"Mä päätän itse" : oppilaiden kokemuksia omasta osallisuudestaan freinetkoulun käsityön opetuksessa
Kunnaala, Elina (2019-03-18)
"Mä päätän itse" : oppilaiden kokemuksia omasta osallisuudestaan freinetkoulun käsityön opetuksessa
Kunnaala, Elina
(18.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040911676
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040911676
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tutkia oppilaiden kokemuksia omasta osallisuudestaan freinetkoulun käsityön opetuksessa. Osallisuus on ajankohtainen aihe ja erityisesti lasten osallisuuden vahvistaminen on noussut sekä kansallisesti että kansainvälisesti tarkastelun kohteeksi. Lasten osallisuuden perusta löytyy YK:n lasten oikeuksien sopimuksesta. Aihetta on kuitenkin tutkittu lasten omasta näkökulmasta vähän.
Tutkielman taustateoriassa käsitellään osallisuuden käsitettä kuulumisena yhteisöön, sitoutumisena, vaikuttamisena ja päätösvaltaisuutena sekä vastuun kantamisena. Freinetpedagogiikka ja käsityön opetus muodostavat osallisuuden kokemuksen kontekstin.
Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat suomalaisen freinetkoulun oppilaat yhdestä käsityön opetusryhmästä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin yksilöllisenä teemahaastatteluna ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkielmaan osallistui 7 oppilasta. Kysymykset noudattivat etukäteen rakennetun teemarungon aiheita. Teemahaastattelu antoi haastateltaville mahdollisuuden vapauteen vastauksissa ja avoimuutta kertoa mitä ajatuksia teemat heissä herättivät.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat kokevat osallisuuteen liittyvät osatekijät hyvin yksilöllisesti. Oppilaiden omat lähtökohdat, taidot, tarpeet ja toiveet vaikuttavat kokemukseen osallisuudesta, mutta myös opettajan antama tuki ja mahdollisuudet toteuttaa oman oppimisen rakentamista. Osa oppilaista selkeästi tarvitsee enemmän rohkaisua, tukea ja apua, toiset puolestaan ovat hyvinkin itsenäisiä ja osaavia, jolloin opettajan rooli on pienempi. Kokemus päätösvaltaisuudesta on kuitenkin tärkeä kaikille oppilaille ja se muodostuu eri oppilailla eri tekijöistä.
Tässä tutkielmassa oli mukana vain freinetkoulun oppilaita. Olisi mielenkiintoista tehdä vertailevaa tutkimusta useamman kunnallisen koulun kesken. Tavoittaako uusi opetussuunnitelma ja sen osallisuutta lisäävät tavoitteet oppilaiden kokemukseen omasta osallisuudestaan opetuksessa? Konteksti voisi olla käsityö tai jokin muu opetuskokonaisuus.
Tutkielman taustateoriassa käsitellään osallisuuden käsitettä kuulumisena yhteisöön, sitoutumisena, vaikuttamisena ja päätösvaltaisuutena sekä vastuun kantamisena. Freinetpedagogiikka ja käsityön opetus muodostavat osallisuuden kokemuksen kontekstin.
Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat suomalaisen freinetkoulun oppilaat yhdestä käsityön opetusryhmästä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin yksilöllisenä teemahaastatteluna ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkielmaan osallistui 7 oppilasta. Kysymykset noudattivat etukäteen rakennetun teemarungon aiheita. Teemahaastattelu antoi haastateltaville mahdollisuuden vapauteen vastauksissa ja avoimuutta kertoa mitä ajatuksia teemat heissä herättivät.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat kokevat osallisuuteen liittyvät osatekijät hyvin yksilöllisesti. Oppilaiden omat lähtökohdat, taidot, tarpeet ja toiveet vaikuttavat kokemukseen osallisuudesta, mutta myös opettajan antama tuki ja mahdollisuudet toteuttaa oman oppimisen rakentamista. Osa oppilaista selkeästi tarvitsee enemmän rohkaisua, tukea ja apua, toiset puolestaan ovat hyvinkin itsenäisiä ja osaavia, jolloin opettajan rooli on pienempi. Kokemus päätösvaltaisuudesta on kuitenkin tärkeä kaikille oppilaille ja se muodostuu eri oppilailla eri tekijöistä.
Tässä tutkielmassa oli mukana vain freinetkoulun oppilaita. Olisi mielenkiintoista tehdä vertailevaa tutkimusta useamman kunnallisen koulun kesken. Tavoittaako uusi opetussuunnitelma ja sen osallisuutta lisäävät tavoitteet oppilaiden kokemukseen omasta osallisuudestaan opetuksessa? Konteksti voisi olla käsityö tai jokin muu opetuskokonaisuus.