Yläkoulun ja toisen asteen jatkumo matematiikan opetussuunnitelmissa
Achren, Aino (2024-04-25)
Yläkoulun ja toisen asteen jatkumo matematiikan opetussuunnitelmissa
Achren, Aino
(25.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622621
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622621
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisen jatkumon matematiikan opetussuunnitelmat muodostavat yläkoulun ja toisen asteen siirtymävaiheessa. Aihetta tutkittiin vertailemalla yläkoulun matematiikan opetussuunnitelmaa toisen asteen opetussuunnitelmiin. Lukion ja ammattikoulun matematiikan opetussuunnitelmasta vertailuun otettiin kummankin kursseista ensimmäinen, kaikille pakollinen yhteinen osa.
Aihe on erittäin tärkeä tutkittavaksi, jotta jatkumosta saataisiin mahdollisimman vaivaton ja oppimista edistävä. Tätä jatkumoa ei ole entuudestaan juurikaan tutkittu oppivelvollisuuden laajennuttua toiselle asteelle. Tutkimus tuo myös opetussuunnitelmien ja opetuksen suunnitteluun uusia näkökulmia.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka keskittyy kirjoitettuun aineistoon. Aineisto analysoitiin aineistolähteisenä sisällönanalyysinä, taulukoimalla ja vertailemalla opetussuunnitelmien tavoitteita, sisältöjä sekä arviointikriteerejä. Tutkimuksen tulokset näyttävät, että jatkumo on molemmissa monessa alueessa joustava ja johdonmukainen. Tutkimuksessa selvisi myös, että lukion ja yläkoulun välillä on hieman sulavampi jatkumo, kuin ammattikoulun ja yläkoulun välillä.
Tutkimuksen tuloksia pystytään hyödyntämään erityisesti jatkumon parantamisessa. Myös jatkossa opetussuunnitelman eri osien sekä kurssien sisältöjen kehittelyssä tutkimuksen tuloksista on varmasti paljon hyötyä.
Aihe on erittäin tärkeä tutkittavaksi, jotta jatkumosta saataisiin mahdollisimman vaivaton ja oppimista edistävä. Tätä jatkumoa ei ole entuudestaan juurikaan tutkittu oppivelvollisuuden laajennuttua toiselle asteelle. Tutkimus tuo myös opetussuunnitelmien ja opetuksen suunnitteluun uusia näkökulmia.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka keskittyy kirjoitettuun aineistoon. Aineisto analysoitiin aineistolähteisenä sisällönanalyysinä, taulukoimalla ja vertailemalla opetussuunnitelmien tavoitteita, sisältöjä sekä arviointikriteerejä. Tutkimuksen tulokset näyttävät, että jatkumo on molemmissa monessa alueessa joustava ja johdonmukainen. Tutkimuksessa selvisi myös, että lukion ja yläkoulun välillä on hieman sulavampi jatkumo, kuin ammattikoulun ja yläkoulun välillä.
Tutkimuksen tuloksia pystytään hyödyntämään erityisesti jatkumon parantamisessa. Myös jatkossa opetussuunnitelman eri osien sekä kurssien sisältöjen kehittelyssä tutkimuksen tuloksista on varmasti paljon hyötyä.