YKTS Yrittäjyyskasvatuspäivät 2023: Kriittisiä ja reflektiivisiä näkökulmia yrittäjyyskasvatukseen. Konferenssijulkaisu
YKTS Yrittäjyyskasvatuspäivät 2023: Kriittisiä ja reflektiivisiä näkökulmia yrittäjyyskasvatukseen. Konferenssijulkaisu
Toimittajat
Ilonen, Sanna
Hytönen, Kaisa
(10.11.2023)
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9493-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9493-9
Tiivistelmä
YKTS Yrittäjyyskasvatuspäivät toivotti yrittäjyyskasvatuksen tutkijat, opettajat ja toimijat lämpimästi tervetulleiksi kaksipäiväiseen tapahtumaan Turun yliopiston kauppakorkeakoululle 27.-28.9.2023. Konferenssin tämän vuoden teema oli ”Kriittisiä ja reflektiivisiä näkökulmia yrittäjyyskasvatukseen”. Erityisenä tavoitteena oli haastaa yrittäjyyskasvatuksen vakiintuneita näkemyksiä ja nostaa keskusteluun vähemmälle huomiolle jääneitä kysymyksiä yrittäjyyskasvatuksen päämääristä ja toteuttamisen tavoista ja pyrkiä edistämään yrittäjyyskasvatuksen tutkimusta ja käytäntöä. Tapahtumaan osallistui yhteensä noin 80 yrittäjyyskasvatuksen tutkijaa ja toimijaa, joista noin 15 prosenttia oli kansainvälisiä konferenssiosallistujia. Konferenssissa kuultiin yleisen ohjelman lisäksi yhteensä 34 abstraktiesitystä.
Konferenssin pääpuhujina olivat professori Andrew Corbett Babson Collegesta (Boston, US) sekä apulaisprofessori Päivi Siivonen Turun yliopistosta. Professori Corbettin puheenvuoro ”A Critical Reflection on Emotion and the Teaching of an Entrepreneurial Mindset” loi katsauksen tunteisiin ja niiden merkitykseen osana yrittäjyyskasvatusta. Puheenvuorossaan hän korosti positiivisten tunteiden lisäksi myös negatiivisten tunteiden merkitystä yrittäjyyskasvatuksessa. Apulaisprofessori Siivosen puheenvuoro ”Yrittäjämäisiä ja työllistettäviä korkeakoulutettuja kasvattamassa: menestyjiä vai uupuneita suorittajia?” puolestaan toi esille yrittäjämäisen toiminnan ihannointiin liittyvät monenlaiset puolet; vaikka yrittäjyyden ja työllistettävyyden ihanteet on omaksuttu varsin kritiikittömästi korkeakoulusta valmistuneille maistereille keskuudessa, itsensä esittäminen työllistettävänä näyttäytyy kuluttavana. Konferenssin ohjelma sisälsi myös kaksi TalkShowta. Ensimmäinen TalkShow käsitteli korkeakoulutuksen ja työelämän rajapintaan keskittyvää Yrittäjät yliopistossa (Entrepreneurs in Residence) mallia. TalkShowssa Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjät yliopistossa -mallin kunniaopettajat jakoivat omia kokemuksiaan ja näkemyksiään tämän yhteistyön pohjalta. Toinen TalkShow käsitteli yrittäjyysekosysteemin tarpeellisuutta yrittäjyyskasvatuksessa ja laajemmin yrittäjyydessä. TalkShowssa oli puhujina laaja-alaisesti toimijoita eri sektoreilta, mikä teki keskustelusta erittäin vilkasta ja hedelmällistä.
Tämä konferenssijulkaisu kokoaa yhteen konferenssiin lähetettyjen ja julkaisuun hyväksyttyjen abstraktien pohjalta työstetyt tutkimuspaperit. Konferenssijulkaisu koostuu yhteensä 12 tutkimusartikkelista, joista 6 on tieteellisiä käsikirjoituksia ja 6 käytännöllisiä kehittämistöitä. Tieteelliset käsikirjoitukset tuovat esille erilaisia näkökulmia yrittäjyyskasvatuksen tutkimukseen. Käytännölliset kehittämistyöt pohjautuvat yrittäjyyteen tai yrittäjyyskasvatukseen liittyviin hankkeisiin tai käytännön case-kuvauksiin. Niiden tavoitteena on tuottaa käytäntöön sovellettavaa tietoa yrittäjyyskasvatuksen toimijoille. Parhaan tieteellisen käsikirjoituksen palkinnon sai Joachim Ramström tutkimusryhmänsä kanssa käsikirjoituksellaan ”Educator's perspective: development of employability competences in venture creation”. Parhaasta käytännöllisestä kehittämistyöstä palkittiin Kirsi Soulamo käsikirjoituksellaan ”Yrittäjyyden esivaiheiden tukeminen Ideasta innovaatioon -opintojaksolla ryhmäcoachingin ja rohkeusinterventioiden avulla”. National Entrepreneurship Education Conference 2023: Critical and reflective perspectives on entrepreneurship education. Conference Proceedings
YKTS National Entrepreneurship Education Conference warmly welcomed researchers, educators and actors of entrepreneurship education to a two-day conference at the University of Turku, School of Economics on September 27-28, 2023. The theme of this year's conference was "Critical and reflective perspectives on entrepreneurship education". The aim was to challenge the established views of entrepreneurship education and to discuss questions that have received previously less attention. 80 entrepreneurship education researchers and practitioners participated in the conference, of which about 15 percent were international conference participants. 34 abstract presentations were heard at the conference.
The keynote speakers of the conference were professor Andrew Corbett from Babson College (Boston, US) and associate professor Päivi Siivonen from the University of Turku. Professor Corbett's speech "A Critical Reflection on Emotion and the Teaching of an Entrepreneurial Mindset" created an overview of emotions and their importance as part of entrepreneurship education. In his speech, he emphasized the importance of not only positive emotions but also negative emotions in entrepreneurship education. Associate Professor Siivonen's speech "Educating entrepreneurial and employable university graduates: successful or exhausted finishers?" brought out the many aspects related to the idealization of entrepreneurial individuals, pointing out that although the ideals of entrepreneurship and employability have been adopted quite uncritically among university graduates. Moreover, presenting oneself as employable appears to be consuming for individuals. The program also included two TalkShows. The first TalkShow focused on the Entrepreneurs in Residence model, which focuses on the interface of higher education and working life. In the TalkShow, the entrepreneurs and honorary teachers of the University of Turku, School of Economics shared their own experiences and views based on this systemized cooperation. The second TalkShow dealt with the potential necessity of an entrepreneurial ecosystem in entrepreneurship education and in entrepreneurship. TalkShow included a wide range of speakers from different sectors, which made the discussion very lively and fruitful.
This conference proceedings publication brings together the full papers sent for evaluation to the conference. The conference publication consists of a total of 12 research articles, of which 6 are scientific manuscripts and 6 are practical development works. Scientific manuscripts bring out different perspectives on the research of entrepreneurship education. The practical development works published in this publication are based on projects or practical case descriptions related to entrepreneurship or entrepreneurship education. Joachim Ramström and his research group with their manuscript "Educator's perspective: development of employability competences in venture creation" received the award for the best scientific manuscript.
Konferenssin pääpuhujina olivat professori Andrew Corbett Babson Collegesta (Boston, US) sekä apulaisprofessori Päivi Siivonen Turun yliopistosta. Professori Corbettin puheenvuoro ”A Critical Reflection on Emotion and the Teaching of an Entrepreneurial Mindset” loi katsauksen tunteisiin ja niiden merkitykseen osana yrittäjyyskasvatusta. Puheenvuorossaan hän korosti positiivisten tunteiden lisäksi myös negatiivisten tunteiden merkitystä yrittäjyyskasvatuksessa. Apulaisprofessori Siivosen puheenvuoro ”Yrittäjämäisiä ja työllistettäviä korkeakoulutettuja kasvattamassa: menestyjiä vai uupuneita suorittajia?” puolestaan toi esille yrittäjämäisen toiminnan ihannointiin liittyvät monenlaiset puolet; vaikka yrittäjyyden ja työllistettävyyden ihanteet on omaksuttu varsin kritiikittömästi korkeakoulusta valmistuneille maistereille keskuudessa, itsensä esittäminen työllistettävänä näyttäytyy kuluttavana. Konferenssin ohjelma sisälsi myös kaksi TalkShowta. Ensimmäinen TalkShow käsitteli korkeakoulutuksen ja työelämän rajapintaan keskittyvää Yrittäjät yliopistossa (Entrepreneurs in Residence) mallia. TalkShowssa Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjät yliopistossa -mallin kunniaopettajat jakoivat omia kokemuksiaan ja näkemyksiään tämän yhteistyön pohjalta. Toinen TalkShow käsitteli yrittäjyysekosysteemin tarpeellisuutta yrittäjyyskasvatuksessa ja laajemmin yrittäjyydessä. TalkShowssa oli puhujina laaja-alaisesti toimijoita eri sektoreilta, mikä teki keskustelusta erittäin vilkasta ja hedelmällistä.
Tämä konferenssijulkaisu kokoaa yhteen konferenssiin lähetettyjen ja julkaisuun hyväksyttyjen abstraktien pohjalta työstetyt tutkimuspaperit. Konferenssijulkaisu koostuu yhteensä 12 tutkimusartikkelista, joista 6 on tieteellisiä käsikirjoituksia ja 6 käytännöllisiä kehittämistöitä. Tieteelliset käsikirjoitukset tuovat esille erilaisia näkökulmia yrittäjyyskasvatuksen tutkimukseen. Käytännölliset kehittämistyöt pohjautuvat yrittäjyyteen tai yrittäjyyskasvatukseen liittyviin hankkeisiin tai käytännön case-kuvauksiin. Niiden tavoitteena on tuottaa käytäntöön sovellettavaa tietoa yrittäjyyskasvatuksen toimijoille. Parhaan tieteellisen käsikirjoituksen palkinnon sai Joachim Ramström tutkimusryhmänsä kanssa käsikirjoituksellaan ”Educator's perspective: development of employability competences in venture creation”. Parhaasta käytännöllisestä kehittämistyöstä palkittiin Kirsi Soulamo käsikirjoituksellaan ”Yrittäjyyden esivaiheiden tukeminen Ideasta innovaatioon -opintojaksolla ryhmäcoachingin ja rohkeusinterventioiden avulla”.
YKTS National Entrepreneurship Education Conference warmly welcomed researchers, educators and actors of entrepreneurship education to a two-day conference at the University of Turku, School of Economics on September 27-28, 2023. The theme of this year's conference was "Critical and reflective perspectives on entrepreneurship education". The aim was to challenge the established views of entrepreneurship education and to discuss questions that have received previously less attention. 80 entrepreneurship education researchers and practitioners participated in the conference, of which about 15 percent were international conference participants. 34 abstract presentations were heard at the conference.
The keynote speakers of the conference were professor Andrew Corbett from Babson College (Boston, US) and associate professor Päivi Siivonen from the University of Turku. Professor Corbett's speech "A Critical Reflection on Emotion and the Teaching of an Entrepreneurial Mindset" created an overview of emotions and their importance as part of entrepreneurship education. In his speech, he emphasized the importance of not only positive emotions but also negative emotions in entrepreneurship education. Associate Professor Siivonen's speech "Educating entrepreneurial and employable university graduates: successful or exhausted finishers?" brought out the many aspects related to the idealization of entrepreneurial individuals, pointing out that although the ideals of entrepreneurship and employability have been adopted quite uncritically among university graduates. Moreover, presenting oneself as employable appears to be consuming for individuals. The program also included two TalkShows. The first TalkShow focused on the Entrepreneurs in Residence model, which focuses on the interface of higher education and working life. In the TalkShow, the entrepreneurs and honorary teachers of the University of Turku, School of Economics shared their own experiences and views based on this systemized cooperation. The second TalkShow dealt with the potential necessity of an entrepreneurial ecosystem in entrepreneurship education and in entrepreneurship. TalkShow included a wide range of speakers from different sectors, which made the discussion very lively and fruitful.
This conference proceedings publication brings together the full papers sent for evaluation to the conference. The conference publication consists of a total of 12 research articles, of which 6 are scientific manuscripts and 6 are practical development works. Scientific manuscripts bring out different perspectives on the research of entrepreneurship education. The practical development works published in this publication are based on projects or practical case descriptions related to entrepreneurship or entrepreneurship education. Joachim Ramström and his research group with their manuscript "Educator's perspective: development of employability competences in venture creation" received the award for the best scientific manuscript.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [754]