Yllätyslaatikoita, virtuaaliaseita ja uhkapelejä! Counter-Strike: Global Offensive -pelin virtuaaliesineisiin liittyvä uhkapelaaminen ja sen esittäminen YouTubessa
Nikander, Ville (2018-11-27)
Yllätyslaatikoita, virtuaaliaseita ja uhkapelejä! Counter-Strike: Global Offensive -pelin virtuaaliesineisiin liittyvä uhkapelaaminen ja sen esittäminen YouTubessa
Nikander, Ville
(27.11.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121751090
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121751090
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on luoda katsaus Counter-Strike: Global Offensive -pelin virtuaaliesineisiin liittyvään uhkapelaamiseen ja sen esittämiseen YouTubessa. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on luoda vahva käsitys ilmiöstä, lisätä tietoisuutta aiheesta sekä herättää keskustelua digitaalisissa peleissä tapahtuvasta uhkapelaamisesta.
Tutkimuksen aineistona on YouTuben 20 suosituimman Counter-Strike: Global Offensive -kanavan videot aikaväliltä 15.5.–15.8.2017. Näistä videoista tutkimuksen keskiössä ovat peliin liittyvät uhkapelaamista sisältäneet videot.
Tutkimus pyrkii sisällön erittelyn ja sisällönanalyysin avulla rakentamaan kuvaa uhkapelaamisen yleisyydestä, muodoista ja esittämisestä YouTuben pelikanavilla sekä analysoimaan peliin liittyvien uhkapelivideoiden tyypillisiä piirteitä. Tutkittaviksi tyypillisiksi piirteiksi valikoituivat: 1. sponsorointi, 2. esinearvonnat, 3. uhkapelaamisen sosiaalisuus, 4. uhkapelaamisen esittäminen, 5. uhkapelaamisen vastuullisuus ja 6. rahan kuluttaminen.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena on uhkapelisisällön laaja-alainen esiintyminen YouTuben suosituilla CS:GO-pelikanavilla: noin neljäsosa (23,3 %) kanavien videoista sisälsi uhkapelaamista ja noin viidesosassa (19 %) uhkapelaaminen oli keskeisessä asemassa. Peliin liittyvä uhkapelaaminen voidaan tutkimusaineiston perusteella jakaa kahteen pääryhmään: 1. pelin sisällä tapahtuvaan uhkapelaamiseen (laatikonavaus ja vaihtosopimus) ja 2. pelin ulkopuolella tapahtuvaan uhkapelaamiseen (uhkapelisivustojen pelit). Tutkimusaineiston uhkapelaamiseen liittyneistä videoista hieman yli puolet (55,5 %) tapahtui pelin ulkopuolella ja hieman alle puolet (44,5 %) pelin sisällä. Aineistossa selvästi suosituimmat uhkapelaamisen muodot olivat yllätyslaatikon avaaminen ja ruletti. Uhkapelaamisen esittämissävy videoilla oli pääosin myönteinen tai neutraali, vaikkakin uhkapelaamiseen ja nuoriin liittyvä vastuullisuus otettiin huomioon suurella osalla kanavista.
Tutkimus esittää uhkapelaamiseen liittyvien videosisältöjen antavan nuorille helposti harhaanjohtavan kuvan toiminnan kannattavuudesta, mikä johtuu pääosin sisällöntuottajien käyttämistä valtavista panoksista sekä tavasta tuoda uhkapelisivustojen sponsorointi heikosti esille videoissa. Harhaanjohtavaa kuvaa uhkapelaamisen kannattavuudesta lisäävät myös sisällöntuottajien videoiden muokkaustavat sekä uhkapelaamiseen liittyvät virheelliset uskomukset.
Tutkimuksen aineistona on YouTuben 20 suosituimman Counter-Strike: Global Offensive -kanavan videot aikaväliltä 15.5.–15.8.2017. Näistä videoista tutkimuksen keskiössä ovat peliin liittyvät uhkapelaamista sisältäneet videot.
Tutkimus pyrkii sisällön erittelyn ja sisällönanalyysin avulla rakentamaan kuvaa uhkapelaamisen yleisyydestä, muodoista ja esittämisestä YouTuben pelikanavilla sekä analysoimaan peliin liittyvien uhkapelivideoiden tyypillisiä piirteitä. Tutkittaviksi tyypillisiksi piirteiksi valikoituivat: 1. sponsorointi, 2. esinearvonnat, 3. uhkapelaamisen sosiaalisuus, 4. uhkapelaamisen esittäminen, 5. uhkapelaamisen vastuullisuus ja 6. rahan kuluttaminen.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena on uhkapelisisällön laaja-alainen esiintyminen YouTuben suosituilla CS:GO-pelikanavilla: noin neljäsosa (23,3 %) kanavien videoista sisälsi uhkapelaamista ja noin viidesosassa (19 %) uhkapelaaminen oli keskeisessä asemassa. Peliin liittyvä uhkapelaaminen voidaan tutkimusaineiston perusteella jakaa kahteen pääryhmään: 1. pelin sisällä tapahtuvaan uhkapelaamiseen (laatikonavaus ja vaihtosopimus) ja 2. pelin ulkopuolella tapahtuvaan uhkapelaamiseen (uhkapelisivustojen pelit). Tutkimusaineiston uhkapelaamiseen liittyneistä videoista hieman yli puolet (55,5 %) tapahtui pelin ulkopuolella ja hieman alle puolet (44,5 %) pelin sisällä. Aineistossa selvästi suosituimmat uhkapelaamisen muodot olivat yllätyslaatikon avaaminen ja ruletti. Uhkapelaamisen esittämissävy videoilla oli pääosin myönteinen tai neutraali, vaikkakin uhkapelaamiseen ja nuoriin liittyvä vastuullisuus otettiin huomioon suurella osalla kanavista.
Tutkimus esittää uhkapelaamiseen liittyvien videosisältöjen antavan nuorille helposti harhaanjohtavan kuvan toiminnan kannattavuudesta, mikä johtuu pääosin sisällöntuottajien käyttämistä valtavista panoksista sekä tavasta tuoda uhkapelisivustojen sponsorointi heikosti esille videoissa. Harhaanjohtavaa kuvaa uhkapelaamisen kannattavuudesta lisäävät myös sisällöntuottajien videoiden muokkaustavat sekä uhkapelaamiseen liittyvät virheelliset uskomukset.