Sosioemotionaalisten taitojen ilmeneminen käsityön oppitunneilla : Käsityön aineenopettajien havaintoja 7.-9. luokkalaisten sosioemotionaalisista taidoista
Hietala, Karoliina; Elgström, Emilia (2024-04-05)
Sosioemotionaalisten taitojen ilmeneminen käsityön oppitunneilla : Käsityön aineenopettajien havaintoja 7.-9. luokkalaisten sosioemotionaalisista taidoista
Hietala, Karoliina
Elgström, Emilia
(05.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220600
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220600
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää käsityön aineenopettajien havaintoihin perustuen 7.–9. luokkalaisten oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen ilmenemisestä käsityön oppitunneilla. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin millä tavoin käsityön aineenopettaja voi tukea oppilaiden sosioemotionaalisia taitoja käsityön oppitunneilla. Tämän aiheen tutkiminen on tärkeää, koska käsitöiden tekemisellä on todettu olevan vaikutusta yksilön sosioemotionaalisiin taitoihin. Sosioemotionaaliset taidot edistävät monin tavoin oppimista vaikuttamalla muun muassa oppilaan huomion ohjautumiseen, muistiin, päättelykykyyn ja energisyyteen. Käsitöiden nähdään olevan keino auttaa muun muassa selviytymään masennuksesta tai ahdistuksesta.
Tutkielman keskeisimmät pääkäsitteet ovat sosioemotionaaliset taidot, nuoruusikä ja käsityön oppiaine perusopetuksessa, jotka yhdessä muodostavat tämän tutkielman teoriataustan. Tässä tutkielmassa sosioemotionaalisilla taidoilla viitataan yksilön taitoihin sekä kyvykkyyteen hyödyntää näitä taitoja. Sosioemotionaalisilla taidoilla tarkoitetaan esimerkiksi yksilön sosiaalisia vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja sekä persoonan vahvuuksia.
Tämä tutkielma on laadullinen. Laadullisessa tutkimuksessa on keskeistä yksilöiden ja maailman vuorovaikutus toistensa kanssa, tässä tapauksessa käsityöoppiaineen, oppilaan sosioemotionaalisten taitojen sekä opettajan havainnoista rakentuva kokonaisuus. Tutkimustuloksia analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla. Teorialähtöisessä analysointivaiheessa saatua aineistoa luokiteltiin luokittelurungon avulla. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin sosiaalisen median Facebook-alustoille ja tekstiiliopettajaliiton jäsenistön sähköpostilistalle. Kyselylomakkeen alussa selvitimme ymmärtävätkö käsityön aineenopettajat sosioemotionaalisten taitojen merkityksen oppimisen kannalta. Tutkimukseen osallistui 20 käsityön aineenopettajaa.
Tutkimustulokset jakautuvat kahteen osaan, ensimmäisessä osassa tarkastellaan oppilaan sosioemotionaalisten tunteiden näyttäytymisenä käsityön oppitunneilla. Tutkimustuloksista ilmenee kuinka oppilaiden sosioemotionaaliset taidot näyttäytyvät käsityön oppitunneilla laajana kirjona. Hyvät sosioemotionaaliset taidot ilmenevät käsityön oppitunneilla oppilaiden toiminnassa esimerkiksi runsaampana vuorovaikutuksena vertaisten kanssa sekä oppilaan kyvykkyytenä tunnistaa tunteensa ja toimia niiden mukaisesti. Heikommat sosioemotionaaliset taidot ilmenevät tulosten mukaan käsityön oppitunneilla esimerkiksi häiriökäyttäytymisenä sekä kyvyttömyytenä pyytää opettajalta apua.
Tulosten toisessa osassa tarkastellaan käsityön aineenopettajan keinoja tukea oppilaan sosioemotionaalisia taitoja käsityön oppitunneilla. Tuloksista ilmenee käsityön aineenopettajan tiedostavan ja tunnistavan oppilaan sosioemotionaalisten taitojen merkityksen sekä tavat, joilla taitoja voidaan tukea. Vastauksista ilmenee, kuinka oppilaan sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa on merkittävää hyvä oppilaantuntemus sekä riittävä määrä tukea, jolloin oppilaan yksilölliseen ohjaamiseen on paremmat resurssit. Oppilaan sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa nähdään lisäksi olevan merkittävässä roolissa opettajan antama positiivinen palaute. Opettajan antama kannustus nähdään kasvattavan oppilaan luottamista omiin taitoihin ja kykyihin
Käsityön oppiaine sekä käsityön oppitunnit ovat oppimisympäristönä merkittävä oppilaan sosioemotionaalisten taitojen kehittymisen kannalta. Oppiaineessa käsityö mahdollistaa erilaisten tunnetaitojen, persoonan kyvykkyyksien sekä vuorovaikutustilanteiden harjoittamista. Käsityön aineenopettajalla on merkittävät mahdollisuudet tukea oppilaan sosioemotionaalisia taitoja käsityön oppiaineessa.
Tutkielman keskeisimmät pääkäsitteet ovat sosioemotionaaliset taidot, nuoruusikä ja käsityön oppiaine perusopetuksessa, jotka yhdessä muodostavat tämän tutkielman teoriataustan. Tässä tutkielmassa sosioemotionaalisilla taidoilla viitataan yksilön taitoihin sekä kyvykkyyteen hyödyntää näitä taitoja. Sosioemotionaalisilla taidoilla tarkoitetaan esimerkiksi yksilön sosiaalisia vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja sekä persoonan vahvuuksia.
Tämä tutkielma on laadullinen. Laadullisessa tutkimuksessa on keskeistä yksilöiden ja maailman vuorovaikutus toistensa kanssa, tässä tapauksessa käsityöoppiaineen, oppilaan sosioemotionaalisten taitojen sekä opettajan havainnoista rakentuva kokonaisuus. Tutkimustuloksia analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla. Teorialähtöisessä analysointivaiheessa saatua aineistoa luokiteltiin luokittelurungon avulla. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin sosiaalisen median Facebook-alustoille ja tekstiiliopettajaliiton jäsenistön sähköpostilistalle. Kyselylomakkeen alussa selvitimme ymmärtävätkö käsityön aineenopettajat sosioemotionaalisten taitojen merkityksen oppimisen kannalta. Tutkimukseen osallistui 20 käsityön aineenopettajaa.
Tutkimustulokset jakautuvat kahteen osaan, ensimmäisessä osassa tarkastellaan oppilaan sosioemotionaalisten tunteiden näyttäytymisenä käsityön oppitunneilla. Tutkimustuloksista ilmenee kuinka oppilaiden sosioemotionaaliset taidot näyttäytyvät käsityön oppitunneilla laajana kirjona. Hyvät sosioemotionaaliset taidot ilmenevät käsityön oppitunneilla oppilaiden toiminnassa esimerkiksi runsaampana vuorovaikutuksena vertaisten kanssa sekä oppilaan kyvykkyytenä tunnistaa tunteensa ja toimia niiden mukaisesti. Heikommat sosioemotionaaliset taidot ilmenevät tulosten mukaan käsityön oppitunneilla esimerkiksi häiriökäyttäytymisenä sekä kyvyttömyytenä pyytää opettajalta apua.
Tulosten toisessa osassa tarkastellaan käsityön aineenopettajan keinoja tukea oppilaan sosioemotionaalisia taitoja käsityön oppitunneilla. Tuloksista ilmenee käsityön aineenopettajan tiedostavan ja tunnistavan oppilaan sosioemotionaalisten taitojen merkityksen sekä tavat, joilla taitoja voidaan tukea. Vastauksista ilmenee, kuinka oppilaan sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa on merkittävää hyvä oppilaantuntemus sekä riittävä määrä tukea, jolloin oppilaan yksilölliseen ohjaamiseen on paremmat resurssit. Oppilaan sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa nähdään lisäksi olevan merkittävässä roolissa opettajan antama positiivinen palaute. Opettajan antama kannustus nähdään kasvattavan oppilaan luottamista omiin taitoihin ja kykyihin
Käsityön oppiaine sekä käsityön oppitunnit ovat oppimisympäristönä merkittävä oppilaan sosioemotionaalisten taitojen kehittymisen kannalta. Oppiaineessa käsityö mahdollistaa erilaisten tunnetaitojen, persoonan kyvykkyyksien sekä vuorovaikutustilanteiden harjoittamista. Käsityön aineenopettajalla on merkittävät mahdollisuudet tukea oppilaan sosioemotionaalisia taitoja käsityön oppiaineessa.