Kehittävä moniammatillinen yhteistyö prosessina. Lapsiperheiden varhaisen tukemisen mahdollisuudet
Pärnä, Katariina (2012-08-31)
Kehittävä moniammatillinen yhteistyö prosessina. Lapsiperheiden varhaisen tukemisen mahdollisuudet
Pärnä, Katariina
(31.08.2012)
Annales Universitatis Turkuensis C 341 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5086-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5086-7
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Moniammatillinen yhteistyö liitetään yleensä vaativiin asiakastilanteisiin, joissa esimerkiksi
asiakkaan sairauden hoito, vaikeudet elämänhallinnassa tai oppimisvaikeuksien
kartoittaminen edellyttävät ammattilaisten yhteistyötä. Nykyinen sosiaali- ja terveydenhuollon
poliittis-hallinnollinen ohjaus korostaa moniammatillisen yhteistyön roolia myös
ennaltaehkäisevässä työssä, esimerkiksi lapsiperheille tarjottavissa varhaisen tuen palveluissa
ja ehkäisevässä lastensuojelutyössä.
Useissa moniammatillisen yhteistyön määritelmissä korostuu asiakkaan ongelmien
kohtaaminen ja niiden tavoitteellinen hoitaminen. Käsitteenä moniammatillinen yhteistyö on
myös hyvin yleisesti käytetty. Useimmissa asiakirjoissa se mainitaan pääasiassa joko
yhteistyön muotona tai keinona. Tyypillistä on, että termiä ei yleensä mitenkään määritellä,
vaan merkitys pidetään itsestään selvänä, ja oletetaan se implisiittisesti ymmärretyksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Lastensuojelullisen varhaiskuntoutuksen
kehittäminen ja toteuttaminen -kehittämishankkeessa saatuja kokemuksia moniammatillisesta
yhteistyöstä ja sen kehittämisestä. Hanke toteutettiin eteläisessä Suomessa viidellä
paikkakunnalla vuosina 2003–2007. Hankkeeseen osallistui yhteensä 215 perhettä ja yli 100
työntekijää. Työntekijöiden edustama moniammatillisuus oli sekä horisontaalista että
vertikaalista, mikä tarkoittaa, että työntekijöillä on hyvin erilaisia ammatteja ja eritasoisia
koulutuksia. Hankkeeseen liittyvät kehittämisinterventiot olivat voimavaraistava yhteistyön
suunnittelu, toteutus ja arviointi, yhteinen koulutus ja opintopiirityöskentely sekä
Videoavusteinen vuorovaikutuksen ohjaus (VIG MLL®) ammattilaisille suunnattuna
työnohjauksena.
Tässä tutkimuksessa moniammatillisen yhteistyön oletetaan olevan organisaatiokulttuurinen
ilmiö. Se joko kannustaa yli ammattirajojen ja yli organisaatiorajojen tehtävään yhteistyöhön
tai rajoittaa sitä. Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta teoriasta. Toinen on Andrew
Abbottin (1988, 1995) teoria professioiden systeemisyydestä ja linkittymisestä, toinen Anne
Edwardsin (2010) teoria professionaalisen asiantuntijuuden synnyn relationaalisesta
luonteesta. Näiden mukaan professiot kehittyvät, luovat käytäntönsä ja muuttuvat suhteessa
toisiinsa. Asiantuntijuus syntyy ammattilaisten keskinäisessä sekä ammattilaisten ja
asiakkaiden välisissä suhteissa. Rajatyö ja rajojen ylittäminen ovat moniammatillisen
yhteistyön ytimessä. Moniammatillinen yhteistyö on postmodernin professionaalisuuden
ilmentymä. Teoreettiseen kehykseen kuuluvat myös moniammatillisen yhteistyön
käsitteellisiset jäsennykset (mm. D’Amour ym. 2005, Leathard 2003). Ne kuvaavat
yhteistyötä erilaisin vaihe- ja tasomallein, joissa yhteistyö syntyy ja syvenee prosessimaisesti.
Tutkimusasetelmassa on toimintatutkimuksellisia piirteitä. Tutkimuksessa haetaan vastauksia
siihen, millaisia edellytyksiä yhteistyön käynnistymiselle on, miten yhteistyön tavoitteet
rakentuvat ja miten niiden toteutumista arvioidaan. Lisäksi kysytään, mitä
yhteistoiminnallinen asiakastyö toimintana on ja miten sitä voidaan kehittää. Tutkimuksen
lopussa tarkastellaan moniammatillisen yhteistyön kehittymisen prosesseja ja vastataan
arvokysymykseen, miksi moniammatillisen yhteistyön kehittäminen on tärkeää.
Tutkimuskysymyksiin vastaaminen on edellyttänyt aineisto- ja menetelmätriangulaatiota.
Aineistona käytetään hankkeeseen osallistuneiden työntekijöiden haastatteluja ja
ryhmäkeskusteluja sekä hankkeessa tuotettuja dokumentteja. Ennen varsinaisen toiminnan
aloittamista on tehty pääasiassa yksilöhaastatteluja (N=7). Niissä työntekijät kuvaavat
hankkeeseen liittyviä odotuksiaan ja omaan työhönsä liittyviä kehittämistarpeita. Hankkeen
loppupuolella kerätty aineisto on pääasiassa ryhmäkeskusteluja (N=10), joissa työntekijät
arvioivat hankkeen toteutunutta toimintaa. Kehittämisprosessiin liittyviä aineistoja ovat
erilaiset työpaperit ja viralliset dokumentit, kuten vuosittain tehdyt suunnitelmat ja raportit.
Käytössä ovat myös omat ”kenttämuistiinpanoni” eli omaan muistikirjaani kirjoitettuja
muistiinpanoja yhteistyötilanteista. Olen osallistunut hankkeeseen sekä kehittäjänä että
tutkijana, mikä on edellyttänyt tietoista eettistä arviointia ja omien positioiden reflektiivistä
jäsennystä. Aineisto on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla. Analyysissä yhdistyvät aineistolähtöinen ja teoriaohjaava tulkinta. Lisäksi siinä on piirteitä narratiivisesta
tulkinnasta ja keskusteluanalyysistä.
Tutkimuksen tulos on, että yhteistyön käynnistyminen edellyttää asiakaslähtöisen
yhteistyötarpeen tunnistamista ja siitä viriävää yhteistyötahtoa. Luottamuksen syntyminen
helpottaa professioiden rajoilla käytävää neuvottelua ja mahdollistaa rajojen ylityksen, sitä
kautta moniammatillisen yhteistyöprosessin käynnistymisen ja edistymisen. Toinen tärkeä
tulos on toiminnan tavoitteellisuuden hahmottaminen prosessimaisesti eteneväksi
käytännöksi. Tavoitteiden monitasoisuuden ymmärtäminen ja tavoitteiden konkretisointi
ohjaavat yhteistyöprosessia ja mahdollistavat toiminnan arvioinnin. Kolmas keskeinen tulos
on asiakastyön yhteistoiminnallisuuden merkityksen tunnistaminen. Moniammatillinen
yhteistyö on prosessi, joka sisältää resurssien, vastuun ja osaamisen jakamista. Prosessin
kehittäminen yhteistyössä helpottaa uusien yhteistyökäytäntöjen sisäistymistä ja juurtumista
työyhteisöjen organisaatiokulttuureihin.
Moniammatillisen yhteistyön kehittyminen on tärkeää, jotta lapset, nuoret ja heidän perheensä
saavat laadukkaita, tuloksellisia ja vaikuttavia palveluja lähellä lapsen ja perheen arkista
toimintaympäristöä.
asiakkaan sairauden hoito, vaikeudet elämänhallinnassa tai oppimisvaikeuksien
kartoittaminen edellyttävät ammattilaisten yhteistyötä. Nykyinen sosiaali- ja terveydenhuollon
poliittis-hallinnollinen ohjaus korostaa moniammatillisen yhteistyön roolia myös
ennaltaehkäisevässä työssä, esimerkiksi lapsiperheille tarjottavissa varhaisen tuen palveluissa
ja ehkäisevässä lastensuojelutyössä.
Useissa moniammatillisen yhteistyön määritelmissä korostuu asiakkaan ongelmien
kohtaaminen ja niiden tavoitteellinen hoitaminen. Käsitteenä moniammatillinen yhteistyö on
myös hyvin yleisesti käytetty. Useimmissa asiakirjoissa se mainitaan pääasiassa joko
yhteistyön muotona tai keinona. Tyypillistä on, että termiä ei yleensä mitenkään määritellä,
vaan merkitys pidetään itsestään selvänä, ja oletetaan se implisiittisesti ymmärretyksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Lastensuojelullisen varhaiskuntoutuksen
kehittäminen ja toteuttaminen -kehittämishankkeessa saatuja kokemuksia moniammatillisesta
yhteistyöstä ja sen kehittämisestä. Hanke toteutettiin eteläisessä Suomessa viidellä
paikkakunnalla vuosina 2003–2007. Hankkeeseen osallistui yhteensä 215 perhettä ja yli 100
työntekijää. Työntekijöiden edustama moniammatillisuus oli sekä horisontaalista että
vertikaalista, mikä tarkoittaa, että työntekijöillä on hyvin erilaisia ammatteja ja eritasoisia
koulutuksia. Hankkeeseen liittyvät kehittämisinterventiot olivat voimavaraistava yhteistyön
suunnittelu, toteutus ja arviointi, yhteinen koulutus ja opintopiirityöskentely sekä
Videoavusteinen vuorovaikutuksen ohjaus (VIG MLL®) ammattilaisille suunnattuna
työnohjauksena.
Tässä tutkimuksessa moniammatillisen yhteistyön oletetaan olevan organisaatiokulttuurinen
ilmiö. Se joko kannustaa yli ammattirajojen ja yli organisaatiorajojen tehtävään yhteistyöhön
tai rajoittaa sitä. Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta teoriasta. Toinen on Andrew
Abbottin (1988, 1995) teoria professioiden systeemisyydestä ja linkittymisestä, toinen Anne
Edwardsin (2010) teoria professionaalisen asiantuntijuuden synnyn relationaalisesta
luonteesta. Näiden mukaan professiot kehittyvät, luovat käytäntönsä ja muuttuvat suhteessa
toisiinsa. Asiantuntijuus syntyy ammattilaisten keskinäisessä sekä ammattilaisten ja
asiakkaiden välisissä suhteissa. Rajatyö ja rajojen ylittäminen ovat moniammatillisen
yhteistyön ytimessä. Moniammatillinen yhteistyö on postmodernin professionaalisuuden
ilmentymä. Teoreettiseen kehykseen kuuluvat myös moniammatillisen yhteistyön
käsitteellisiset jäsennykset (mm. D’Amour ym. 2005, Leathard 2003). Ne kuvaavat
yhteistyötä erilaisin vaihe- ja tasomallein, joissa yhteistyö syntyy ja syvenee prosessimaisesti.
Tutkimusasetelmassa on toimintatutkimuksellisia piirteitä. Tutkimuksessa haetaan vastauksia
siihen, millaisia edellytyksiä yhteistyön käynnistymiselle on, miten yhteistyön tavoitteet
rakentuvat ja miten niiden toteutumista arvioidaan. Lisäksi kysytään, mitä
yhteistoiminnallinen asiakastyö toimintana on ja miten sitä voidaan kehittää. Tutkimuksen
lopussa tarkastellaan moniammatillisen yhteistyön kehittymisen prosesseja ja vastataan
arvokysymykseen, miksi moniammatillisen yhteistyön kehittäminen on tärkeää.
Tutkimuskysymyksiin vastaaminen on edellyttänyt aineisto- ja menetelmätriangulaatiota.
Aineistona käytetään hankkeeseen osallistuneiden työntekijöiden haastatteluja ja
ryhmäkeskusteluja sekä hankkeessa tuotettuja dokumentteja. Ennen varsinaisen toiminnan
aloittamista on tehty pääasiassa yksilöhaastatteluja (N=7). Niissä työntekijät kuvaavat
hankkeeseen liittyviä odotuksiaan ja omaan työhönsä liittyviä kehittämistarpeita. Hankkeen
loppupuolella kerätty aineisto on pääasiassa ryhmäkeskusteluja (N=10), joissa työntekijät
arvioivat hankkeen toteutunutta toimintaa. Kehittämisprosessiin liittyviä aineistoja ovat
erilaiset työpaperit ja viralliset dokumentit, kuten vuosittain tehdyt suunnitelmat ja raportit.
Käytössä ovat myös omat ”kenttämuistiinpanoni” eli omaan muistikirjaani kirjoitettuja
muistiinpanoja yhteistyötilanteista. Olen osallistunut hankkeeseen sekä kehittäjänä että
tutkijana, mikä on edellyttänyt tietoista eettistä arviointia ja omien positioiden reflektiivistä
jäsennystä. Aineisto on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla. Analyysissä yhdistyvät aineistolähtöinen ja teoriaohjaava tulkinta. Lisäksi siinä on piirteitä narratiivisesta
tulkinnasta ja keskusteluanalyysistä.
Tutkimuksen tulos on, että yhteistyön käynnistyminen edellyttää asiakaslähtöisen
yhteistyötarpeen tunnistamista ja siitä viriävää yhteistyötahtoa. Luottamuksen syntyminen
helpottaa professioiden rajoilla käytävää neuvottelua ja mahdollistaa rajojen ylityksen, sitä
kautta moniammatillisen yhteistyöprosessin käynnistymisen ja edistymisen. Toinen tärkeä
tulos on toiminnan tavoitteellisuuden hahmottaminen prosessimaisesti eteneväksi
käytännöksi. Tavoitteiden monitasoisuuden ymmärtäminen ja tavoitteiden konkretisointi
ohjaavat yhteistyöprosessia ja mahdollistavat toiminnan arvioinnin. Kolmas keskeinen tulos
on asiakastyön yhteistoiminnallisuuden merkityksen tunnistaminen. Moniammatillinen
yhteistyö on prosessi, joka sisältää resurssien, vastuun ja osaamisen jakamista. Prosessin
kehittäminen yhteistyössä helpottaa uusien yhteistyökäytäntöjen sisäistymistä ja juurtumista
työyhteisöjen organisaatiokulttuureihin.
Moniammatillisen yhteistyön kehittyminen on tärkeää, jotta lapset, nuoret ja heidän perheensä
saavat laadukkaita, tuloksellisia ja vaikuttavia palveluja lähellä lapsen ja perheen arkista
toimintaympäristöä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2825]