Lukiolaisten kokemuksia yläkoulun antamista valmiuksista biologian opiskeluun
Matila, Ella (2024-05-06)
Lukiolaisten kokemuksia yläkoulun antamista valmiuksista biologian opiskeluun
Matila, Ella
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828282
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828282
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin lukiolaisten kokemuksia yläkoulun antamista valmiuksista biologian opiskeluun. Valmiuksilla tarkoitettiin tässä tutkielmassa koettua tietotasoa ja kiinnostusta. Näitä selvitettiin biologian eri osa-alueissa, jotka tässä tutkimuksessa määriteltiin uusimpien eli vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Tutkimuksessa käytetyt biologian osa-alueet olivat luontotuntemus, ekosysteemien toiminta, ihmisen elintoiminnot, perinnöllisyys, evoluutio ja kestävä tulevaisuus. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin koetun tietotason ja kiinnostuksen yhteyttä biologian osa-alueissa sekä sitä, oliko opiskelijan sukupuolella tai yhdeksännen luokan päättötodistuksen biologian arvosanalla yhteyttä opiskelijan koettuun tietotasoon ja kiinnostukseen biologiassa. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-verkkokyselynä kahden Varsinais- Suomen kunnan lukioista. Kyselyyn vastasi 46 lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa, joista 26 oli naisia ja 20 miehiä. Aineistoa analysoitiin määrällisin tutkimusmenetelmin IBM SPSS Statistics - tilasto-ohjelmalla.
Tämän tutkimuksen mukaan opiskelijoiden koettu tietotaso ja kiinnostus olivat korkeimmat biologian osa-alueessa ihmisen elintoiminnot. Heikoin koettu tietotaso ja kiinnostus taas olivat biologian osa- alueessa ekosysteemien toiminta. Lisäksi tulokset osoittivat, että koettu tietotaso ja kiinnostus olivat yhteydessä toisiinsa kaikissa muissa biologian osa-alueissa, paitsi osa-alueessa kestävä tulevaisuus. Tulosten mukaan sukupuolten välillä ei ollut eroa siinä, millaisena he kokivat tietotasonsa biologian osa-alueissa. Kiinnostuksen suhteen sukupuolet taas erosivat niin, että tytöt olivat tilastollisesti merkitsevästi kiinnostuneempia biologiasta kuin pojat. Yhdeksännen luokan päättötodistuksen biologian arvosana ei ollut yhteydessä siihen, millaisena opiskelijat kokivat tietotasonsa biologian osa- alueissa. Arvosanan 10 saaneet opiskelijat olivat kuitenkin tilastollisesti merkitsevästi kiinnostuneempia biologiasta kuin muita arvosanoja saaneet opiskelijat.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa parhaiten ja heikoiten osatuista biologian osa-alueista sekä siitä, että tietotaso ja kiinnostus ovat yhteydessä toisiinsa. Myös tyttöjen suurempi kiinnostus biologian oppiainetta kohtaan ja arvosanojen yhteys kiinnostukseen biologiassa on todettu aiemmissakin tutkimuksissa.
Tämän tutkimuksen mukaan opiskelijoiden koettu tietotaso ja kiinnostus olivat korkeimmat biologian osa-alueessa ihmisen elintoiminnot. Heikoin koettu tietotaso ja kiinnostus taas olivat biologian osa- alueessa ekosysteemien toiminta. Lisäksi tulokset osoittivat, että koettu tietotaso ja kiinnostus olivat yhteydessä toisiinsa kaikissa muissa biologian osa-alueissa, paitsi osa-alueessa kestävä tulevaisuus. Tulosten mukaan sukupuolten välillä ei ollut eroa siinä, millaisena he kokivat tietotasonsa biologian osa-alueissa. Kiinnostuksen suhteen sukupuolet taas erosivat niin, että tytöt olivat tilastollisesti merkitsevästi kiinnostuneempia biologiasta kuin pojat. Yhdeksännen luokan päättötodistuksen biologian arvosana ei ollut yhteydessä siihen, millaisena opiskelijat kokivat tietotasonsa biologian osa- alueissa. Arvosanan 10 saaneet opiskelijat olivat kuitenkin tilastollisesti merkitsevästi kiinnostuneempia biologiasta kuin muita arvosanoja saaneet opiskelijat.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa parhaiten ja heikoiten osatuista biologian osa-alueista sekä siitä, että tietotaso ja kiinnostus ovat yhteydessä toisiinsa. Myös tyttöjen suurempi kiinnostus biologian oppiainetta kohtaan ja arvosanojen yhteys kiinnostukseen biologiassa on todettu aiemmissakin tutkimuksissa.