Yrityksen brändi-identiteetin kirkastaminen organisaatio- ja markkinointiviestinnän keinoin B2B-ohjelmistoliiketoiminnassa
Inervo, Pilvi (2024-04-04)
Yrityksen brändi-identiteetin kirkastaminen organisaatio- ja markkinointiviestinnän keinoin B2B-ohjelmistoliiketoiminnassa
Inervo, Pilvi
(04.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041517862
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041517862
Tiivistelmä
Tutkimuksessa perehdytään brändimarkkinointiin ja erityisesti yritysbrändin identiteettiin ja sen keskeiseen rooliin organisaatio- ja markkinointiviestinnässä. Kilpailuntäyteisessä yritysmaailmassa erottuvan yritysbrändin kehittäminen on välttämätöntä menestyksen kannalta. Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia yritysbrändin identiteetin ja organisaatio- ja markkinointiviestinnän välistä suhdetta ja selvittää, kuinka yritysbrändin identiteettiä voidaan kirkastaa organisaatio- ja markkinointiviestinnän keinoin. Vahva brändi-identiteetti ei ole pelkästään logo tai tunnuslause ja tutkimuksessa pyritäänkin löytämään ja kuvaamaan muita keinoja brändi-identiteetin vahvistamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistoa hankittiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin ohjelmistoalan yrityksissä työskenteleviä henkilöitä. Haastattelukysymykset luotiin yritysbrändin identiteettimatriisin pohjalta. Haastattelujen lisäksi tutkittiin ohjelmistoalan yritysten markkinointiviestinnän kanavia, kuten nettisivuja ja sosiaalisen median kanavia. Tutkimuksessa keskityttiin yritysbrändi-identiteettimatriisin yhdeksään osa-alueeseen, jotka ovat arvolupaus, suhteet, asemointi, ilmaisu, lupaus & ydinarvot, persoonallisuus, missio & visio, kulttuuri ja kompetenssit.
Yritysbrändin identiteetille voidaan löytää kolme ydintekijää, joita ohjelmistoalan yritykset käyttävät brändi-identiteetistä viestiessään: tarjoama, palkka ja ihmiset. Tarjoama tarkoittaa yrityksen laajasta tuote- ja palveluvalikoimasta sekä osaamisesta viestimistä, palkasta viestittäessä keskitytään palkka-avoimuuteen ja asiantuntijoiden kyvykkyyteen, ja ihmisiin keskittyvä brändi-identiteetti viestii etenkin työntekijöidensä hyvinvoinnista ja kehitysmahdollisuuksista.
Kirkastamalla yritysbrändin identiteettiä organisaatiot voivat erottua kilpailijoistaan, luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita sekä houkutella uusia työntekijöitä. Yritysbrändin identiteettiä kehitettäessä tulisi ottaa nykyiset työntekijät mukaan prosessiin, jotta brändistä pystytään luomaan todenmukainen. Jos työntekijöitä ei oteta mukaan prosessiin, brändi-identiteetistä voi tulla hajanainen eivätkä työntekijät noudata sitä. Vahva ja kilpailukykyinen brändi-identiteetti luodaan yhteistyössä työntekijöiden kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistoa hankittiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin ohjelmistoalan yrityksissä työskenteleviä henkilöitä. Haastattelukysymykset luotiin yritysbrändin identiteettimatriisin pohjalta. Haastattelujen lisäksi tutkittiin ohjelmistoalan yritysten markkinointiviestinnän kanavia, kuten nettisivuja ja sosiaalisen median kanavia. Tutkimuksessa keskityttiin yritysbrändi-identiteettimatriisin yhdeksään osa-alueeseen, jotka ovat arvolupaus, suhteet, asemointi, ilmaisu, lupaus & ydinarvot, persoonallisuus, missio & visio, kulttuuri ja kompetenssit.
Yritysbrändin identiteetille voidaan löytää kolme ydintekijää, joita ohjelmistoalan yritykset käyttävät brändi-identiteetistä viestiessään: tarjoama, palkka ja ihmiset. Tarjoama tarkoittaa yrityksen laajasta tuote- ja palveluvalikoimasta sekä osaamisesta viestimistä, palkasta viestittäessä keskitytään palkka-avoimuuteen ja asiantuntijoiden kyvykkyyteen, ja ihmisiin keskittyvä brändi-identiteetti viestii etenkin työntekijöidensä hyvinvoinnista ja kehitysmahdollisuuksista.
Kirkastamalla yritysbrändin identiteettiä organisaatiot voivat erottua kilpailijoistaan, luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita sekä houkutella uusia työntekijöitä. Yritysbrändin identiteettiä kehitettäessä tulisi ottaa nykyiset työntekijät mukaan prosessiin, jotta brändistä pystytään luomaan todenmukainen. Jos työntekijöitä ei oteta mukaan prosessiin, brändi-identiteetistä voi tulla hajanainen eivätkä työntekijät noudata sitä. Vahva ja kilpailukykyinen brändi-identiteetti luodaan yhteistyössä työntekijöiden kanssa.