"Rahastahan kaikki on kiinni" : Koulunkäynninohjaajien näkemyksiä inklusiivisen opetuksen toteutumisesta
Piilinen, Nea (2024-04-25)
"Rahastahan kaikki on kiinni" : Koulunkäynninohjaajien näkemyksiä inklusiivisen opetuksen toteutumisesta
Piilinen, Nea
(25.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622737
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622737
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee inklusiivisen opetuksen toteutumista. Inklusiivinen opetus toteuttaa inkluusion arvoja koulussa. Inklusiivisessa koulussa oppilas saa tarvitsemansa tuen oppimiseen ja kasvuun. Opetusryhmät ovat monimuotoisia ja niissä on erilaisia tuen tarpeita. Yhä useampi erityisen tuen oppilas on sijoitettu yleisopetuksen ryhmään. Koulunkäynninohjaajien asema koulunkäynnin tukemisessa inklusiivisessa opetuksessa on merkittävä. Yhdenvertaisuuden luominen on yksi inkluusion tavoitteista.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää erityisen tuen oppilaan oppimisen tukemisen ja oppilaiden yhdenvertaisuuden toteutumista inklusiivisessa luokassa, jossa yleisopetuksen ryhmään on sijoitettu erityisen tuen oppilaita. Aihetta tarkasteltiin koulunkäynninohjaajien näkökulmasta. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea koulunkäynninohjaajaa, jotka työskentelevät inklusiivisessa luokassa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella erityisen tuen oppilaan oppimista tuetaan erilaisin tukitoimin ja ohjaajan läsnäololla. Erilaisia oppimisympäristöjä on käytössä puutteellisesti ja ne eivät aina sovi erityisen tuen oppilaille. Resurssit ovat merkittävä osa erityisen tuen oppilaan tukemista. Nykyiset resurssit eivät riitä kaikkien oppilaiden tukemiseen. Oppilaiden välistä yhdenvertaisuutta toteutetaan siten, että pyritään huomioimaan kaikkia tasapuolisesti. Kuitenkaan tämä ei käytännössä toteudu. Oppilaiden oikeus saada tarpeidensa mukaista opetusta ei aina toteudu. Erityisen oppilaat eivät aina tarvittaessa saa erityisopetusta eivätkä yleisen tuen oppilaat vaihtelevaa opetusta. Erityisen tuen oppilaan on vaikeaa saada onnistumisen kokemuksia yleisopetuksessa eikä oppimisympäristöt palvele kaikkien oppilaiden tarpeita.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää erityisen tuen oppilaan oppimisen tukemisen ja oppilaiden yhdenvertaisuuden toteutumista inklusiivisessa luokassa, jossa yleisopetuksen ryhmään on sijoitettu erityisen tuen oppilaita. Aihetta tarkasteltiin koulunkäynninohjaajien näkökulmasta. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea koulunkäynninohjaajaa, jotka työskentelevät inklusiivisessa luokassa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella erityisen tuen oppilaan oppimista tuetaan erilaisin tukitoimin ja ohjaajan läsnäololla. Erilaisia oppimisympäristöjä on käytössä puutteellisesti ja ne eivät aina sovi erityisen tuen oppilaille. Resurssit ovat merkittävä osa erityisen tuen oppilaan tukemista. Nykyiset resurssit eivät riitä kaikkien oppilaiden tukemiseen. Oppilaiden välistä yhdenvertaisuutta toteutetaan siten, että pyritään huomioimaan kaikkia tasapuolisesti. Kuitenkaan tämä ei käytännössä toteudu. Oppilaiden oikeus saada tarpeidensa mukaista opetusta ei aina toteudu. Erityisen oppilaat eivät aina tarvittaessa saa erityisopetusta eivätkä yleisen tuen oppilaat vaihtelevaa opetusta. Erityisen tuen oppilaan on vaikeaa saada onnistumisen kokemuksia yleisopetuksessa eikä oppimisympäristöt palvele kaikkien oppilaiden tarpeita.