Opiskelijoiden huijarisyndrooma toisen asteen ja yliopiston välisen siirtymän näkökulmasta : Kyselytutkimus kasvatustieteen kandidaatiksi opiskeleville
Kangas, Mira (2024-04-22)
Opiskelijoiden huijarisyndrooma toisen asteen ja yliopiston välisen siirtymän näkökulmasta : Kyselytutkimus kasvatustieteen kandidaatiksi opiskeleville
Kangas, Mira
(22.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042321182
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042321182
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani tarkoituksena on tutkia huijarisyndrooman esiintyvyyttä suomalaisissa yliopistoissa kasvatustieteen kandidaatintutkintoa suorittavien opiskelijoiden keskuudessa, sekä sitä, onko opiskelijan tarkempi tutkinto-ohjelma, tai toisen asteen ja yliopiston välinen siirtymä yhteydessä sen esiintyvyyteen. Aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla, ja analysoitiin määrällisin menetelmin. Huijarisyndroomalla tarkoitetaan kokoelmaa ajatusmalleja, jotka saavat ihmisen uskomaan, että hänen saavutuksensa johtuvat tuurista tai jonkinlaisesta virheestä. Tämä synnyttää ihmisessä myös pelon paljastumisesta, eli siitä, että muutkin tajuavat, ettei hän olekaan ansainnut saavutuksiaan. Huijarisyndrooman kokemukset ovat yleisiä etenkin elämän erilaisissa siirtymävaiheissa. Toisen asteen ja yliopiston välisellä siirtymällä viitataan siihen, miten opiskelija päätyy lukiosta tai ammattikoulusta yliopistoon. Tätä siirtymää on viime vuosikymmenen aikana pyritty Suomen valtion toimesta nopeuttamaan työvoimapulan helpottamiseksi. Uudistusta on kuitenkin kritisoitu, koska sen on nähty lisäävän nuorten kokemia paineita, ja pakottavan heidät tekemään uraansa koskevia valintoja hyvin nuorina. Tutkimuksen perusteella huijarisyndrooman kokeminen on yleistä kasvatustieteen kandidaatiksi opiskelevilla 66.9 % vastaajista kokiessa sille tyypillisiä ajatusmalleja säännöllisesti. Opiskelijan tutkinto-ohjelman tai toisen asteen koulutuksen ja yliopiston välisen siirtymän ei todettu aineistossa olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä huijarisyndrooman kokemiseen. In my bachelor’s thesis I study the prevalence of impostor syndrome in students who study towards their Bachelor of Education degree in Finnish universities and whether its prevalence is connected to how the students have transitioned from upper secondary level education to university. The data was collected using an online survey and analyzed using quantitative methods. Impostor syndrome refers to a collection of thought patterns that make a person believe that their accomplishments are a result of either luck or a mistake. This leads to a fear of being exposed as a fraud who has not actually earned their accomplishments. Impostor syndrome is especially common during different transitional phases of a person’s life. The transition from upper secondary level education to university refers to how a student moves from either upper secondary school or vocational school to university. During the last decade the Finnish government has attempted to make this transition shorter to remedy the nation’s labor shortage. The reform has however received some criticism as it has been accused of adding pressure on the youth and forcing them to make career decisions at a very young age. According to the study impostor syndrome is common among students who study towards their Bachelor of Education degree as 66.9 % of the participants reported experiencing feelings of impostorism on a regular basis. No statistical significance was found between impostor syndrome and the participants’ study program or their transition between upper secondary level education and university.