Luottamus ja osallistuminen päiväkodin johtajan työssä
Topi-Hulmi, Eeva-Leena (2018-05-09)
Luottamus ja osallistuminen päiväkodin johtajan työssä
Topi-Hulmi, Eeva-Leena
(09.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824855
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824855
Tiivistelmä
TURUN YLIOPISTO
Opettajankoulutuslaitos
TOPI-HULMI, EEVA-LEENA: Luottamus ja osallistuminen päiväkodin johtajan työssä
Pro gradu -tutkielma, 54 s., 4 liites.
Kasvatustiede
Toukokuu 2018
Laadukkaalla varhaiskasvatuksella on merkitystä koko lapsen elämänkaarelle parantamalla elämänlaatua ja hyvinvointia. Varhaiskasvatuksen vaikutukset heijastuvat koko yhteiskuntaan lisäämällä työvoimaa ja kehittämällä inhimillistä pääomaa. (Karila 2016, 13, 18.) Varhaiskasvatusyksiköt ovat yhä useammin hajautettuja, monesta toimipisteestä koostuvia yksiköitä. Päiväkodin johtajien työnkuva on pirstaloitunut ja pedagogisen johtajuuden painoarvo varhaiskas-vatuksessa on kasvanut. (Hujala & Eskelinen 2013, 228–229.) Tutkimuksissa on käynyt ilmi, että johtajat kokevat haasteita pedagogisen johtajuuden toteut-tamisessa esimerkiksi aikaresurssien tai epäselkeiden työtehtävien vuoksi (Heikka & Hujala 2009, 2013; Halttunen & Eskelinen 2013). Johtajan ja työnte-kijän välisellä vuorovaikutuksella ja luottamussuhteella on osoitettu olevan vaikutusta työhyvinvointiin, ammatilliseen kehittymiseen ja sitoutuneisuuteen (Soukainen 2015, 72).
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin millaista luottamusta tai luotta-muksen puutetta työntekijöiden ammatilliseen osaamiseen johtajuudessa näyt-täytyy. Lisäksi tutkittiin, miten päiväkodin johtajat osallistuvat työyhteisön toi-mintaan informaaleissa ja formaaleissa tilanteissa. Tutkimusjoukko koostui seitsemästä päiväkodin johtajasta ja tutkimusaineisto kerättiin puolistruktu-roiduilla teemahaastatteluilla. Päiväkodin johtajien haastatteluvastauksista muodostuva aineisto teemoiteltiin aineistolähtöisesti muodostettujen tutkimus-kysymysten mukaan.
Tutkimustulosten mukaan päiväkodin johtajat luottivat työntekijöidensä sisällöl-liseen ammatilliseen osaamiseen, itseohjautuvuuteen ja työntekijöiden sitou-tuneisuuteen. Luottamuksen puutetta esiintyi erityisesti sisällölliseen ammatil-liseen osaamiseen ja ohjeiden noudattamiseen liittyvissä asioissa. Johtajan osallistumisessa työyhteisön toimintaan formaaleissa tilanteissa painottui pe-dagoginen ohjaaminen ja kouluttaminen, struktuurien järjestäminen sekä vas-tuun kantaminen. Informaaleissa työyhteisön tilanteissa johtajat osallistuivat työyhteisön toimintaan tekemällä pedagogisia havaintoja sekä olemalla läsnä, kannustamalla ja antamalla palautetta. Tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että johtajat jakavat pedagogista vastuuta ja luottavat työntekijöihinsä, mutta jaetun pedagogisen johtajuuden käytännöt eivät ole selkeitä, sillä sisäl-lölliseen ammatilliseen osaamiseen liittyy myös luottamuksen puutetta. Johta-jien osallistuminen näyttäytyy selkeämpänä formaaleissa tilanteissa ja tapah-tuu pääosin pedagogisen keskustelun kautta. Informaaleissa tilanteissa johta-jat osallistuvat havainnoimalla työntekijöiden toimintaa, mitä käytetään peda-gogisen arvioinnin ja kehittämistyön välineenä.
Asiasanat
Varhaiskasvatus, johtajuus, pedagoginen johtaminen
Opettajankoulutuslaitos
TOPI-HULMI, EEVA-LEENA: Luottamus ja osallistuminen päiväkodin johtajan työssä
Pro gradu -tutkielma, 54 s., 4 liites.
Kasvatustiede
Toukokuu 2018
Laadukkaalla varhaiskasvatuksella on merkitystä koko lapsen elämänkaarelle parantamalla elämänlaatua ja hyvinvointia. Varhaiskasvatuksen vaikutukset heijastuvat koko yhteiskuntaan lisäämällä työvoimaa ja kehittämällä inhimillistä pääomaa. (Karila 2016, 13, 18.) Varhaiskasvatusyksiköt ovat yhä useammin hajautettuja, monesta toimipisteestä koostuvia yksiköitä. Päiväkodin johtajien työnkuva on pirstaloitunut ja pedagogisen johtajuuden painoarvo varhaiskas-vatuksessa on kasvanut. (Hujala & Eskelinen 2013, 228–229.) Tutkimuksissa on käynyt ilmi, että johtajat kokevat haasteita pedagogisen johtajuuden toteut-tamisessa esimerkiksi aikaresurssien tai epäselkeiden työtehtävien vuoksi (Heikka & Hujala 2009, 2013; Halttunen & Eskelinen 2013). Johtajan ja työnte-kijän välisellä vuorovaikutuksella ja luottamussuhteella on osoitettu olevan vaikutusta työhyvinvointiin, ammatilliseen kehittymiseen ja sitoutuneisuuteen (Soukainen 2015, 72).
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin millaista luottamusta tai luotta-muksen puutetta työntekijöiden ammatilliseen osaamiseen johtajuudessa näyt-täytyy. Lisäksi tutkittiin, miten päiväkodin johtajat osallistuvat työyhteisön toi-mintaan informaaleissa ja formaaleissa tilanteissa. Tutkimusjoukko koostui seitsemästä päiväkodin johtajasta ja tutkimusaineisto kerättiin puolistruktu-roiduilla teemahaastatteluilla. Päiväkodin johtajien haastatteluvastauksista muodostuva aineisto teemoiteltiin aineistolähtöisesti muodostettujen tutkimus-kysymysten mukaan.
Tutkimustulosten mukaan päiväkodin johtajat luottivat työntekijöidensä sisällöl-liseen ammatilliseen osaamiseen, itseohjautuvuuteen ja työntekijöiden sitou-tuneisuuteen. Luottamuksen puutetta esiintyi erityisesti sisällölliseen ammatil-liseen osaamiseen ja ohjeiden noudattamiseen liittyvissä asioissa. Johtajan osallistumisessa työyhteisön toimintaan formaaleissa tilanteissa painottui pe-dagoginen ohjaaminen ja kouluttaminen, struktuurien järjestäminen sekä vas-tuun kantaminen. Informaaleissa työyhteisön tilanteissa johtajat osallistuivat työyhteisön toimintaan tekemällä pedagogisia havaintoja sekä olemalla läsnä, kannustamalla ja antamalla palautetta. Tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että johtajat jakavat pedagogista vastuuta ja luottavat työntekijöihinsä, mutta jaetun pedagogisen johtajuuden käytännöt eivät ole selkeitä, sillä sisäl-lölliseen ammatilliseen osaamiseen liittyy myös luottamuksen puutetta. Johta-jien osallistuminen näyttäytyy selkeämpänä formaaleissa tilanteissa ja tapah-tuu pääosin pedagogisen keskustelun kautta. Informaaleissa tilanteissa johta-jat osallistuvat havainnoimalla työntekijöiden toimintaa, mitä käytetään peda-gogisen arvioinnin ja kehittämistyön välineenä.
Asiasanat
Varhaiskasvatus, johtajuus, pedagoginen johtaminen