Opintojen vaikuttavuus : Sarjakuvataide ja valokuvaus, Muurlan Opisto
Karvala, Päivi (2018-06-05)
Opintojen vaikuttavuus : Sarjakuvataide ja valokuvaus, Muurlan Opisto
Karvala, Päivi
(05.06.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Muurlan Opiston sarjakuvataiteen ja valokuvauksen linjaopintojen vaikuttavuutta. Muurlan Opisto on Lounais-Suomessa sijaitseva keskisuuri kansanopisto ja tämä pro gradu-tutkielma on osa Muurlan Opiston laatutyötä.
Koulutuksen vaikuttavuutta tutkitaan opinnoille asetettujen odotusten, merkitysten ja arvojen kautta. Teoreettisena taustana on elinikäinen oppiminen, vapaa sivistystyö ja koulutuksen vaikuttavuus. Muurlan Opisto kansanopistona kuuluu vapaan sivistystyön kentälle omaehtoisen aikuiskoulutuksen piiriin ja toimintaa ohjaa laki vapaasta sivistystyöstä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä ja se lähettiin 73:lle sarjakuvataiteen ja valokuvauksen linjaopiskelijalle. Kyselyyn vastasi 24 entistä ja nykyistä opiskelijaa vuonna 2011 ja vastaajamäärä jäi vähäiseksi, 32 %. Vastajaamäärän vähäisyyden vuoksi tuloksia tulee tulkita suuntaa-antavina ja kuvailevina. Puolistrukturoitu kyselylomake sisälsi sekä 5-portaisia Likertin-asteikollisia kysymyspatteristoja sekä avoimia kysymyksiä, joissa vastaajalla oli mahdollisuus vastata kysymyksiin omin sanoin ja toisaalta myös perustella suljettujen kysymyksien vastauksia.
Muurlan Opistossa suoritetuilla opinnoilla voidaan katsoa olevan yksilötason vaikuttavuutta niin opinnoille asetettujen odotusten kuin opintojen tuottamien merkitysten näkökulmasta. Vastaaja odottavat opinnoilta sosiaalista aspektia ja opintojen toivotaan antavan ajatuksia tulevaisuutta varten.
Opintojen voidaan katsoa edistäneen niin henkistä ja fyysistä hyvinvointia, sosiaalisten taitojen kehittymistä, aktiivista kansalaisuutta kuin kirkastaneen jatko-opintojen ja työelämän mahdollisuuksia. Opinnoille saadulla tuella on jonkin verran vaikuttavuutta niin jaksamiseen, edistymiseen kuin opintojen loppuun saattamiseen. Vastaajista 75 % ei ollut miettinyt opintojen keskeyttämistä ja 67 % voisi aloittaa opinnot uudelleen.
Koulutuksen vaikuttavuutta tutkitaan opinnoille asetettujen odotusten, merkitysten ja arvojen kautta. Teoreettisena taustana on elinikäinen oppiminen, vapaa sivistystyö ja koulutuksen vaikuttavuus. Muurlan Opisto kansanopistona kuuluu vapaan sivistystyön kentälle omaehtoisen aikuiskoulutuksen piiriin ja toimintaa ohjaa laki vapaasta sivistystyöstä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä ja se lähettiin 73:lle sarjakuvataiteen ja valokuvauksen linjaopiskelijalle. Kyselyyn vastasi 24 entistä ja nykyistä opiskelijaa vuonna 2011 ja vastaajamäärä jäi vähäiseksi, 32 %. Vastajaamäärän vähäisyyden vuoksi tuloksia tulee tulkita suuntaa-antavina ja kuvailevina. Puolistrukturoitu kyselylomake sisälsi sekä 5-portaisia Likertin-asteikollisia kysymyspatteristoja sekä avoimia kysymyksiä, joissa vastaajalla oli mahdollisuus vastata kysymyksiin omin sanoin ja toisaalta myös perustella suljettujen kysymyksien vastauksia.
Muurlan Opistossa suoritetuilla opinnoilla voidaan katsoa olevan yksilötason vaikuttavuutta niin opinnoille asetettujen odotusten kuin opintojen tuottamien merkitysten näkökulmasta. Vastaaja odottavat opinnoilta sosiaalista aspektia ja opintojen toivotaan antavan ajatuksia tulevaisuutta varten.
Opintojen voidaan katsoa edistäneen niin henkistä ja fyysistä hyvinvointia, sosiaalisten taitojen kehittymistä, aktiivista kansalaisuutta kuin kirkastaneen jatko-opintojen ja työelämän mahdollisuuksia. Opinnoille saadulla tuella on jonkin verran vaikuttavuutta niin jaksamiseen, edistymiseen kuin opintojen loppuun saattamiseen. Vastaajista 75 % ei ollut miettinyt opintojen keskeyttämistä ja 67 % voisi aloittaa opinnot uudelleen.