Sosiaalinen media nuorten mielenterveyden vertaistukena : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Ylikoski, Tiina (2024-03-13)
Sosiaalinen media nuorten mielenterveyden vertaistukena : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Ylikoski, Tiina
(13.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032112397
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032112397
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata, millaista tutkimusta on tehty sosiaalisessa mediassa esiintyvästä vertaistuesta ja nuorten mielenterveydestä, ja koota aiheesta aiempaan tutkimustietoon perustuva kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymykset olivat: ”Millaista tutkimusta on tehty nuorten mielenterveyteen liittyvästä vertaistuesta sosiaalisessa mediassa?” ja ”Millaista nuorten mielenterveyteen liittyvää vertaistukea esiintyy sosiaalisessa mediassa?”.
Kirjallisuuskatsauksessa etsittiin tutkimusartikkeleita neljästä eri tietokannasta, jotka olivat PubMed, CINAHL, APA PsycINFO sekä Web of Science. Lisäksi tiedonhakua laajennettiin manuaalisella haulla. Tietokantahauissa käytetyillä hakulausekkeilla hakutuloksia löydettiin yhteensä 697, mutta lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin mukaanotto- ja poissulkukriteerien avulla viisi tutkimusta tietokantahakujen avulla ja yksi tutkimus manuaalisen haun avulla. Lopulta kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä kuusi englanninkielistä, kansainvälistä tutkimusartikkelia.
Kirjallisuuskatsauksessa muodostettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla kolme eri teemaa, jotka olivat vertaisvuorovaikutus sosiaalisessa mediassa, mielenterveyttä edistävä sosiaalisen median käyttö sekä mielenterveyteen liittyvä tieto sosiaalisessa mediassa. Kirjallisuuskatsauksen keskeisinä tuloksina selvisi, että nuoret käyttivät sosiaalista mediaa sekä vertaistuen antamiseen että vastaanottamiseen. Tulosten perusteella nuorten mielenterveyteen liittyvää vertaistukea esiintyi sosiaalisessa mediassa monin eri tavoin. Nuorten oli sosiaalisessa mediassa mahdollista kokea yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä kuulua erilaisiin vertaistukiryhmiin ja vertaisyhteisöihin. Vertaistuen mahdollistamisen lisäksi sosiaalinen media tuki nuorten itsetunnon kehittymistä sekä mahdollisti itseilmaisun. Sosiaalisessa mediassa oli myös mielenterveyteen liittyvää tietoa sekä mielenterveyttä tukevaa myönteistä sisältöä, joita nuoret hyödynsivät.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella sosiaalinen media mahdollistaa nuorten mielenterveyteen liittyvän vertaistuen ja vuorovaikutuksen sekä tarjoaa erilaisia tapoja vertaistuen toteuttamiseen. Sosiaalisessa mediassa esiintyvän vertaistuen hyödyntämistä nuorten mielenterveyspalveluissa tulisi jatkossa tutkia vielä enemmän.
Kirjallisuuskatsauksessa etsittiin tutkimusartikkeleita neljästä eri tietokannasta, jotka olivat PubMed, CINAHL, APA PsycINFO sekä Web of Science. Lisäksi tiedonhakua laajennettiin manuaalisella haulla. Tietokantahauissa käytetyillä hakulausekkeilla hakutuloksia löydettiin yhteensä 697, mutta lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin mukaanotto- ja poissulkukriteerien avulla viisi tutkimusta tietokantahakujen avulla ja yksi tutkimus manuaalisen haun avulla. Lopulta kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä kuusi englanninkielistä, kansainvälistä tutkimusartikkelia.
Kirjallisuuskatsauksessa muodostettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla kolme eri teemaa, jotka olivat vertaisvuorovaikutus sosiaalisessa mediassa, mielenterveyttä edistävä sosiaalisen median käyttö sekä mielenterveyteen liittyvä tieto sosiaalisessa mediassa. Kirjallisuuskatsauksen keskeisinä tuloksina selvisi, että nuoret käyttivät sosiaalista mediaa sekä vertaistuen antamiseen että vastaanottamiseen. Tulosten perusteella nuorten mielenterveyteen liittyvää vertaistukea esiintyi sosiaalisessa mediassa monin eri tavoin. Nuorten oli sosiaalisessa mediassa mahdollista kokea yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä kuulua erilaisiin vertaistukiryhmiin ja vertaisyhteisöihin. Vertaistuen mahdollistamisen lisäksi sosiaalinen media tuki nuorten itsetunnon kehittymistä sekä mahdollisti itseilmaisun. Sosiaalisessa mediassa oli myös mielenterveyteen liittyvää tietoa sekä mielenterveyttä tukevaa myönteistä sisältöä, joita nuoret hyödynsivät.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella sosiaalinen media mahdollistaa nuorten mielenterveyteen liittyvän vertaistuen ja vuorovaikutuksen sekä tarjoaa erilaisia tapoja vertaistuen toteuttamiseen. Sosiaalisessa mediassa esiintyvän vertaistuen hyödyntämistä nuorten mielenterveyspalveluissa tulisi jatkossa tutkia vielä enemmän.