lääketieteen koulutuksen ja mentoroinnin suunnittelussa sekä kehittämisessä. Opiskelijoiden ammatillista kasvua tulisi tukea ja erilaiset tarpeet tuelle sekä ohjaukselle opintojen eri vaiheissa tulisi huomioida.