Hae
Aineistot 1-10 / 12
Kodin älylukkojen tietoturvariskit
(2024-03-08)
Tutkielman aiheena on älylukkojen tietoturva ja niiden merkitys kodin turvallisuusratkaisuina. Tutkielmassa tarkastellaan Yale ja iLOQ -älylukkoja sekä niiden turvatoimintoja, vertaillen näiden valmistajien tarjoamia ...
Hyökkäykset I2P-verkkoa ja sen käyttäjiä vastaan
(2024-03-15)
Kasvaneen yritys- ja valtiotason tarkkailun sekä sensuurin vuoksi on monilla ihmisillä herännyt huolia sananvapauden ja yksityisyyden jatkuvuudesta. Tämän seurauksena anonyymien salaverkkojen suosio kasvanut, sillä ne ...
NPC-tekoäly tieteellisessä tutkimuksessa ja pelisuunnittelussa
(2024-03-17)
Tekoälyyn liittyvä kehitystyö on liittynyt alusta alkaen vahvasti peleihin. Tekoälyn alkuaikoina kehitystyö painottui ensisijaisesti mahdollisimman hyvän tekoälyalgoritmin kehittämiseen, jonka tarkoituksena oli ihmispelaajan ...
Pelillistämisen hyödyntäminen verkkokaupan asiakkaan sitouttamisessa
(2024-02-29)
Verkkokauppojen vahvistuva asema modernissa kaupankäynnissä on johtanut intensiiviseen kilpailuun asiakkaiden huomiosta. Pelillistäminen on noussut keskeiseen rooliin strategiassa, jonka avulla verkkokaupat voivat erottua ...
Mikropalveluarkkitehtuurin haasteet DevOpsissa ja niiden hallitseminen
(2024-04-18)
Perinteisen ohjelmistokehityksen suuria monoliittisia sovelluksia on vaikea hallita ja tiheän julkaisutahdin toteuttaminen niillä on hankalaa. Jotta julkaisutahtia voidaan tihentää, tulee yrityksillä olla siihen sopiva ...
Dynaamiset sääjärjestelmät ja immersio videopeleissä
(2024-04-18)
Teknologian kehittyessä pelit muuttuvat realistisemmiksi, ja niissä tulee ottaa huomioon, miten asiat, kuten sää, toimivat oikeassa maailmassa. Dynaamiset sääjärjestelmät ovat suositumpia kuin ennen ja niitä onkin lisätty ...
Tumman käyttöliittymäteeman visuaaliset elementit ja käyttäjäkokemus
(2024-04-15)
Maailma digitalisoituu jatkuvasti ja ihmisten ruutujen äärellä viettämä aika pitenee entisestään.
Lisääntynyt käyttö aiheuttaa ihmisille silmävaivoja, minkä takia näyttöpäätteiden ergonomiaa täytyy
parantaa. Yksi keinoista ...
Itseorganisoituva kartta sekä sen laajennosten eroavaisuudet
(2024-04-16)
Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus itseorganisoituvan kartan (self-organizing map, SOM) ominaisuuksiin ja sovelluksiin, sekä alkuperäisen SOMin pohjalta kehitettyjen muunnelmien ja laajennosten ominaisuuksien, erojen ...
Videopelien vaikeusasteet pelaajan kokemuksena
(2024-03-26)
Videopelien sisältämien haasteiden sanotaan olevan merkittävä osa niitä. On olemassa useita eri tapoja luoda haasteita ja toteuttaa vaikeutta säätäviä tekijöitä peleihin, mutta vaikeusasteiden tekeminen perustuu enemmänkin ...
Nuottikirjoituksen tunnistus graafien ja konvoluutioverkkojen avulla
(2024-03-20)
Nuottikirjoituksen tunnistuksella tarkoitetaan sen piirteiden erottelemista ja muuntamista koneelle luettavaan muotoon. Piirteiden erottelemista voi lähestyä ongelmana monesta eri näkökulmasta, mutta yleisesti graafien ja ...