Hoitotyön lähiesimiesten päivittäisen johtamisen tiedonhankinta yksityisillä terveyspalvelutuottajilla
Mäkiö, Sari (2018-07-02)
Hoitotyön lähiesimiesten päivittäisen johtamisen tiedonhankinta yksityisillä terveyspalvelutuottajilla
Mäkiö, Sari
(02.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Reaaliaikainen tiedon hankinta johtamisessa ja päätöksenteossa korostuu terveydenhuollon toimintojen muuttuessa. Tietojärjestelmät ovat toimineet päätöksenteon työkaluina, mutta järjestelmiä tulisi edelleen kehittää systematisoimaan informaatiota. Esimiehille tulisi tarjota täsmällisempiä tiedonhallinnan työkaluja johtamisen tueksi, sillä lähiesimiesten toiminnanohjausjärjestelmien tarve terveydenhuollossa on ilmeinen. Hoitotyön lähiesimiesten tiedonhankintaa kuvaavat aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet pääosin julkisen sektorin akuuttihoitotyön ympäristöihin, eikä yksityisille terveyspalvelutuottajille kohdistuvaa tutkimusta ole raportoitu.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata hoitotyön lähiesimiesten päivittäisen johtamisen tiedonhankintaa yksityisillä terveyspalvelutuottajilla. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää johtamisen tiedonhankinnan ja sen työkalujen kehittämiseen päätöksenteon tueksi. Aineisto on kerätty think aloud –menetelmällä yksityisillä terveyspalvelutuottajilla työskenteleviltä päivittäiseen johtamiseen osallistuvilta hoitotyön lähiesimiehiltä (n=8) touko-kesäkuun 2017 aikana. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Hoitotyön lähiesimiehet tarvitsivat päivittäisessä johtamisessaan tietoa käytössä olevista henkilö- sekä aineellisista resursseista, osaamisesta, laadusta, asiakastyöstä ja taloushallinnasta. Tietoa haettiin useista eri paikoista ja eri järjestelmistä, niin elektronisista kuin manuaalisistakin kirjauksista. Tiedonhankintaa edistävänä asiana pidettiin työn omaksumisen myötä saavutettua kompetenssia, sekä toimivia keskenään keskustelevia tietojärjestelmiä. Tiedonhankinnan haasteina oli vaikeasti saatavilla oleva tieto, joka ei mahdollisesti vastannut tiedon tarpeeseen. Tietoa oli paljon, mutta kirjattua tietoa pidettiin osittain epäluotettavana, jolloin asioita pitää varmistaa muilta henkilöiltä. Myös yritysfuusiot koettiin tiedonhankinnan kannalta haasteellisiksi, sillä fuusiot tuovat usein mukanaan väliaikaisesti päällekkäisiä tietojärjestelmiä, sekä epävarmuutta toimintatapoihin työkäytäntöjen yhdistyessä.
Tutkimustulokset ovat samansuuntaisia julkisella sektorilla tehtyjen aiempien tutkimusten kanssa. Ajantasainen ja luotettava, selkeästi saatavilla oleva tieto tukee tiedonhankintaa yhdessä hallinnolliselle työlle varatun riittävän ajan kanssa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata hoitotyön lähiesimiesten päivittäisen johtamisen tiedonhankintaa yksityisillä terveyspalvelutuottajilla. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää johtamisen tiedonhankinnan ja sen työkalujen kehittämiseen päätöksenteon tueksi. Aineisto on kerätty think aloud –menetelmällä yksityisillä terveyspalvelutuottajilla työskenteleviltä päivittäiseen johtamiseen osallistuvilta hoitotyön lähiesimiehiltä (n=8) touko-kesäkuun 2017 aikana. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Hoitotyön lähiesimiehet tarvitsivat päivittäisessä johtamisessaan tietoa käytössä olevista henkilö- sekä aineellisista resursseista, osaamisesta, laadusta, asiakastyöstä ja taloushallinnasta. Tietoa haettiin useista eri paikoista ja eri järjestelmistä, niin elektronisista kuin manuaalisistakin kirjauksista. Tiedonhankintaa edistävänä asiana pidettiin työn omaksumisen myötä saavutettua kompetenssia, sekä toimivia keskenään keskustelevia tietojärjestelmiä. Tiedonhankinnan haasteina oli vaikeasti saatavilla oleva tieto, joka ei mahdollisesti vastannut tiedon tarpeeseen. Tietoa oli paljon, mutta kirjattua tietoa pidettiin osittain epäluotettavana, jolloin asioita pitää varmistaa muilta henkilöiltä. Myös yritysfuusiot koettiin tiedonhankinnan kannalta haasteellisiksi, sillä fuusiot tuovat usein mukanaan väliaikaisesti päällekkäisiä tietojärjestelmiä, sekä epävarmuutta toimintatapoihin työkäytäntöjen yhdistyessä.
Tutkimustulokset ovat samansuuntaisia julkisella sektorilla tehtyjen aiempien tutkimusten kanssa. Ajantasainen ja luotettava, selkeästi saatavilla oleva tieto tukee tiedonhankintaa yhdessä hallinnolliselle työlle varatun riittävän ajan kanssa.