Hae
Aineistot 1-10 / 23
Käytettävyyden attribuutit ja mittarit ohjausjärjestelmien suunnittelussa - SCADA-järjestelmän käytettävyys metsäteollisuudessa
(2024-03-08)
Käytettävyys viittaa tietotekniikassa jonkin sovelluksen tai järjestelmän helppokäyttöisyyteen. Käyttäjäkokemus kuvaa puolestaan sovelluksen tai järjestelmän käyttöön kohdistuvia ja liittyviä tunteita. Yhdessä käytettävyys ...
Kodin älylukkojen tietoturvariskit
(2024-03-08)
Tutkielman aiheena on älylukkojen tietoturva ja niiden merkitys kodin turvallisuusratkaisuina. Tutkielmassa tarkastellaan Yale ja iLOQ -älylukkoja sekä niiden turvatoimintoja, vertaillen näiden valmistajien tarjoamia ...
Hyökkäykset I2P-verkkoa ja sen käyttäjiä vastaan
(2024-03-15)
Kasvaneen yritys- ja valtiotason tarkkailun sekä sensuurin vuoksi on monilla ihmisillä herännyt huolia sananvapauden ja yksityisyyden jatkuvuudesta. Tämän seurauksena anonyymien salaverkkojen suosio kasvanut, sillä ne ...
NPC-tekoäly tieteellisessä tutkimuksessa ja pelisuunnittelussa
(2024-03-17)
Tekoälyyn liittyvä kehitystyö on liittynyt alusta alkaen vahvasti peleihin. Tekoälyn alkuaikoina kehitystyö painottui ensisijaisesti mahdollisimman hyvän tekoälyalgoritmin kehittämiseen, jonka tarkoituksena oli ihmispelaajan ...
Pelillistämisen hyödyntäminen verkkokaupan asiakkaan sitouttamisessa
(2024-02-29)
Verkkokauppojen vahvistuva asema modernissa kaupankäynnissä on johtanut intensiiviseen kilpailuun asiakkaiden huomiosta. Pelillistäminen on noussut keskeiseen rooliin strategiassa, jonka avulla verkkokaupat voivat erottua ...
Elollisuuden tunnistus sormenjälki- ja kasvojentunnistuksessa
(2024-04-03)
Tässä tutkielmassa tutustutaan biometrisistä tunnistautumismuodoista kahteen ylei-
simpään eli sormenjälki- ja kasvojentunnistukseen. Tutkielmassa perehdytään näi-
den tunnistautumistapojen toimintaan, haavoittuvuuksiin ...
Flow Field -algoritmin soveltaminen Supreme Commander 2:n polunetsinnässä
(2024-04-08)
Polunetsintäalgoritmien tärkeä tehtävä on ohjata pelihahmoja pelikentällä paikasta A paikkaan B. Polunetsintäalgoritmin rakentaminen on haastavaa, koska sen tahdotaan toimivan nopeasti, tuottavan lyhyitä polkuja ja käyttävän ...
Mikropalveluarkkitehtuurin haasteet DevOpsissa ja niiden hallitseminen
(2024-04-18)
Perinteisen ohjelmistokehityksen suuria monoliittisia sovelluksia on vaikea hallita ja tiheän julkaisutahdin toteuttaminen niillä on hankalaa. Jotta julkaisutahtia voidaan tihentää, tulee yrityksillä olla siihen sopiva ...
Dynaamiset sääjärjestelmät ja immersio videopeleissä
(2024-04-18)
Teknologian kehittyessä pelit muuttuvat realistisemmiksi, ja niissä tulee ottaa huomioon, miten asiat, kuten sää, toimivat oikeassa maailmassa. Dynaamiset sääjärjestelmät ovat suositumpia kuin ennen ja niitä onkin lisätty ...
Konvoluutioneuroverkot aivokasvainten magneettikuvauksessa
(2024-04-11)
Tekoälyn käyttäminen osana lääketiedettä kasvaa jatkuvasti. Syväoppimiseen perustuvat konvoluutioneuroverkot tarjoavat muita tekoälymenetelmiä tehokkaamman ja tarkemman tavan esimerkiksi lääketieteellisten kuvien tulkintaan. ...