Yhteiskuntaopin oppimateriaalit alakoulussa : POPS ja opettajien kokemuksia
Asumalahti, Jaakko (2017-10-06)
Yhteiskuntaopin oppimateriaalit alakoulussa : POPS ja opettajien kokemuksia
Asumalahti, Jaakko
(06.10.2017)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111350601
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111350601
Tiivistelmä
Syksystä 2016 yhteiskuntaoppia opetetaan uuden Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti alakoulun oppiaineena 4. luokasta lähtien. Suomalaisten nuorten yhteiskunnallisen kiinnostuksen ja arjen taitojen on todettu olevan kansainvälistä tasoa heikommat (Tilastokeskus 2011; Myllyniemi 2015). Yhteiskuntaopilla pyritään osaltaan vaikuttamaan nuorten aktiivisuuteen.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten yhteiskuntaopin oppimateriaalit toteuttavat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoitteita ja miten ne tukevat opettajaa työssään. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sisältöalueiden ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumista tutkittiin oppimateriaalille tehdyllä sisällönanalyysilla. Oppiainekohtaisten tavoitteiden toteutumista tutkittiin haastattelemalla neljää luokanopettajaa. Haastatteluiden avulla otettiin selvää lisäksi siitä, miten oppimateriaali tukee opettajia työssään. Tutkimuksen kohteina olivat Otavan Forum- ja Sanoma Pro:n Vaikuttaja-sarjat. Tutkimus suoritettiin laadullisin menetelmin.
Oppimateriaalit toteuttivat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sisältöalueita ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita vaihtelevasti. Oppimateriaaleissa painotettiin arjen taitoja esimerkiksi taloudellisia taitoja enemmän. Oppimateriaalit toteuttivat oppiainekohtaisia tavoitteita pääsääntöisesti hyvin. Konkreettiset ja oppilaiden elämää lähellä tavoitteet näkyivät selkeinä oppimateriaaleissa. Kuitenkin abstraktit aiheet olivat vaikeammin saavutettavissa. Esimerkiksi mielipiteet ja erilaiset näkökulmat olivat haasteellisia. Laajat kokonaisuudet kuten media tuottivat vaikeuksia vähäiseksi koetun tuntimäärän vuoksi. Kokonaisuutena oppimateriaalien koettiin tukevan opettamista ja yhteiskuntaopin motivoivan oppilaita.
Tutkimus on syytä toistaa laajemmalla otannalla sekä ottaa tarkasteluun myös yläkoulun oppimateriaalit.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten yhteiskuntaopin oppimateriaalit toteuttavat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoitteita ja miten ne tukevat opettajaa työssään. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sisältöalueiden ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumista tutkittiin oppimateriaalille tehdyllä sisällönanalyysilla. Oppiainekohtaisten tavoitteiden toteutumista tutkittiin haastattelemalla neljää luokanopettajaa. Haastatteluiden avulla otettiin selvää lisäksi siitä, miten oppimateriaali tukee opettajia työssään. Tutkimuksen kohteina olivat Otavan Forum- ja Sanoma Pro:n Vaikuttaja-sarjat. Tutkimus suoritettiin laadullisin menetelmin.
Oppimateriaalit toteuttivat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sisältöalueita ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita vaihtelevasti. Oppimateriaaleissa painotettiin arjen taitoja esimerkiksi taloudellisia taitoja enemmän. Oppimateriaalit toteuttivat oppiainekohtaisia tavoitteita pääsääntöisesti hyvin. Konkreettiset ja oppilaiden elämää lähellä tavoitteet näkyivät selkeinä oppimateriaaleissa. Kuitenkin abstraktit aiheet olivat vaikeammin saavutettavissa. Esimerkiksi mielipiteet ja erilaiset näkökulmat olivat haasteellisia. Laajat kokonaisuudet kuten media tuottivat vaikeuksia vähäiseksi koetun tuntimäärän vuoksi. Kokonaisuutena oppimateriaalien koettiin tukevan opettamista ja yhteiskuntaopin motivoivan oppilaita.
Tutkimus on syytä toistaa laajemmalla otannalla sekä ottaa tarkasteluun myös yläkoulun oppimateriaalit.