“Koira ymmärtää kaiken, ku se oli niin läsnä ja kuunteli tosi tarkkaan.” : Lukukoiran vaikutus kolmannen vuosiluokan oppilaiden lukuvirheisiin ja sen yhteydet koettuun lukutilanteeseen
Haakana, Ninni (2017-11-30)
“Koira ymmärtää kaiken, ku se oli niin läsnä ja kuunteli tosi tarkkaan.” : Lukukoiran vaikutus kolmannen vuosiluokan oppilaiden lukuvirheisiin ja sen yhteydet koettuun lukutilanteeseen
Haakana, Ninni
(30.11.2017)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801111246
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801111246
Tiivistelmä
Tässä kokeellisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lukukoiran kertaluontoista vaikutusta kolmasluokkalaisten lukuvirheiden määrään. Lisäksi haastattelun avulla selvitettiin oppilaiden ajatuksia lukukoiran käytöstä kouluympäristössä sekä oppilaiden asennetta lukemista kohtaan. Tutkimukseen osallistui 22 kolmasluokkalaista oppilasta yhdestä satakuntalaisesta koulusta.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehys koostuu käsitteistä lukeminen, motivaatio, eläinavusteinen työskentely ja lukukoiratoiminta.
Lukuvirheaineisto kerättiin videoimalla ja äänittämällä kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemista lukukoiralle sekä tutkijalle. Videoiden ja äänitteiden avulla laskettiin lukuvirheiden määrä. Lukemisen jälkeen oppilaita haastateltiin. Haastattelun avulla selvitettiin oppilaiden ajatuksia lukukoiran käytöstä.
Lukuvirheiden määrässä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa silloin, kun oppilas luki koiralle verrattuna tilanteeseen, jossa kuulija oli ihminen. Haastatteluista kävi ilmi, että suurin osa oppilaista kokevat lukukoiran läsnäolon lukutilanteessa rauhoittavana ja mukavana. Yli puolet oppilaista kokivat koiran ymmärtävän ja kuuntelevan heitä. Oppilaat kokivat koiralle lukemisen mukavana, koska koira ei keskeytä, eikä kiinnitä virheisiin huomiota.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehys koostuu käsitteistä lukeminen, motivaatio, eläinavusteinen työskentely ja lukukoiratoiminta.
Lukuvirheaineisto kerättiin videoimalla ja äänittämällä kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemista lukukoiralle sekä tutkijalle. Videoiden ja äänitteiden avulla laskettiin lukuvirheiden määrä. Lukemisen jälkeen oppilaita haastateltiin. Haastattelun avulla selvitettiin oppilaiden ajatuksia lukukoiran käytöstä.
Lukuvirheiden määrässä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa silloin, kun oppilas luki koiralle verrattuna tilanteeseen, jossa kuulija oli ihminen. Haastatteluista kävi ilmi, että suurin osa oppilaista kokevat lukukoiran läsnäolon lukutilanteessa rauhoittavana ja mukavana. Yli puolet oppilaista kokivat koiran ymmärtävän ja kuuntelevan heitä. Oppilaat kokivat koiralle lukemisen mukavana, koska koira ei keskeytä, eikä kiinnitä virheisiin huomiota.