Liikunnan kulttuuriset merkitykset yhdysvaltalaisnuorten liikuntasuhteessa
Stenfors, Sonja (2017-09-18)
Liikunnan kulttuuriset merkitykset yhdysvaltalaisnuorten liikuntasuhteessa
Stenfors, Sonja
(18.09.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisten kulttuuristen merkitysten varaan yhdysvaltalaisnuorten liikuntasuhde rakentuu. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat ne liikunnan merkitysulottuvuudet, jotka yhdysvaltalaisnuorten arvioimista yksittäisistä merkityksistä muodostuu. Tämän lisäksi selvitettiin kuinka tärkeitä muodostuneet merkitysulottuvuudet ovat yhdysvaltalaisnuorille. Sen lisäksi tutkittiin kuinka tärkeitä liikunnan yksittäiset merkitykset ovat tutkimukseen osallistuneille nuorille. Eroja etsittiin sukupuolen, ikäluokkien, liikunta-aktiivisuusryhmien sekä koulun perusteella.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2014 erään Yhdysvaltain osavaltion kaupungissa. Tutkimusaineisto kerättiin neljänä eri päivänä kyselylomakkein. Otantamenetelmänä käytettiin harkinnanvaraista otantaa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat yhdysvaltalaiset yläkouluikäiset nuoret. Tutkimukseen osallistui yhteensä 429 oppilasta kolmesta eri koulusta.
Yksittäiset liikunnan merkitykset tiivistettiin kuudeksi merkitysulottuvuudeksi pääkomponenttianalyysin avulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin keskiarvoja ja -hajontoja aineiston kuvailemiseen. Yksittäiset liikunnan merkitykset asetettiin järjestykseen sen mukaan, kuinka moni vastaajista arvioi merkityksen erittäin tärkeäksi tai tärkeäksi itselleen. Tyttöjen ja poikien eroja ja yhtäläisyyksiä merkitysten tärkeydessä tarkasteltiin Mann-Whitneyn U-testillä ja ikäluokkien, liikunta-aktiivisuusryhmien sekä koulujen eroja Kruskall-Wallis-testillä.
Yksittäisistä merkityksistä muodostuneet merkitysulottuvuudet asettuivat tärkeysjärjestykseen seuraavanlaisesti: 1) itsensä kehittäminen ja haastaminen, 2) kunnon ja voiman kehittäminen, 3) sosiaalisuus ja ilo, 4) kovaotteisuus ja kilpailullisuus, 5) lajimerkitykset ja 6) pinnallisuus.
Yhdysvaltalaisnuoret löysivät yleisesti useita itselleen tärkeitä tai erittäin tärkeitä liikunnan merkityksiä. Yleisimmin tärkeimmät yksittäiset liikunnan merkitykset tutkimukseen osallistuneille yhdysvaltalaisnuorille olivat terveellisyyden, työnteon ja ahkeruuden, itsensä ylittämisen sekä taitojen kehittämisen ja uusien taitojen oppimisen merkitykset. Sukupuolella, iällä, liikunta-aktiivisuudella sekä koululla oli yhteys merkitysulottuvuuksien ja yksittäisten merkitysten tärkeyteen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2014 erään Yhdysvaltain osavaltion kaupungissa. Tutkimusaineisto kerättiin neljänä eri päivänä kyselylomakkein. Otantamenetelmänä käytettiin harkinnanvaraista otantaa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat yhdysvaltalaiset yläkouluikäiset nuoret. Tutkimukseen osallistui yhteensä 429 oppilasta kolmesta eri koulusta.
Yksittäiset liikunnan merkitykset tiivistettiin kuudeksi merkitysulottuvuudeksi pääkomponenttianalyysin avulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin keskiarvoja ja -hajontoja aineiston kuvailemiseen. Yksittäiset liikunnan merkitykset asetettiin järjestykseen sen mukaan, kuinka moni vastaajista arvioi merkityksen erittäin tärkeäksi tai tärkeäksi itselleen. Tyttöjen ja poikien eroja ja yhtäläisyyksiä merkitysten tärkeydessä tarkasteltiin Mann-Whitneyn U-testillä ja ikäluokkien, liikunta-aktiivisuusryhmien sekä koulujen eroja Kruskall-Wallis-testillä.
Yksittäisistä merkityksistä muodostuneet merkitysulottuvuudet asettuivat tärkeysjärjestykseen seuraavanlaisesti: 1) itsensä kehittäminen ja haastaminen, 2) kunnon ja voiman kehittäminen, 3) sosiaalisuus ja ilo, 4) kovaotteisuus ja kilpailullisuus, 5) lajimerkitykset ja 6) pinnallisuus.
Yhdysvaltalaisnuoret löysivät yleisesti useita itselleen tärkeitä tai erittäin tärkeitä liikunnan merkityksiä. Yleisimmin tärkeimmät yksittäiset liikunnan merkitykset tutkimukseen osallistuneille yhdysvaltalaisnuorille olivat terveellisyyden, työnteon ja ahkeruuden, itsensä ylittämisen sekä taitojen kehittämisen ja uusien taitojen oppimisen merkitykset. Sukupuolella, iällä, liikunta-aktiivisuudella sekä koululla oli yhteys merkitysulottuvuuksien ja yksittäisten merkitysten tärkeyteen.