Henkilökohtaiset työtavoitteet nuorten aikuisten suuntana kohti työn merkityksellisyyttä
Heinilä, Eveliina (2018-09-21)
Henkilökohtaiset työtavoitteet nuorten aikuisten suuntana kohti työn merkityksellisyyttä
Heinilä, Eveliina
(21.09.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092736736
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092736736
Tiivistelmä
Tämän päivän työelämässä työn merkityksellisyys näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä ominaisuuksista, joita työltä haetaan. Työrooli voikin parhaimmillaan tarjota yksilölle areenan, jonka kautta hän pystyy näyttämään vahvuutensa ja tavoittelemaan itselleen tärkeää päämäärää. Kokemus merkityksellisen työn tekemisestä liittyykin vahvasti yksilön motivaatioon ja tavoitteisiin.
Tämän tutkimuksen toteuttamiseen on lähdetty siitä olettamasta, että henkilökohtaisten tavoitteiden mukaan toimiminen on tärkeä avain työn merkityksellisyyden kokemukselle, jolloin tavoitteet toimivat välineenä ja merkityksellisyys mahdollisena lopputulemana. Itsemääräämisteoria (Self Determination Theory, SDT) on yksi tärkeimmistä yksilölliseen motivaatioon liittyvistä teoreettisista viitekehyksistä, ja teorian kolmen psykologisen perustarpeen avulla on pystytty selittämään myös työn merkityksellisyyden kokemuksen syntymistä. Itsemääräämisteorian avulla ei ole juurikaan aiemmin tutkittu työn merkityksellisyyden sekä henkilökohtaisten työtavoitteiden yhteyttä toisiinsa. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, minkälaisia itselleen tärkeitä tavoitteita nuorilla työuriensa alkupuolella olevilla henkilöillä työtään kohden on, ja vaikuttavatko nämä tavoitteet siihen, kuinka merkitykselliseksi tutkittavat kokevat sen hetkisen työnsä. Samalla tutkitaan myös sitä, miten työympäristö edistää tai estää tavoitteiden saavuttamista ja miten se vaikuttaa työn merkityksellisyyden kokemukseen.
Tutkimuksessa on haastateltu seitsemää työuransa alkupuolella olevaa henkilöä, jotka ovat hiljattain valmistuneet ylemmästä korkeakoulusta. Laadullisen teemahaastattelun keinoin tarkasteltiin tutkittavien kokemuksia merkityksellisestä työstä sekä käsiteltiin heidän henkilökohtaisia työtavoitteitaan. Tutkittavat määrittelivät kolme itselleen tärkeää työtavoitetta, jonka jälkeen tavoitteiden ulottuvuuksia arvioitiin. Analysointivaiheessa tutkittavien tavoitteista muodostettiin neljä luokkaa, jotka olivat 1) Uuden oppiminen ja itsensä kehittäminen, 2) Hyvän tekeminen, 3) Menestyminen sekä 4) Työn merkityksellisyyden saavuttaminen.
Yhteenvetona tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että työn merkityksellisyyttä edistävät tavoitteet liittyvät etenkin uuden oppimiseen ja itsensä kehittämiseen sekä hyvän tekemiseen. Tutkimustulos vahvistaa siis jo aiempia tutkimustuloksia siitä, että työn merkityksellisyys rakentuu ennen kaikkea yksilön itsensä toteuttamisen sekä toisaalta ympäristöön positiivisen vaikuttamisen myötä. Tutkimuksen mukaan organisaatiot pystyvät tukemaan tärkeiden työtavoitteiden saavuttamista muun muassa yhteisöllisyyttä ja henkilökohtaista kehittymistä tukemalla sekä riittävällä palautteen annolla. Työympäristössä vallitseva yhteisöllisyys näyttäytyi tässä tutkimuksessa tärkeimpänä työympäristön tukimekanismina henkilökohtaisten työtavoitteiden saavuttamiseen ja sitä kautta myös työn merkitykselliseksi kokemiseen.
Tämän tutkimuksen toteuttamiseen on lähdetty siitä olettamasta, että henkilökohtaisten tavoitteiden mukaan toimiminen on tärkeä avain työn merkityksellisyyden kokemukselle, jolloin tavoitteet toimivat välineenä ja merkityksellisyys mahdollisena lopputulemana. Itsemääräämisteoria (Self Determination Theory, SDT) on yksi tärkeimmistä yksilölliseen motivaatioon liittyvistä teoreettisista viitekehyksistä, ja teorian kolmen psykologisen perustarpeen avulla on pystytty selittämään myös työn merkityksellisyyden kokemuksen syntymistä. Itsemääräämisteorian avulla ei ole juurikaan aiemmin tutkittu työn merkityksellisyyden sekä henkilökohtaisten työtavoitteiden yhteyttä toisiinsa. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, minkälaisia itselleen tärkeitä tavoitteita nuorilla työuriensa alkupuolella olevilla henkilöillä työtään kohden on, ja vaikuttavatko nämä tavoitteet siihen, kuinka merkitykselliseksi tutkittavat kokevat sen hetkisen työnsä. Samalla tutkitaan myös sitä, miten työympäristö edistää tai estää tavoitteiden saavuttamista ja miten se vaikuttaa työn merkityksellisyyden kokemukseen.
Tutkimuksessa on haastateltu seitsemää työuransa alkupuolella olevaa henkilöä, jotka ovat hiljattain valmistuneet ylemmästä korkeakoulusta. Laadullisen teemahaastattelun keinoin tarkasteltiin tutkittavien kokemuksia merkityksellisestä työstä sekä käsiteltiin heidän henkilökohtaisia työtavoitteitaan. Tutkittavat määrittelivät kolme itselleen tärkeää työtavoitetta, jonka jälkeen tavoitteiden ulottuvuuksia arvioitiin. Analysointivaiheessa tutkittavien tavoitteista muodostettiin neljä luokkaa, jotka olivat 1) Uuden oppiminen ja itsensä kehittäminen, 2) Hyvän tekeminen, 3) Menestyminen sekä 4) Työn merkityksellisyyden saavuttaminen.
Yhteenvetona tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että työn merkityksellisyyttä edistävät tavoitteet liittyvät etenkin uuden oppimiseen ja itsensä kehittämiseen sekä hyvän tekemiseen. Tutkimustulos vahvistaa siis jo aiempia tutkimustuloksia siitä, että työn merkityksellisyys rakentuu ennen kaikkea yksilön itsensä toteuttamisen sekä toisaalta ympäristöön positiivisen vaikuttamisen myötä. Tutkimuksen mukaan organisaatiot pystyvät tukemaan tärkeiden työtavoitteiden saavuttamista muun muassa yhteisöllisyyttä ja henkilökohtaista kehittymistä tukemalla sekä riittävällä palautteen annolla. Työympäristössä vallitseva yhteisöllisyys näyttäytyi tässä tutkimuksessa tärkeimpänä työympäristön tukimekanismina henkilökohtaisten työtavoitteiden saavuttamiseen ja sitä kautta myös työn merkitykselliseksi kokemiseen.