“JOKAISESTA OPPILAASTA LÖYTYY VAHVUUKSIA” Tapaustutkimus alkuopettajien tavoista tukea ja kannustaa oppilaidensa luonteenvahvuuksia
Mäkitalo, Emma; Sinisalo, Jonna (2019-03-15)
“JOKAISESTA OPPILAASTA LÖYTYY VAHVUUKSIA” Tapaustutkimus alkuopettajien tavoista tukea ja kannustaa oppilaidensa luonteenvahvuuksia
Mäkitalo, Emma
Sinisalo, Jonna
(15.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041812833
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041812833
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kartoitettiin, millä tavoin alkuopettajat tukivat ja kannustivat oppilaidensa luonteenvahvuuksia oppituntien aikana ja eteistilanteissa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelminä systemaattista havainnointia ja teemahaastattelua. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin joulukuussa 2018, ja se käsitti neljän alkuopettajan systemaattisen havainnoinnin ja teemahaastattelun. Tutkimuksen aineistonkeruu ja analyysi tehtiin teoriaohjaavasti. Observointilomakkeen ja teemahaastattelun pohjana olivat Uusitalo-Malmivaaran ja Vuorisen (2016) 16 luonteenvahvuutta.
Tulokset osoittivat, että opettajien tietoisuus oppilaiden luonteenvahvuuksista vaikutti siihen, millä tavoin he kannustivat vahvuuksia luokka- ja eteistilanteissa. Selkeimmin opettajat tukivat ja kannustivat oppilaidensa luonteenvahvuuksia suullisesti ja toimintaa konkreettisesti ohjaamalla sekä luomalla oppilaille toimintamalleja omalla esimerkillä. Tutkimuksessa havaittiin, että luonteenvahvuuksien tukeminen ja kannustaminen on jatkuvaa palautteenantoa. Kaikki palaute ei kuitenkaan ollut positiivista. Tutkimuksessa tuli esiin oppilaantuntemuksen tärkeys siinä, millä tavoin opettajat tukivat ja kannustivat oppilaidensa luonteenvahvuuksia. Opettajat pitivät tärkeänä keskusteluyhteyden ylläpitämistä ja lapsen kohtaamista päivittäin. Eniten opettajat tukivat ja kannustivat oppilaidensa itsesäätelyä, innostusta ja sinnikkyyttä. Vähiten opettajat tukivat oppilaidensa kiitollisuutta. Opettajien välillä oli hajontaa luonteenvahvuuksien tukemisen ja kannustamisen määrässä eri luonteenvahvuuksien kohdalla.
Tulokset osoittivat, että opettajien tietoisuus oppilaiden luonteenvahvuuksista vaikutti siihen, millä tavoin he kannustivat vahvuuksia luokka- ja eteistilanteissa. Selkeimmin opettajat tukivat ja kannustivat oppilaidensa luonteenvahvuuksia suullisesti ja toimintaa konkreettisesti ohjaamalla sekä luomalla oppilaille toimintamalleja omalla esimerkillä. Tutkimuksessa havaittiin, että luonteenvahvuuksien tukeminen ja kannustaminen on jatkuvaa palautteenantoa. Kaikki palaute ei kuitenkaan ollut positiivista. Tutkimuksessa tuli esiin oppilaantuntemuksen tärkeys siinä, millä tavoin opettajat tukivat ja kannustivat oppilaidensa luonteenvahvuuksia. Opettajat pitivät tärkeänä keskusteluyhteyden ylläpitämistä ja lapsen kohtaamista päivittäin. Eniten opettajat tukivat ja kannustivat oppilaidensa itsesäätelyä, innostusta ja sinnikkyyttä. Vähiten opettajat tukivat oppilaidensa kiitollisuutta. Opettajien välillä oli hajontaa luonteenvahvuuksien tukemisen ja kannustamisen määrässä eri luonteenvahvuuksien kohdalla.