Lapsen perus- ja ihmisoikeus osallistua ja vaikuttaa lastensuojeluasiassa viranomaiskäsittelyssä
Sarkki, Janina (2018-04-11)
Lapsen perus- ja ihmisoikeus osallistua ja vaikuttaa lastensuojeluasiassa viranomaiskäsittelyssä
Sarkki, Janina
(11.04.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Pro gradun aiheena on tutkia, miten lapsen perus- ja ihmisoikeus osallistua ja vaikuttaa omassa asiassaan toteutuu lastensuojeluprosessissa. Lisäksi selvitetään, miten lapsen perus- ja ihmisoikeutta osallistua ja vaikuttaa voidaan näiltä osin parantaa. Tutkimus keskittyy hallintoprosessiin ja tutkii lapsen kuulemista ja mielipiteen selvittämistä, sekä niiden huomioonottamista päätöksenteossa. Lisäksi käsitellään puhevallankäyttöä.
Tutkimusmenetelmät ovat de lege ferenda ja lainoppi. Tärkeimpinä lähteinä on käytetty hallituksen esitystä lastensuojelulainsäädännöksi ja lapsen oikeuksien komitean lausuntoja. Kirjallisuuden osalta keskeisinä lähteinä ovat olleet Toivosen ”Lapsen oikeudet ja oikeusturva” sekä Aranevan ”Lapsen suojelu - Toteuttaminen ja päätöksenteko - Käsikirja lapsen asioista päättävälle”.
Tutkielma esittää lapsen oikeuksien kannalta ongelmallisia näkökulmia esimerkiksi ikärajojen, prosessien aikuislähtöisyyden, asenneongelmien ja ammattitaidottomuuden osalta ja pyrkii esittämään parannusehdotuksia. Tutkielmassa ehdotetaan muun muassa, että lapselle tulee antaa kommentointioikeus hänen mielipiteistänsä tehtyihin tulkintoihin ja lapsen kykyä antaa mielipide tulee kehittää päivittäisessä työskentelyssä lapsen kanssa. Lisäksi tulisi tehdä ikärajojen poisto kuulemisen osalta.
Tutkimusmenetelmät ovat de lege ferenda ja lainoppi. Tärkeimpinä lähteinä on käytetty hallituksen esitystä lastensuojelulainsäädännöksi ja lapsen oikeuksien komitean lausuntoja. Kirjallisuuden osalta keskeisinä lähteinä ovat olleet Toivosen ”Lapsen oikeudet ja oikeusturva” sekä Aranevan ”Lapsen suojelu - Toteuttaminen ja päätöksenteko - Käsikirja lapsen asioista päättävälle”.
Tutkielma esittää lapsen oikeuksien kannalta ongelmallisia näkökulmia esimerkiksi ikärajojen, prosessien aikuislähtöisyyden, asenneongelmien ja ammattitaidottomuuden osalta ja pyrkii esittämään parannusehdotuksia. Tutkielmassa ehdotetaan muun muassa, että lapselle tulee antaa kommentointioikeus hänen mielipiteistänsä tehtyihin tulkintoihin ja lapsen kykyä antaa mielipide tulee kehittää päivittäisessä työskentelyssä lapsen kanssa. Lisäksi tulisi tehdä ikärajojen poisto kuulemisen osalta.