Pelisilmää videopelitutkimukseen : videopelistriimaus videopelaamisen ontologisena uudelleenmäärittäjänä
Koistinen, Juuso (2018-11-15)
Pelisilmää videopelitutkimukseen : videopelistriimaus videopelaamisen ontologisena uudelleenmäärittäjänä
Koistinen, Juuso
(15.11.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121350774
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121350774
Tiivistelmä
Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee videopelejä ja videopelaamista katsojuuden, esiintymisen ja pelaamisen näkökulmista. Tutkimuksen keskiössä on videopelien striimausilmiö eli esimerkiksi Twitch.tv-palvelun kautta suoratoistettava audiovisuaalinen videopelisisältö sekä sen esittäminen ja katsominen.
Työssäni videopeli, videopelaaminen sekä videopelistriimaus määritellään käsitteinä, joita tulkitaan striimauksen näkökulma huomioon ottaen. Striimaus määritellään niin konkreettisena toimintana kuin kulttuurisena ilmiönä. Videopeli ja videopelaaminen ovat uudelleenmääritettyinä inklusiivisia ja skaalautuvia käsitteitä, jotka sopivat entistä paremmin kuvastamaan nykyaikaisia videopelejä ja peli-tekemistä. Striimausta tutkitaan myös erilaisten positioiden ja roolien kautta, joita ihmiset omaksuvat striimausympäristöissä.
Tutkielmassa esitetään inklusiivinen ja skaalautuva käsitys pelaamisesta, joka perustuu Veli-Matti Karhulahden ja Gonzalo Frascan väitöskirjoihin sekä jo vakinaistuneiden peliontologiakäsitysten kyseenalaistamiseen. Striimaus ymmärretään mediatekstinä peli-tekemisen lisäksi, ja se liitetään osaksi pelikulttuuria hyödyntäen Mia Consalvon teorioita pelipääomasta ja paratekstistä.
Tutkielman luettuaan lukija pystyy hahmottamaan videopelaamisen laajaalaisena ilmiönä, joka ei rajoitu vain fyysiseen pelaamiseen vaan on kokonainen kulttuuri-ilmiö, jonka kasvun keskiössä on striimaaminen. Lukijalle on muodostunut myös selkeä käsitys pelin ja pelaamisen ontologiasta, kun se käsittää myös striimauksen ulottuvuuden.
Työssäni videopeli, videopelaaminen sekä videopelistriimaus määritellään käsitteinä, joita tulkitaan striimauksen näkökulma huomioon ottaen. Striimaus määritellään niin konkreettisena toimintana kuin kulttuurisena ilmiönä. Videopeli ja videopelaaminen ovat uudelleenmääritettyinä inklusiivisia ja skaalautuvia käsitteitä, jotka sopivat entistä paremmin kuvastamaan nykyaikaisia videopelejä ja peli-tekemistä. Striimausta tutkitaan myös erilaisten positioiden ja roolien kautta, joita ihmiset omaksuvat striimausympäristöissä.
Tutkielmassa esitetään inklusiivinen ja skaalautuva käsitys pelaamisesta, joka perustuu Veli-Matti Karhulahden ja Gonzalo Frascan väitöskirjoihin sekä jo vakinaistuneiden peliontologiakäsitysten kyseenalaistamiseen. Striimaus ymmärretään mediatekstinä peli-tekemisen lisäksi, ja se liitetään osaksi pelikulttuuria hyödyntäen Mia Consalvon teorioita pelipääomasta ja paratekstistä.
Tutkielman luettuaan lukija pystyy hahmottamaan videopelaamisen laajaalaisena ilmiönä, joka ei rajoitu vain fyysiseen pelaamiseen vaan on kokonainen kulttuuri-ilmiö, jonka kasvun keskiössä on striimaaminen. Lukijalle on muodostunut myös selkeä käsitys pelin ja pelaamisen ontologiasta, kun se käsittää myös striimauksen ulottuvuuden.