Montessori-pedagogiikka lapsen kehityksen tukemisen näkökulmasta
Mandunga, Signorina; Laaksonen, Wenla (2024-04-11)
Montessori-pedagogiikka lapsen kehityksen tukemisen näkökulmasta
Mandunga, Signorina
Laaksonen, Wenla
(11.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618039
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618039
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin miten montessori-pedagogiikka liittyy lapsen kehityksen tukemiseen. Montessori-pedagogiikkaa on tärkeä tutkia, koska aihetta ei olla tutkittu tarpeeksi. Montessori-pedagogiikassa on selkeitä hyötyjä lapsen kehityksen kannalta ja niiden tutkiminen lisää positiivisten toimintatapojen käyttöä varhaiskasvatuksessa. Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja aineisto on muodostettu aikaisempien tutkimusten avulla peilaten tutkimusteemoja, jotka ovat lapsen osallisuus, kehityskaudet, valmisteltu ympäristö ja opettajan rooli. Tutkimus osoittaa, että montessori-pedagogiiikka tukee lapsen itsenäisyyttä. Montessori-pedagogiikan kehityskausien ymmärtämisellä, opettajan roolilla sekä valmistellulla ympäristöllä on tärkeä rooli lapsen kehityksen tukemisessa. Tutkimus osoittaa, että montessori-pedagogiikka on toimiva kasvatusmenetelmä, jolla voidaan tukea lasten oppimista.