Ketteryyttä integraatioon : Integroitavan henkilöstön näkökulma
Linnakoski, Aki (2018-07-04)
Ketteryyttä integraatioon : Integroitavan henkilöstön näkökulma
Linnakoski, Aki
(04.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan puhtaasti suomalaisen yrityskaupan jälkeistä integraatiovaiheen kokemaa ostetun yrityksen henkilöstön näkökulmasta. Merkittävä osa yrityskaupoista epäonnistuu ja iso osa epäonnistumisista johtuu kulttuurisen integraation epäonnistumisesta. Tutkimuksessa etsitään syitä integraatiota hidastaviin tekijöihin sekä keinoja niiden poistamiseen.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen luomiseksi tutkittiin aikaisempaa kirjallisuutta yrityskauppojen jälkeisestä integraatiosta ja sen ihmisnäkökulmasta. Tämän lisäksi toteutettiin puolistruktuurinen teemahaastattelu, jossa haastateltiin kuutta työntekijää ostetun yrityksen eri osastoilta ja eri organisaatiotasoilta. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, jolloin muodostui kuusi pääteemaluokkaa.
Aiemmassa kirjallisuudessa painotetaan mm. ihmisnäkökulman tärkeyttä yrityskaupan onnistumisessa. Se miten organisaatiokulttuurierot ja ihmiset yleensä huomioidaan integraatiossa, on äärimmäisen tärkeää integraation onnistumisen kannalta. Tämä tutkimus osoittaa viestinnän, osallistamisen ja osapuolten keskinäisen vuorovaikutuksen tärkeyden integraation onnistumisen kannalta. Muutoksen toteutumista haluttuun suuntaan auttaa ihmisten kuuntelu ja muutoksen tekemiseen mukaanotto.
Tutkimuksen löydösten perusteella rakennetun tehokkaamman integraation viitekehyksen kautta voidaan parantaa yrityskaupan jälkeisen integraatiovaiheen nopeutta. Näin toimien myös tavoiteltavat integraatiohyödyt saadaan nopeammin käyttöön. Tutkimuksen kautta ymmärretään paremmin myös yksilön kokemaa yrityskauppamuutoksesta suomalaisessa kontekstissa. Jatkotutkimusta tarvitaan kuitenkin, jotta saadaan vertailupohjaa vastaaviin tilanteisiin eri toimialoilta, ostavan yrityksen henkilökunnan kokemuksista ja esimerkiksi työhyvinvoinnin kannalta. Näin toimien tarkastellaan samalla tämän tutkimuksen tulosten yleistettävyyttä.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen luomiseksi tutkittiin aikaisempaa kirjallisuutta yrityskauppojen jälkeisestä integraatiosta ja sen ihmisnäkökulmasta. Tämän lisäksi toteutettiin puolistruktuurinen teemahaastattelu, jossa haastateltiin kuutta työntekijää ostetun yrityksen eri osastoilta ja eri organisaatiotasoilta. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, jolloin muodostui kuusi pääteemaluokkaa.
Aiemmassa kirjallisuudessa painotetaan mm. ihmisnäkökulman tärkeyttä yrityskaupan onnistumisessa. Se miten organisaatiokulttuurierot ja ihmiset yleensä huomioidaan integraatiossa, on äärimmäisen tärkeää integraation onnistumisen kannalta. Tämä tutkimus osoittaa viestinnän, osallistamisen ja osapuolten keskinäisen vuorovaikutuksen tärkeyden integraation onnistumisen kannalta. Muutoksen toteutumista haluttuun suuntaan auttaa ihmisten kuuntelu ja muutoksen tekemiseen mukaanotto.
Tutkimuksen löydösten perusteella rakennetun tehokkaamman integraation viitekehyksen kautta voidaan parantaa yrityskaupan jälkeisen integraatiovaiheen nopeutta. Näin toimien myös tavoiteltavat integraatiohyödyt saadaan nopeammin käyttöön. Tutkimuksen kautta ymmärretään paremmin myös yksilön kokemaa yrityskauppamuutoksesta suomalaisessa kontekstissa. Jatkotutkimusta tarvitaan kuitenkin, jotta saadaan vertailupohjaa vastaaviin tilanteisiin eri toimialoilta, ostavan yrityksen henkilökunnan kokemuksista ja esimerkiksi työhyvinvoinnin kannalta. Näin toimien tarkastellaan samalla tämän tutkimuksen tulosten yleistettävyyttä.