Urheiluseuran markkinointi sosiaalisessa mediassa : Tapaus: FBT Karhut United ry
Heinilä, Ilona (2018-07-03)
Urheiluseuran markkinointi sosiaalisessa mediassa : Tapaus: FBT Karhut United ry
Heinilä, Ilona
(03.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan urheilumarkkinointia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on kasvanut viime vuosina huimasti. Sen voima alkaa olla todella suuri verrattuna perinteisiin markkinointi- ja viestintätapoihin. Tutkielman teoriaosuus perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja siinä käsitellään sosiaalisen median rinnalla urheilumarkkinointia. Sosiaalinen media on uudenlainen mahdollisuus urheiluun. Urheilusta on tullut viihdettä ja se on kaupallistunut, joten markkinointi on tärkeää myös urheiluorganisaatioille. Yhdessä teorian sekä tutkielman empiirisen osion avulla etsitään vastausta tutkimuskysymykseen ”miten urheiluseuraa markkinoidaan sosiaalisessa mediassa”.
Sosiaalisen median vuorovaikutteisuus muuttaa myös markkinointia siihen suuntaan. Suurin muutos on tapahtunut käyttäjien toimintatavoissa teknologian mahdollistamana. Sosiaalisen median kautta voidaan julkaista omaa sisältöä sekä olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa. Sosiaalisessa mediassa on lukuisia kanavia, mutta on hyvä olla aktiivinen vain niissä kanavissa, joissa kuluttajatkin ovat. Sosiaalinen media on otettava nykypäivänä ehdottomasti osaksi organisaation markkinointia ja viestintää. Urheilumarkkinointi keskittyy urheilukuluttajien tarpeisiin vastaamiseen. Sosiaalinen media on monelle urheiluseuralle nykyään tärkein paikka saada näkyvyyttä. Urheiluseuroissa käytetyimmät kanavat ovat Facebook ja Twitter, mutta perinteisiä markkinointikanavia ei kuitenkaan kannata kokonaan unohtaa, vaan ne on hyvä pitää sosiaalisen median rinnalla. Sosiaalinen media on halpa vaihtoehto erityisesti voittoa tavoittelemattoman urheiluseuran markkinointiin.
Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin salibandyseura FBT Karhut United ry:lle. Tämän voittoa tavoittelemattoman urheiluseuran sosiaalisen median käyttäjille tehtiin kyselytutkimus online-kyselynä Karhujen sosiaalisen median käytöstä. Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus on toteutettu kaudella 2016-2017. Tutkimustulokset osoittavat huomattavaa yhteneväisyyttä teorian kanssa. Tutkimuksesta saatiin hyviä parannus- ja kehitysehdotuksia Karhujen markkinointiin ja viestintään sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalisen median vuorovaikutteisuus muuttaa myös markkinointia siihen suuntaan. Suurin muutos on tapahtunut käyttäjien toimintatavoissa teknologian mahdollistamana. Sosiaalisen median kautta voidaan julkaista omaa sisältöä sekä olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa. Sosiaalisessa mediassa on lukuisia kanavia, mutta on hyvä olla aktiivinen vain niissä kanavissa, joissa kuluttajatkin ovat. Sosiaalinen media on otettava nykypäivänä ehdottomasti osaksi organisaation markkinointia ja viestintää. Urheilumarkkinointi keskittyy urheilukuluttajien tarpeisiin vastaamiseen. Sosiaalinen media on monelle urheiluseuralle nykyään tärkein paikka saada näkyvyyttä. Urheiluseuroissa käytetyimmät kanavat ovat Facebook ja Twitter, mutta perinteisiä markkinointikanavia ei kuitenkaan kannata kokonaan unohtaa, vaan ne on hyvä pitää sosiaalisen median rinnalla. Sosiaalinen media on halpa vaihtoehto erityisesti voittoa tavoittelemattoman urheiluseuran markkinointiin.
Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin salibandyseura FBT Karhut United ry:lle. Tämän voittoa tavoittelemattoman urheiluseuran sosiaalisen median käyttäjille tehtiin kyselytutkimus online-kyselynä Karhujen sosiaalisen median käytöstä. Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus on toteutettu kaudella 2016-2017. Tutkimustulokset osoittavat huomattavaa yhteneväisyyttä teorian kanssa. Tutkimuksesta saatiin hyviä parannus- ja kehitysehdotuksia Karhujen markkinointiin ja viestintään sosiaalisessa mediassa.