Liiketoimintaosaaminen osana työelämävalmiuksia : eri alojen yliopisto-opiskelijoiden kokema tarve liiketoimintaosaamisesta, opiskelumotiivit sekä opiskelukokemukset
Pyykönen, Tiiu (2019-02-15)
Liiketoimintaosaaminen osana työelämävalmiuksia : eri alojen yliopisto-opiskelijoiden kokema tarve liiketoimintaosaamisesta, opiskelumotiivit sekä opiskelukokemukset
Pyykönen, Tiiu
(15.02.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903219621
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903219621
Tiivistelmä
Sivuaineet ja erilaiset opintokokonaisuudet ovat olennainen osa yliopistossa opiskelua ja tutkintorakennetta, sillä niiden avulla voidaan laajentaa omaa osaamista ja hankkia uusia tietoja ja taitoja. Erityisesti generalistialojen opiskelijoille on tärkeää täydentää tutkintoa sivuaineilla, joilla voi erottua joukosta ja tuoda esille omaa osaamistaan ja kiinnostuksenkohteitaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa Turun kauppakorkeakoulun järjestämään liiketoimintaosaamisen opintokokonaisuuteen osallistuneiden opiskelijoiden opiskelumotiiveista, opiskelukokemuksista sekä heidän odotuksistaan työelämässä tarvittavasta liiketoimintaosaamisen teemojen ymmärtämisestä.
Liiketoimintaosaaminen on ollut alun perin Turun kauppakorkeakoulun muiden tiedekuntien opiskelijoille järjestämä perusopintokokonaisuus, johon otettiin vuosittain noin 150 uutta opiskelijaa. Opintokokonaisuutta saivat siis hakea opiskelemaan kaikkien muiden tiedekuntien paitsi Turun kauppakorkeakoulun opiskelijat. Syksyllä 2018 tämä vuodesta 2008 asti järjestetty opintokokonaisuus korvattiin valtakunnallisella liiketoimintaosaamisen verkko-opintokokonaisuudella, jossa nimensä mukaisesti kaikki opetus on siirretty verkkoon. Alkuperäisen liiketoimintaosaamisen opintokokonaisuuden päätyttyä on kiinnostavaa selvittää laajemmin opiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia opinnoista. Tutkimuksen avulla voidaan saada arvokasta tietoa koulutuksen järjestäjälle. Koulutuskokemuksia voidaan myös mahdollisesti hyödyntää opintojen markkinointiin yliopisto-opiskelijoille, jotka vielä pohtivat omia sivuainevalintojaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui Likertin asteikollisista väittämistä sekä avoimista kysymyksistä. Kysely lähetettiin yhteensä 462 opiskelijalle, joista 79 vastasi. Vastausprosentiksi muodostui siis 17 %. Aineistoa analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Kyselyn määrällistä aineistoa tarkasteltiin pääkomponenttianalyysin, riippumattomien otosten t-testin, Mann Whitneyn U-testin sekä ristiintaulukoinnin avulla. Osaa aineistosta tarkasteltiin vastausten jakaumien perusteella. Avovastauksia puolestaan analysoitiin fenomenografisella aineistoanalyysillä.
Tutkimuksessa havaittiin, että opiskelumotiiveista merkittävimpiä olivat jonkin päämäärän saavuttamiseen liittyvät motiivit. Liiketoimintaosaamiseen liittyvistä teemoista puolestaan opiskelijat odottivat tarvitsevansa työelämässä eniten ymmärrystä projektinhallinnan asioista. Opintoja arvioitiin pääasiassa positiiviseen sävyyn. Opintokokonaisuuden hyvinä puolina korostuivat opintojen monipuolisuus ja niiden tarjoama kokonaiskäsitys liiketoimintaosaamisesta. Kehittämisehdotuksena puolestaan moni opiskelija mainitsi kurssien sisällön kehittämisen erityisesti rahoitukseen ja yrityksen perustamiseen liittyen. Opinnoilta toivottiin myös enemmän käytännönläheisyyttä.
Liiketoimintaosaaminen on ollut alun perin Turun kauppakorkeakoulun muiden tiedekuntien opiskelijoille järjestämä perusopintokokonaisuus, johon otettiin vuosittain noin 150 uutta opiskelijaa. Opintokokonaisuutta saivat siis hakea opiskelemaan kaikkien muiden tiedekuntien paitsi Turun kauppakorkeakoulun opiskelijat. Syksyllä 2018 tämä vuodesta 2008 asti järjestetty opintokokonaisuus korvattiin valtakunnallisella liiketoimintaosaamisen verkko-opintokokonaisuudella, jossa nimensä mukaisesti kaikki opetus on siirretty verkkoon. Alkuperäisen liiketoimintaosaamisen opintokokonaisuuden päätyttyä on kiinnostavaa selvittää laajemmin opiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia opinnoista. Tutkimuksen avulla voidaan saada arvokasta tietoa koulutuksen järjestäjälle. Koulutuskokemuksia voidaan myös mahdollisesti hyödyntää opintojen markkinointiin yliopisto-opiskelijoille, jotka vielä pohtivat omia sivuainevalintojaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui Likertin asteikollisista väittämistä sekä avoimista kysymyksistä. Kysely lähetettiin yhteensä 462 opiskelijalle, joista 79 vastasi. Vastausprosentiksi muodostui siis 17 %. Aineistoa analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Kyselyn määrällistä aineistoa tarkasteltiin pääkomponenttianalyysin, riippumattomien otosten t-testin, Mann Whitneyn U-testin sekä ristiintaulukoinnin avulla. Osaa aineistosta tarkasteltiin vastausten jakaumien perusteella. Avovastauksia puolestaan analysoitiin fenomenografisella aineistoanalyysillä.
Tutkimuksessa havaittiin, että opiskelumotiiveista merkittävimpiä olivat jonkin päämäärän saavuttamiseen liittyvät motiivit. Liiketoimintaosaamiseen liittyvistä teemoista puolestaan opiskelijat odottivat tarvitsevansa työelämässä eniten ymmärrystä projektinhallinnan asioista. Opintoja arvioitiin pääasiassa positiiviseen sävyyn. Opintokokonaisuuden hyvinä puolina korostuivat opintojen monipuolisuus ja niiden tarjoama kokonaiskäsitys liiketoimintaosaamisesta. Kehittämisehdotuksena puolestaan moni opiskelija mainitsi kurssien sisällön kehittämisen erityisesti rahoitukseen ja yrityksen perustamiseen liittyen. Opinnoilta toivottiin myös enemmän käytännönläheisyyttä.