Visiona visuaalisuus – Tapaustutkimus Veikkauksen Instagram-strategiatyöstä
Salonoja, Pauliina (2019-01-09)
Visiona visuaalisuus – Tapaustutkimus Veikkauksen Instagram-strategiatyöstä
Salonoja, Pauliina
(09.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901253116
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901253116
Tiivistelmä
Sosiaalisen median sovellukset tarjoavat yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia päivittäiseen sisällöntuotantoon ja brändin rakennustyöhön. Maailmanlaajuisesti nopeimmin kasvanut sosiaalisen median sovellus Instagram on kuvanjakopalveluna ainutlaatuinen visuaalinen ympäristö, jossa toimiminen voi edesauttaa yrityksen tavoitteiden saavuttamista.
Tämä tapaustutkimus käsittelee Instagramin tarjoamia sisällöntuotannon mahdollisuuksia osana yrityksen sosiaalisen median strategiaa ja linjauksia. Tutkimuksen kohteena on se, miten Veikkauksen yrityskuvaa kehitettiin Instagram-strategiatyön avulla. Lisäksi havaintojen perusteella selvitetään, minkälaisia sisällöntuotannon mahdollisuuksia Instagram tarjoaa yritykselle brändimielikuvan rakentamistyöhön.
Tutkimuskysymyksiin haetaan vastausta sisällönanalyysin avulla laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat sosiaalinen media, brändi ja käyttäjien osallistuminen sekä aktiivisuus. Aloitan tutkimuksen käsittelemällä Instagramin tarjoamia sisällöntuotannon mahdollisuuksia yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen keskeisenä aineistona toimivat Veikkauksen sisäiset dokumentit Instagram-strategiasta, Instagramin pelisäännöistä sekä laajemmat yrityksen sosiaalisen median linjaukset. Tutkimuksen kohteena olevalta Veikkauksen Instagram-tililtä @veikkaus_fi on tapaustutkimuksen puolivuotisen seurantajakson aikana kerätty aineistoa, jota analysoimalla selvitän, millaisia tuloksia tilillä suoritetuilla toiminnoilla on saatu aikaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella nähdään, että sosiaalisen median sisällöntuotantoon panostaminen saa aikaan merkittäviä muutoksia ja tarjoaa yritykselle uusia keinoja yritys- ja brändimielikuvan luomiseksi. Oikeaan aikaan tehdyt, visuaalisesti näyttävät ja käyttäjiä aktivoivat julkaisut keräävät Instagramissa suurimmat määrät reaktioita. Instagram tarjoaa alustan, jossa yritys voi saavuttaa myös sille haasteellisia kohderyhmiä. Sosiaalisessa mediassa toimiminen on tämän päivän yrityksille jo itsestäänselvyys ja tämä työ saa sovellusten suosion kasvaessa entistä suuremman merkityksen. Instagramin yrityskäytön tutkiminen valaisee mediamaiseman muutosta ja yritysten sosiaalisen median sisällöntuotannon merkityksiä brändin tunnettavuuden kannalta. Sosiaalisen median kentän kehittyessä on myös jatkotutkimukselle tarvetta. Sosiaalisen median käyttö on markkinoinnin käytäntöjen myötä nykyisin merkittävä osa myös yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita.
Tämä tapaustutkimus käsittelee Instagramin tarjoamia sisällöntuotannon mahdollisuuksia osana yrityksen sosiaalisen median strategiaa ja linjauksia. Tutkimuksen kohteena on se, miten Veikkauksen yrityskuvaa kehitettiin Instagram-strategiatyön avulla. Lisäksi havaintojen perusteella selvitetään, minkälaisia sisällöntuotannon mahdollisuuksia Instagram tarjoaa yritykselle brändimielikuvan rakentamistyöhön.
Tutkimuskysymyksiin haetaan vastausta sisällönanalyysin avulla laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat sosiaalinen media, brändi ja käyttäjien osallistuminen sekä aktiivisuus. Aloitan tutkimuksen käsittelemällä Instagramin tarjoamia sisällöntuotannon mahdollisuuksia yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen keskeisenä aineistona toimivat Veikkauksen sisäiset dokumentit Instagram-strategiasta, Instagramin pelisäännöistä sekä laajemmat yrityksen sosiaalisen median linjaukset. Tutkimuksen kohteena olevalta Veikkauksen Instagram-tililtä @veikkaus_fi on tapaustutkimuksen puolivuotisen seurantajakson aikana kerätty aineistoa, jota analysoimalla selvitän, millaisia tuloksia tilillä suoritetuilla toiminnoilla on saatu aikaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella nähdään, että sosiaalisen median sisällöntuotantoon panostaminen saa aikaan merkittäviä muutoksia ja tarjoaa yritykselle uusia keinoja yritys- ja brändimielikuvan luomiseksi. Oikeaan aikaan tehdyt, visuaalisesti näyttävät ja käyttäjiä aktivoivat julkaisut keräävät Instagramissa suurimmat määrät reaktioita. Instagram tarjoaa alustan, jossa yritys voi saavuttaa myös sille haasteellisia kohderyhmiä. Sosiaalisessa mediassa toimiminen on tämän päivän yrityksille jo itsestäänselvyys ja tämä työ saa sovellusten suosion kasvaessa entistä suuremman merkityksen. Instagramin yrityskäytön tutkiminen valaisee mediamaiseman muutosta ja yritysten sosiaalisen median sisällöntuotannon merkityksiä brändin tunnettavuuden kannalta. Sosiaalisen median kentän kehittyessä on myös jatkotutkimukselle tarvetta. Sosiaalisen median käyttö on markkinoinnin käytäntöjen myötä nykyisin merkittävä osa myös yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita.