”Tytöissähän on tulevaisuus, kyllä heidän pitää päästä harrastamaan liikuntaa” : Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen liikunnan harrastaminen ja sen merkitys koulunkäynnin, kasvun ja kehityksen näkökulmasta
Hakanen, Hanni (2023-05-04)
”Tytöissähän on tulevaisuus, kyllä heidän pitää päästä harrastamaan liikuntaa” : Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen liikunnan harrastaminen ja sen merkitys koulunkäynnin, kasvun ja kehityksen näkökulmasta
Hakanen, Hanni
(04.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052648791
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052648791
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ilmiönä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen liikkumista: millaista liikkuminen ja liikunnan harrastaminen on, miten siihen suhtaudutaan sekä millaisia mahdollisia haasteita ja rajoitteita liikunnan harrastamiseen liittyy. Tavoitteena oli myös selvittää, millainen merkitys tutkittavien kokemuksen mukaan liikunnan harrastamisella on eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen koulunkäynnin sekä kasvun ja kehityksen näkökulmasta. Tutkimus on tehty laadullisin menetelmin. Tavoitteena oli syventää ymmärrystä ilmiöstä ja tarkastella eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen parissa työskentelevien ammattilaisten, eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien sekä tyttöjen itsensä näkemyksiä ja kokemuksia tutkittavasta aiheesta.
Tutkimuksen aineisto koostuu neljän eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen parissa toimivan ammattilaisen haastattelusta, viiden eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen vanhemman haastattelusta ja seitsemän eri kieli- ja kulttuuritaustaisen tytön haastattelusta. Aineisto kerättiin maalis-huhtikuussa 2023 puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysin apuna käytettiin teemoittelua.
Haastatteluaineiston analysoinnin ja tulkinnan perusteella eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen liikunnan harrastaminen näyttäytyy vähäisenä. Tutkimuksen aineiston tulkinnan myötä voidaan kuitenkin todeta, että liikunnan harrastamiseen suhtaudutaan positiivisesti ja toteutuessaan se nähdään erittäin merkityksellisenä asiana tyttöjen tulevaisuuden kannalta. Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen liikunnan harrastamisen vähäisyys aiheuttaakin haastateltavissa ennen kaikkea huolta.
Haastatellut ammattilaiset ja vanhemmat tunnistivat ja kuvailivat useita eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen harrastamista hankaloittavia ja rajoittavia tekijöitä, joita olivat esimerkiksi vanhempien tietämättömyys sekä syvälle juurtuneet kulttuuriset tavat ja ajatusmallit. Esille nousivat myös harrastuksiin kulkemiseen liittyvät haasteet, harrastusten korkea hinta sekä tyttöjen pukeutumiseen liittyvät rajoitteet. Toisaalta haastateltavilla oli selkeitä näkemyksiä myös siitä, miten tilannetta voitaisiin parantaa ja saada enemmän eri kieli- ja kulttuuritaustaisia tyttöjä harrastamaan liikuntaa. Esille nousi esimerkiksi vanhempien tietoisuuden lisääminen liikunnan harrastamisen hyödyistä ja harrastusmahdollisuuksista. Lisäksi haastateltavat mainitsivat tyttöjen oman motivaation merkityksen sekä heitä innostavien liikuntamuotojen ja lajien löytämisen harrastukseksi liikunnan harrastamista edistävinä tekijöinä.
Tutkimuksen aineisto koostuu neljän eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen parissa toimivan ammattilaisen haastattelusta, viiden eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen vanhemman haastattelusta ja seitsemän eri kieli- ja kulttuuritaustaisen tytön haastattelusta. Aineisto kerättiin maalis-huhtikuussa 2023 puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysin apuna käytettiin teemoittelua.
Haastatteluaineiston analysoinnin ja tulkinnan perusteella eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen liikunnan harrastaminen näyttäytyy vähäisenä. Tutkimuksen aineiston tulkinnan myötä voidaan kuitenkin todeta, että liikunnan harrastamiseen suhtaudutaan positiivisesti ja toteutuessaan se nähdään erittäin merkityksellisenä asiana tyttöjen tulevaisuuden kannalta. Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen liikunnan harrastamisen vähäisyys aiheuttaakin haastateltavissa ennen kaikkea huolta.
Haastatellut ammattilaiset ja vanhemmat tunnistivat ja kuvailivat useita eri kieli- ja kulttuuritaustaisten tyttöjen harrastamista hankaloittavia ja rajoittavia tekijöitä, joita olivat esimerkiksi vanhempien tietämättömyys sekä syvälle juurtuneet kulttuuriset tavat ja ajatusmallit. Esille nousivat myös harrastuksiin kulkemiseen liittyvät haasteet, harrastusten korkea hinta sekä tyttöjen pukeutumiseen liittyvät rajoitteet. Toisaalta haastateltavilla oli selkeitä näkemyksiä myös siitä, miten tilannetta voitaisiin parantaa ja saada enemmän eri kieli- ja kulttuuritaustaisia tyttöjä harrastamaan liikuntaa. Esille nousi esimerkiksi vanhempien tietoisuuden lisääminen liikunnan harrastamisen hyödyistä ja harrastusmahdollisuuksista. Lisäksi haastateltavat mainitsivat tyttöjen oman motivaation merkityksen sekä heitä innostavien liikuntamuotojen ja lajien löytämisen harrastukseksi liikunnan harrastamista edistävinä tekijöinä.