Hae
Aineistot 1-10 / 51
Someopettajien ja opettajatilien yhteys luokanopettajaopiskelijoiden kokemukseen akateemisesta minäkuvastaan ja itsetunnostaan
(2024-05-02)
Tutkimus keskittyi someopettajien ja opettajatilien yhteyteen luokanopettajaopiskelijoiden akateemiseen minäkuvaan sekä itsetuntoon. Tutkimuksessa tarkastellaan myös opettajatilien seuraamisaktiivisuuden yhteyttä ...
Terveystietoa etsimässä: 9. -luokkalaisten terveystiedon tiedonhakukäyttäytyminen
(2024-05-03)
Suomalaisnuorten kokemus omasta terveydentilastaan on heikentynyt viimeisimpien vuosien aikana. Erityisesti erilaiset kiputilat sekä väsymys ja uupumus ovat terveyshuolien kärjessä. Terveyteen liittyvää tietoa on saatavilla ...
Seksuaalivähemmistöön kuuluvien opettajien kokemuksia työyhteisössä toimimisesta ja siihen kuulumisesta kouluympäristössä
(2024-05-02)
Seksuaalivähemmistöihin kuuluvat opettajat ovat marginalisoitu ryhmä, joka on historiassa usein jäänyt koulutuksen ja seksuaalisuuden tutkimusten ulkopuolelle. Monet seksuaalivähemmistöön kuuluvat opettajat kokivat koulut ...
Alakouluikäisen lapsen lukemisen kehitys ja lukemaan oppiminen
(2024-04-25)
Tutkimus tarkastelee lukutaidon ja lukemisen vaikutuksia oppimiseen lasten ja nuorten näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää aikaisempien tutkimusten perusteella, miten oppilas hyötyy lukemisesta, millaiset ...
Opettajien näkemyksiä sukupuolen moninaisuudesta sekä sukupuolitietoisuudesta ja sen toteuttamisesta kouluympäristössä
(2024-05-02)
Sukupuolitietoinen kasvatus on yksi tapa edistää sukupuolten tasa-arvoa. Sen tarkoituksena on tunnistaa yhteiskunnallisia ja kulttuurisia sukupuolittuneita käsityksiä ja ohjata opettajaa vähentämään näitä sukupuolikäsityksiä ...
Mobiililaitteiden käytön yhteys luokanopettajaopiskelijoiden keskittymiskykyyn ja koettuun muistamiseen
(2024-05-03)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko mobiililaitteiden käytöllä yhteyttä luokanopettajaopiskelijoiden keskittymiskykyyn tai koettuun muistamiseen. Tämän lisäksi tutkittiin, onko luokanopettajaopiskelijan iällä, ...
Tekoälyn käyttö perusopetuksessa ja aineenopettajien asenteita sitä kohtaan
(2024-05-02)
Tässä tutkimuksessa tutkittiin aineenopettajien tekoälyn käyttöä opetuksen suunnittelussa ja opetuksen toteutuksessa sekä niiden yhteyttä opetuksen laatuun. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää, millaisia asenteita ...
Opettajaopiskelijoiden asenteet inklusiivista kasvatusta kohtaan
(2024-05-02)
Poliittisten päätösten myötä inkluusioon sitoutuminen tarkoittaa, että yhä useampi oppilas, jolla on erityisen tuen tarpeita, saa opetusta tavallisessa luokassa. Aikaisemmassa tutkimuksessa opettajaryhmällä huomattiin ...
Digitaalisen opetuksen integrointi matematiikan oppitunneille yläkouluissa
(2024-05-03)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun matematiikan opettajilla on digitaalisesta opettamisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin digitaalisten opetusvälineiden käyttöön liittyviä käsityksiä ja ...
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemat valmiudet musiikin opettamiseen alakoulussa
(2024-05-03)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisina luokanopettajaopiskelijat kokevat valmiutensa musiikin opettamiseen, sekä miten aiempi musiikillinen tausta ja yliopiston tarjoamat musiikin opinnot vaikuttavat koettuihin ...