Hoitotyön johtajan kompetenssi ja tulevaisuuden osaamistarpeet
Herttua, Teija (2024-04-04)
Hoitotyön johtajan kompetenssi ja tulevaisuuden osaamistarpeet
Herttua, Teija
(04.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919583
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919583
Tiivistelmä
Tulevaisuuden muutokset sosiaali- ja terveydenhuollossa edellyttävät hoitotyön johtajilta vahvaa
johtamisosaamista ja johtamisosaamisen jatkuvaa vahvistamista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli
kuvata terveydenhuollossa toimivien hoitotyön johtajien näkemyksiä hoitotyön johtajan
kompetenssista ja sen vahvistamisesta yleisesti. Tarkoituksena oli myös kuvata yleisesti hoitotyön
johtamisosaamisen nykytilaa sekä tulevaisuuden osaamistarpeita terveydenhuollossa toimivien
hoitotyön johtajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyön
johtajien työnohjauksessa, koulutuksen suunnittelussa sekä uusien hoitotyön johtajien rekrytoinnissa ja
perehdyttämisessä.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna etäyhteyden avulla marras-joulukuussa
2021. Haastateltavat valittiin tarkoituksenmukaisella otannalla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 11
hoitotyön johtajaa eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella
sisällönanalyysilla, jota ohjasivat ennalta määritellyt tutkimuskysymykset.
Tutkimuksen tulosten perusteella hoitotyön johtajan kompetenssi on moninainen kokonaisuus.
Hoitotyön johtajan kompetenssi muodostuu yhdeksästä osa-alueesta, joita ovat toiminnan johtamisen
osaaminen, tiedolla johtamisen osaaminen, henkilöstöjohtamisen osaaminen, talousjohtamisen
osaaminen, viestintä- ja yhteistyöosaaminen, työhyvinvoinnin johtamisen osaaminen, eettinen
osaaminen, itsensä johtamisen osaaminen ja johtajan henkilökohtaiset ominaispiirteet.
Tulevaisuudessa hoitotyön johtajan kompetenssi sisältää samat kompetenssin osa-alueet kuin tällä
hetkellä. Kuitenkin hoitotyön johtajien kompetenssin osa-alueet tulevat painottumaan eri lailla kuin
tällä hetkellä. Hoitotyön johtajien mukaan tulevaisuudessa tulee erityisesti korostumaan hoitotyön
johtajien asiakaslähtöisen toiminnan johtamisen osaaminen, moniammatillinen yhteistyöosaaminen,
yksilöllinen johtamisosaaminen ja monikulttuurillinen johtamisosaaminen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus (sote- uudistus) edellyttää hoitotyön johtajilta uudenlaista
osaamista nyt ja tulevaisuudessa. Hoitotyön johtajan kompetenssia tulee vahvistaa kokonaisvaltaisesti
huomioiden jokainen kompetenssin osa-alue. Kompetenssin vahvistamisessa on keskeistä huomioida
sekä tämän hetken osaaminen että tulevaisuuden osaamistarpeet. Hoitotyön johtajien mukaan tällä
hetkellä tulee vahvistaa toiminnan johtamisen osaamista, tiedolla johtamisen osaamista,
henkilöstöjohtamisen osaamista sekä talousjohtamisen osaamista. Keskeisiä kompetenssin
vahvistamisen keinoja ovat monipuolinen koko työuran aikainen koulutus, ammatillinen
vuorovaikutus sekä oman organisaation sisällä että oman organisaation ulkopuolella sekä johtajan
persoonallisuuden ja toimintatapojen arviointi.
Hoitotyön johtajan kompetenssin vahvistaminen on oleellista, jotta pystytään vastaamaan sekä
terveydenhuollossa että yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin sekä turvaamaan hoitotyön
korkeatasoinen johtaminen myös tulevaisuudessa. Korkeatasoisella hoitotyön johtamisella voidaan
edistää laadukasta ja potilasturvallista hoitoa, johtajan ja henkilökunnan työhyvinvointia sekä sosiaali ja terveysalan vetovoimaisuutta. Future changes in social and healthcare require strong leadership skills and continuous development of
leadership skills from nursing leaders. The purpose of this study was to describe the views of nursing
leaders working in healthcare on nursing leadership competence and how to further develop these
competences. The study also explored nursing leaders' views on future competency requirements. The
goal of the study was to produce information that could be utilized in the supervision and guidance of
nursing leaders, in the planning of training, as well as in the recruitment and orientation of new
nursing leaders.
The study was conducted as a semi-structured individual interview via remote connection in
November-December 2021. Participants were selected through purposive sampling. In total, 11
nursing leaders from various parts of Finland participated in the study. The research material was
analyzed using inductive content analysis guided by the research questions.
According to the results of the study, the competence of a nursing leader is a multifaceted entity. The
following nine key areas of competence identified for a nursing leader are operations leadership skills,
knowledge-based management skills, personnel management skills, financial management skills,
communication and collaboration skills, work well-being management skills, ethics skills, self management skills, and personal characteristics of the leader. The future competences of a nursing
leader consists of the same elements as today, but emphasis on importance of these elements will
change. According to nursing leaders, future focus will be especially on nursing leaders’ skillls of
managing customer centric business processes, multi-professional collaboration skills, individual
management skills and multi-cultural management skills.
The Finnish social and health care reform requires new types of competencies from nursing leaders
now and in the future. The competence of a nursing leader should be strengthened comprehensively,
taking into account each area of competence. According to nursing leaders, there is a particular need to
strengthen operational management skills, personnel management skills, and financial management
skills. Key methods of competence enhancement include diverse training throughout the career,
professional interaction, and assessment of the leader's personality and methods. Strengthening the
competence of a nursing leader is essential to meet the key objectives of the social and health care
reform and to ensure high-level nursing leadership in the future. High-quality nursing leadership can
promote quality and patient-safe care, the well-being of the leader and staff, and the attractiveness of
the social and health care sector.
johtamisosaamista ja johtamisosaamisen jatkuvaa vahvistamista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli
kuvata terveydenhuollossa toimivien hoitotyön johtajien näkemyksiä hoitotyön johtajan
kompetenssista ja sen vahvistamisesta yleisesti. Tarkoituksena oli myös kuvata yleisesti hoitotyön
johtamisosaamisen nykytilaa sekä tulevaisuuden osaamistarpeita terveydenhuollossa toimivien
hoitotyön johtajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyön
johtajien työnohjauksessa, koulutuksen suunnittelussa sekä uusien hoitotyön johtajien rekrytoinnissa ja
perehdyttämisessä.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna etäyhteyden avulla marras-joulukuussa
2021. Haastateltavat valittiin tarkoituksenmukaisella otannalla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 11
hoitotyön johtajaa eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella
sisällönanalyysilla, jota ohjasivat ennalta määritellyt tutkimuskysymykset.
Tutkimuksen tulosten perusteella hoitotyön johtajan kompetenssi on moninainen kokonaisuus.
Hoitotyön johtajan kompetenssi muodostuu yhdeksästä osa-alueesta, joita ovat toiminnan johtamisen
osaaminen, tiedolla johtamisen osaaminen, henkilöstöjohtamisen osaaminen, talousjohtamisen
osaaminen, viestintä- ja yhteistyöosaaminen, työhyvinvoinnin johtamisen osaaminen, eettinen
osaaminen, itsensä johtamisen osaaminen ja johtajan henkilökohtaiset ominaispiirteet.
Tulevaisuudessa hoitotyön johtajan kompetenssi sisältää samat kompetenssin osa-alueet kuin tällä
hetkellä. Kuitenkin hoitotyön johtajien kompetenssin osa-alueet tulevat painottumaan eri lailla kuin
tällä hetkellä. Hoitotyön johtajien mukaan tulevaisuudessa tulee erityisesti korostumaan hoitotyön
johtajien asiakaslähtöisen toiminnan johtamisen osaaminen, moniammatillinen yhteistyöosaaminen,
yksilöllinen johtamisosaaminen ja monikulttuurillinen johtamisosaaminen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus (sote- uudistus) edellyttää hoitotyön johtajilta uudenlaista
osaamista nyt ja tulevaisuudessa. Hoitotyön johtajan kompetenssia tulee vahvistaa kokonaisvaltaisesti
huomioiden jokainen kompetenssin osa-alue. Kompetenssin vahvistamisessa on keskeistä huomioida
sekä tämän hetken osaaminen että tulevaisuuden osaamistarpeet. Hoitotyön johtajien mukaan tällä
hetkellä tulee vahvistaa toiminnan johtamisen osaamista, tiedolla johtamisen osaamista,
henkilöstöjohtamisen osaamista sekä talousjohtamisen osaamista. Keskeisiä kompetenssin
vahvistamisen keinoja ovat monipuolinen koko työuran aikainen koulutus, ammatillinen
vuorovaikutus sekä oman organisaation sisällä että oman organisaation ulkopuolella sekä johtajan
persoonallisuuden ja toimintatapojen arviointi.
Hoitotyön johtajan kompetenssin vahvistaminen on oleellista, jotta pystytään vastaamaan sekä
terveydenhuollossa että yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin sekä turvaamaan hoitotyön
korkeatasoinen johtaminen myös tulevaisuudessa. Korkeatasoisella hoitotyön johtamisella voidaan
edistää laadukasta ja potilasturvallista hoitoa, johtajan ja henkilökunnan työhyvinvointia sekä sosiaali ja terveysalan vetovoimaisuutta.
leadership skills from nursing leaders. The purpose of this study was to describe the views of nursing
leaders working in healthcare on nursing leadership competence and how to further develop these
competences. The study also explored nursing leaders' views on future competency requirements. The
goal of the study was to produce information that could be utilized in the supervision and guidance of
nursing leaders, in the planning of training, as well as in the recruitment and orientation of new
nursing leaders.
The study was conducted as a semi-structured individual interview via remote connection in
November-December 2021. Participants were selected through purposive sampling. In total, 11
nursing leaders from various parts of Finland participated in the study. The research material was
analyzed using inductive content analysis guided by the research questions.
According to the results of the study, the competence of a nursing leader is a multifaceted entity. The
following nine key areas of competence identified for a nursing leader are operations leadership skills,
knowledge-based management skills, personnel management skills, financial management skills,
communication and collaboration skills, work well-being management skills, ethics skills, self management skills, and personal characteristics of the leader. The future competences of a nursing
leader consists of the same elements as today, but emphasis on importance of these elements will
change. According to nursing leaders, future focus will be especially on nursing leaders’ skillls of
managing customer centric business processes, multi-professional collaboration skills, individual
management skills and multi-cultural management skills.
The Finnish social and health care reform requires new types of competencies from nursing leaders
now and in the future. The competence of a nursing leader should be strengthened comprehensively,
taking into account each area of competence. According to nursing leaders, there is a particular need to
strengthen operational management skills, personnel management skills, and financial management
skills. Key methods of competence enhancement include diverse training throughout the career,
professional interaction, and assessment of the leader's personality and methods. Strengthening the
competence of a nursing leader is essential to meet the key objectives of the social and health care
reform and to ensure high-level nursing leadership in the future. High-quality nursing leadership can
promote quality and patient-safe care, the well-being of the leader and staff, and the attractiveness of
the social and health care sector.