Yliopistopedagogisen koulutuksen vaikutus opettajien valitsemiin opetusmenetelmiin
Ukkonen, Jonna; Koivisto, Minni (2018-05-31)
Yliopistopedagogisen koulutuksen vaikutus opettajien valitsemiin opetusmenetelmiin
Ukkonen, Jonna
Koivisto, Minni
(31.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060425211
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060425211
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia yliopisto-opettajien opetustyössään käyttämiä opetusmenetelmiä sekä niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi selvitettiin yliopistopedagogiikan opintojen vaikutusta opetusmenetelmien valintaan. Tutkimuksen aineistona käytettiin Turun yliopiston yliopistopedagogiikan kursseilla vuosien 2007-2010 aikana kerättyjä kirjoitelmia kurssilaisten (n=43) omasta opettajuudesta. Kirjoitelmat kirjoitettiin osana kursseja ja niissä pyydettiin pohtimaan muun muassa omaan opettajuuteen vaikuttaneita tekijöitä sekä halua kehittää omaa opetustaan.
Tässä tutkimuksessa käytettiin sisältölähtöistä analyysia. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa kirjoitelmat litteroitiin sähköiseen muotoon. Tämän jälkeen kirjoitelmista koottiin usein esiintyviä tutkimuksen aiheeseen liittyviä sanoja, virkkeitä ja kappaleita. Näistä muotoiltiin alaluokkia, joista taas muodostettiin yläluokkia. Yläluokista luotiin pääluokat. Ala-, ylä- sekä pääluokista muodostettiin taulukko, jonka avulla kirjoitelmat analysoitiin.
Tämän tutkimuksen perusteella yliopisto-opetuksessa käytetyistä opetusmetodeista luennointi oli yleisin. Toiseksi yleisin opetusmenetelmä tässä tutkimuksessa oli opetuskeskustelu. Yliopistopedagogiikan opinnoilla ei ollut vaikutusta luentojen eikä opetuskeskustelujen opetuskäytön yleisyyteen. Opetusmenetelmien valintaan suurin vaikutus kirjoitelmien perusteella oli omilla kokemuksilla opiskelijana. Lisäksi opettajan persoonalla mainittiin olevan vaikutus opetusmenetelmien valintaan.
Tämän tutkimuksen perusteella yliopistopedagogiikan opinnot koettiin hyödyllisiksi ja opettajat olivat motivoituneita kehittämään omaa opetustaan kokeilemalla itselleen uusia opetusmenetelmiä.
Tässä tutkimuksessa käytettiin sisältölähtöistä analyysia. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa kirjoitelmat litteroitiin sähköiseen muotoon. Tämän jälkeen kirjoitelmista koottiin usein esiintyviä tutkimuksen aiheeseen liittyviä sanoja, virkkeitä ja kappaleita. Näistä muotoiltiin alaluokkia, joista taas muodostettiin yläluokkia. Yläluokista luotiin pääluokat. Ala-, ylä- sekä pääluokista muodostettiin taulukko, jonka avulla kirjoitelmat analysoitiin.
Tämän tutkimuksen perusteella yliopisto-opetuksessa käytetyistä opetusmetodeista luennointi oli yleisin. Toiseksi yleisin opetusmenetelmä tässä tutkimuksessa oli opetuskeskustelu. Yliopistopedagogiikan opinnoilla ei ollut vaikutusta luentojen eikä opetuskeskustelujen opetuskäytön yleisyyteen. Opetusmenetelmien valintaan suurin vaikutus kirjoitelmien perusteella oli omilla kokemuksilla opiskelijana. Lisäksi opettajan persoonalla mainittiin olevan vaikutus opetusmenetelmien valintaan.
Tämän tutkimuksen perusteella yliopistopedagogiikan opinnot koettiin hyödyllisiksi ja opettajat olivat motivoituneita kehittämään omaa opetustaan kokeilemalla itselleen uusia opetusmenetelmiä.