"No, parhaas tapaukses täs ollaan pelastettu monen nuoren elämä.” : tapaustutkimus elektronisen urheilun ja digitaalisen pelaamisen hyödyntämisestä nuorisotyössä
Sabell, Annika (2018-05-09)
"No, parhaas tapaukses täs ollaan pelastettu monen nuoren elämä.” : tapaustutkimus elektronisen urheilun ja digitaalisen pelaamisen hyödyntämisestä nuorisotyössä
Sabell, Annika
(09.05.2018)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923683
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923683
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen digitaalisen pelaamisen hyödyntämistä Suomessa ja erityisesti Turun kaupungin nuorisopalveluissa tehtävässä nuorisotyössä. Tutkin yksityiskohtaisemmin Turun kaupungin nuorisopalvelujen Turku Game Academyn (TGA) eSports-pelitoimintaa, jota käytän tapausesimerkkinä nuorisotyöllisestä elektronisen urheilun peliryhmästä. TGA-toiminta edustaa nuorisotyöalalla uudenlaista, tavoitteellisen ryhmätoiminnan ja ohjatun digitaalisen pelaamisen yhdistelmää ja toimii esimerkkinä pelinuorisotyöstä ja siitä miten nuoria voidaan auttaa ja tukea digitaalisissa mediaympäristöissä. Pohdin tämän tapausesimerkin kautta digitaalisen pelaamisen hyödyntämistä nuorisotyössä ja toisaalta nuorisotyön hyödyntämistä digitaalisissa pelikulttuureissa.
Tutkimusongelma koostuu kolmesta kysymyksestä:
1) Miten digitaalista pelaamista on hyödynnetty Turun kaupungin nuorisopalvelujen Turku Game Academyn e-urheilu-toiminnassa ja mitä tuloksia on saatu?
2) Millä tavoin ja miksi digitaalinen pelaaminen soveltuu hyödynnettäväksi nuorisotyössä?
3) Millä tavoin digitaalinen pelikulttuuri voisi hyötyä nuorisotyöstä?
Tutkielma on pääosin laadullinen tutkimus. Keskeinen aineisto koostuu Turku Game Academyn eSports-peliryhmän kahden ohjaajan ryhmähaastatteluista, jotka toteutin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Lisäksi hyödynnän Turun kaupungin nuorisopalvelujen henkilökunnalle tekemäni pelinuorisotyöhön liittyvän verkkokyselyn tuloksia sekä TGA-ryhmän ohjaajan keräämää aineistoa, jossa on haastateltu viittätoista peliryhmään osallistunutta nuorta.
TGA-toiminnalla saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että digitaalinen pelaaminen soveltuu erinomaisesti hyödynnettäväksi nuorisotyössä. Nuorisotyöntekijöiden digitaaliseen pelikulttuuriin liittyvän sekä tiedollisen että kokemuspohjaisen osaamisen lisääminen on ehdottoman tärkeää, jotta nuorisotyössä pystytään jatkossa auttamaan ja tukemaan myös niitä nuoria, jotka toimivat ja kohtaavat toisiaan pääosin digitaalisissa pelikulttuureissa. Nuorisotyön ammattilaisten lisäksi on tärkeää, että lasten ja nuorten huoltajat sekä varhaiskasvatuksen ja kouluopetuksen ammattilaiset saavat ajantasaista ja tutkimuksiin perustuvaa, asiallista tietoa nuorten pelaamisesta. Digitaalista pelaamista kohtaan sitkeästi elävistä ennakkoluuloista, epätietoisuudesta ja vähättelystä tulisi päästä eroon, jotta ei menetetä yhteyttä suureen osaan nuorista, jotka digiosaamisestaan huolimatta tarvitsevat turvallisten, hyväksyvien ja ymmärtävien aikuisten läsnäoloa, apua ja tukea.
Tutkimusongelma koostuu kolmesta kysymyksestä:
1) Miten digitaalista pelaamista on hyödynnetty Turun kaupungin nuorisopalvelujen Turku Game Academyn e-urheilu-toiminnassa ja mitä tuloksia on saatu?
2) Millä tavoin ja miksi digitaalinen pelaaminen soveltuu hyödynnettäväksi nuorisotyössä?
3) Millä tavoin digitaalinen pelikulttuuri voisi hyötyä nuorisotyöstä?
Tutkielma on pääosin laadullinen tutkimus. Keskeinen aineisto koostuu Turku Game Academyn eSports-peliryhmän kahden ohjaajan ryhmähaastatteluista, jotka toteutin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Lisäksi hyödynnän Turun kaupungin nuorisopalvelujen henkilökunnalle tekemäni pelinuorisotyöhön liittyvän verkkokyselyn tuloksia sekä TGA-ryhmän ohjaajan keräämää aineistoa, jossa on haastateltu viittätoista peliryhmään osallistunutta nuorta.
TGA-toiminnalla saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että digitaalinen pelaaminen soveltuu erinomaisesti hyödynnettäväksi nuorisotyössä. Nuorisotyöntekijöiden digitaaliseen pelikulttuuriin liittyvän sekä tiedollisen että kokemuspohjaisen osaamisen lisääminen on ehdottoman tärkeää, jotta nuorisotyössä pystytään jatkossa auttamaan ja tukemaan myös niitä nuoria, jotka toimivat ja kohtaavat toisiaan pääosin digitaalisissa pelikulttuureissa. Nuorisotyön ammattilaisten lisäksi on tärkeää, että lasten ja nuorten huoltajat sekä varhaiskasvatuksen ja kouluopetuksen ammattilaiset saavat ajantasaista ja tutkimuksiin perustuvaa, asiallista tietoa nuorten pelaamisesta. Digitaalista pelaamista kohtaan sitkeästi elävistä ennakkoluuloista, epätietoisuudesta ja vähättelystä tulisi päästä eroon, jotta ei menetetä yhteyttä suureen osaan nuorista, jotka digiosaamisestaan huolimatta tarvitsevat turvallisten, hyväksyvien ja ymmärtävien aikuisten läsnäoloa, apua ja tukea.