Tietokoneita vai tekstikirjoja? Teknologiaympäristöjen käyttö saksan opetuksessa
Järvinen, Ella (2017-10-03)
Tietokoneita vai tekstikirjoja? Teknologiaympäristöjen käyttö saksan opetuksessa
Järvinen, Ella
(03.10.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheena on teknologian käyttö saksan kielen opetuksen ja oppimisen tukena. Tutkimuksessani käsittelen teknologian käytön hyödyllisyyttä sekä peruskoulun että lukion opettajien kokemusten kautta. Koulumaailma digitalisoituu kaiken aikaa, ja opetuksessa on suuria paineita tuoda mukaan uusimpia opetusteknologian innovaatioita ja sähköisessä muodossa tulevaa sisältöä. Myös vuonna 2016 käyttöön otettu uusi opetussuunnitelma huomioi teknologian käytön lisääntymisen.
Tutkimuskysymykseni on se, kuinka teknologiaa on hyödynnetty saksan opetuksen ja oppimisen tukena sekä se, kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää suullisen kielitaidon harjoittelussa ja arvioinnissa.
Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa teknologiamateriaalin hyödyllisyyttä saksanopetuksessa laadullisen haastattelututkimuksen keinoin. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa saksan kielen opettajaa, joiden ikä, kokemus ja opetettava luokka-aste vaihtelivat.
Teknologiamateriaalin käyttö hyödyttää opetusta, mutta sen tuoman hyödyn laatu ja määrä ovat hyvin tilannekohtaisia. Teknologiamateriaalista ei ole systemaattista merkittävää hyötyä kaikissa opetustilanteissa.
Suurimmat kehityskohdat saksan kielen opetuksessa käytettävässä teknologiamateriaalissa olivat saatavuus ja materiaalin koordinoitu hallinta. Kirjasarjojen materiaalissa todettiin olevan suuria puutteita erityisesti A-saksassa ja alkeissa. Saksankielistä suomalaiseen opetussuunnitelmaan soveltua materiaalia voi kyllä löytää myös netistä, mutta sen etsimiseen menee enemmän aikaa kuin muissa kielissä.
Opettajien suhtautuminen teknologiaan ja teknologiamateriaalin oli pääsääntöisesti myönteistä, ja kaikki opettajat käyttivät ainakin jotain teknologiamateriaalia säännöllisesti opetuksensa tukena ja he kokivat sen hyödylliseksi.
Tutkimuskysymykseni on se, kuinka teknologiaa on hyödynnetty saksan opetuksen ja oppimisen tukena sekä se, kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää suullisen kielitaidon harjoittelussa ja arvioinnissa.
Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa teknologiamateriaalin hyödyllisyyttä saksanopetuksessa laadullisen haastattelututkimuksen keinoin. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa saksan kielen opettajaa, joiden ikä, kokemus ja opetettava luokka-aste vaihtelivat.
Teknologiamateriaalin käyttö hyödyttää opetusta, mutta sen tuoman hyödyn laatu ja määrä ovat hyvin tilannekohtaisia. Teknologiamateriaalista ei ole systemaattista merkittävää hyötyä kaikissa opetustilanteissa.
Suurimmat kehityskohdat saksan kielen opetuksessa käytettävässä teknologiamateriaalissa olivat saatavuus ja materiaalin koordinoitu hallinta. Kirjasarjojen materiaalissa todettiin olevan suuria puutteita erityisesti A-saksassa ja alkeissa. Saksankielistä suomalaiseen opetussuunnitelmaan soveltua materiaalia voi kyllä löytää myös netistä, mutta sen etsimiseen menee enemmän aikaa kuin muissa kielissä.
Opettajien suhtautuminen teknologiaan ja teknologiamateriaalin oli pääsääntöisesti myönteistä, ja kaikki opettajat käyttivät ainakin jotain teknologiamateriaalia säännöllisesti opetuksensa tukena ja he kokivat sen hyödylliseksi.