Kotona asuvien ikääntyneiden kokemuksia hoitotyössä tapahtuvasta kohtaamisesta päivystyksen toimintaympäristössä
Kaskinoro, Anniina (2018-09-18)
Kotona asuvien ikääntyneiden kokemuksia hoitotyössä tapahtuvasta kohtaamisesta päivystyksen toimintaympäristössä
Kaskinoro, Anniina
(18.09.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018101538252
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018101538252
Tiivistelmä
Päivystyshoito on keskeinen osa terveydenhuoltoa. Yhä useampi terveydenhuollon ammattilaisen kohtaava potilas päivystyksen toimintaympäristössä on kotona asuva ikääntynyt erityistarpeineen. Monimuotoisen ilmiön syvemmäksi ymmärtämiseksi tarvitaan laadullista tutkimusta päivystyksessä tapahtuvasta hoitotyöstä ja sen peruselementistä, kohtaamisesta.
Tämän kuvailevan laadullisen yksilöhaastattelu tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kotona asuvien ikääntyneiden hoitotyössä tapahtuvaa kohtaamista päivystyksen toimintaympäristössä. Tarkoituksena oli myös tunnistaa ja kuvata hyvän kohtaamiskokemuksen syntyä edistäviä ja heikentäviä tekijöitä ikääntyneiden kokemana.
Tutkittavat valittiin tarkoituksenmukaisella otannalla yhdestä julkisen terveydenhuollon organisaation päivystyksen käyntitiedoista keväällä 2017. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Otoskoko määräytyi aineiston saturaation perusteella (n=10). Nauhoitetut yksilöhaastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin induktiivisesti temaattisella sisällönanalyysillä.
Ikääntyneiden kokemuksista hoitotyössä tapahtuvasta kohtaamisesta muodostettiin kolme pääteemaa kuvaamaan koetun kohtaamisen ominaispiirteitä; toimintaohjeisiin ja protokolliin perustuvaa, erillisistä osista muodostuvaa sekä ohessa ja ohimennen tapahtuvaa. Kohtaamisen kokemus oli joko mielihyvää lisäävää tai mieliharmia tuottavaa. Ensikohtaamista pidettiin erityisen tärkeänä ja se koettiin tulevien kohtaamiskokemusten perustaksi. Hyvän kohtaamiskokemuksen syntyä edistivät ikääntyneiden kokemana hoitajan soveltuvuus, potilaan kyky sopeutua sekä eettinen työilmapiiri. Heikentäviksi tekijöiksi ikääntyneet kokivat puutteet hoitajien palveluasenteessa, potilaiden aiemmat kielteiset kokemukset sekä puutteet resursseissa.
Tuloksia voidaan hyödyntää päivystys- ja gerontologisen hoitotyön opetuksessa ja kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan hoitotyön kehittämisessä päivystyksen toimintaympäristössä. Lisää tutkimusta tarvitaan siitä, miten päivystyksen toimintaympäristössä työskentelevät hoitajat kuvaavat päivystyshoitotyössä tapahtuvan kohtaamisen ominaispiirteitä ja koettua kohtaamista ikääntyneiden potilaiden osalta, sekä miten he kokevat voivansa edistää ikääntyneiden hyvän kohtaamisenkokemuksen syntyä.
Tämän kuvailevan laadullisen yksilöhaastattelu tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kotona asuvien ikääntyneiden hoitotyössä tapahtuvaa kohtaamista päivystyksen toimintaympäristössä. Tarkoituksena oli myös tunnistaa ja kuvata hyvän kohtaamiskokemuksen syntyä edistäviä ja heikentäviä tekijöitä ikääntyneiden kokemana.
Tutkittavat valittiin tarkoituksenmukaisella otannalla yhdestä julkisen terveydenhuollon organisaation päivystyksen käyntitiedoista keväällä 2017. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Otoskoko määräytyi aineiston saturaation perusteella (n=10). Nauhoitetut yksilöhaastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin induktiivisesti temaattisella sisällönanalyysillä.
Ikääntyneiden kokemuksista hoitotyössä tapahtuvasta kohtaamisesta muodostettiin kolme pääteemaa kuvaamaan koetun kohtaamisen ominaispiirteitä; toimintaohjeisiin ja protokolliin perustuvaa, erillisistä osista muodostuvaa sekä ohessa ja ohimennen tapahtuvaa. Kohtaamisen kokemus oli joko mielihyvää lisäävää tai mieliharmia tuottavaa. Ensikohtaamista pidettiin erityisen tärkeänä ja se koettiin tulevien kohtaamiskokemusten perustaksi. Hyvän kohtaamiskokemuksen syntyä edistivät ikääntyneiden kokemana hoitajan soveltuvuus, potilaan kyky sopeutua sekä eettinen työilmapiiri. Heikentäviksi tekijöiksi ikääntyneet kokivat puutteet hoitajien palveluasenteessa, potilaiden aiemmat kielteiset kokemukset sekä puutteet resursseissa.
Tuloksia voidaan hyödyntää päivystys- ja gerontologisen hoitotyön opetuksessa ja kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan hoitotyön kehittämisessä päivystyksen toimintaympäristössä. Lisää tutkimusta tarvitaan siitä, miten päivystyksen toimintaympäristössä työskentelevät hoitajat kuvaavat päivystyshoitotyössä tapahtuvan kohtaamisen ominaispiirteitä ja koettua kohtaamista ikääntyneiden potilaiden osalta, sekä miten he kokevat voivansa edistää ikääntyneiden hyvän kohtaamisenkokemuksen syntyä.