Point Of No Return: Dope Sick Love and Reindeerspotting as Documentaries of Addiction
Rosten, Laura Maria (2014-09-19)
Point Of No Return: Dope Sick Love and Reindeerspotting as Documentaries of Addiction
Rosten, Laura Maria
(19.09.2014)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014091844786
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014091844786
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
In this postgraduate thesis the focus is on two documentary films,
Renaud Brothers's Dope Sick Love (2005) and Joonas Neuvonen's
Reindeerspotting (2010). In both of these films, addicts are on limelight.
The directors of both films follow addicts and their everyday lives on
streets with handheld cameras. This thesis will analyze and compare the
narratives of these addicts. Do these documentaries affirm to the existing
conventions, according to which representations of addicts and addiction
are always either miraculous survival stories or stories, which always end
up in utter decadence.
The main questions this thesis proposes, are how addicts and their
narratives are being handled in the two case study films, and how the
drug cultures depicted in the films differ from each other. What changes
between New York City and Rovaniemi, Northern Finland, and what
remains the same.
The academic and theoretical framework of this thesis consists of
Susanna Helke's doctoral thesis Nanookin jälki, where the history of
documentary films' methods and approaches are discussed. Additionally,
the thinking is heavily informed by such poststructuralist writers as
Roland Barthes, Michel Foucault, Louis Althusser, Stuart Hall and Chris
Weedon. Tässä pro gradu-tutkielmassa keskitytään vertailemaan ja analysoimaan
kahta dokumenttielokuvaa, Renaudin veljesten Dope Sick Lovea (2005)
ja Joonas Neuvosen Reindeerspottingia (2010). Molemmissa elokuvissa
keskiössä ovat addiktit, joiden jokapäiväistä elämää ohjaajat seuraavat
kaduilla kameroidensa kanssa. Tutkielma keskittyykin vertailemaan ja
erittelemään addiktien tarinoita ja narratiiveja. Vahvistavatko
dokumentaarit omilta osiltaan vallitsevia konventioita, joiden mukaan
narkomaanien ja huumeriippuvuuden kuvaukset ovat joko ihmeellisiä
selviytymistarinoita tai täydellisiä rappiotarinoita.
Pro gradu-tutkielman keskeisiksi tutkimuskysymyksi nousee siis, miten
addiktien narratiiveja käsitellään kahdessa esimerkkielokuvissa, ja miten
dokumentaarien kuvaamat huumekulttuurit poikkeavat toisistaan
kahdella eri mantereella. Mikä muuttuu New York-Rovaniemi-akselilla,
mikä säilyy?
Tutkielman sisältöä hallitsee tietty teoreettinen ja akateeminen sekä
käsitteellinen viitekehys. Vaikutteita on haettu dokumentaarien tyylien ja
metodien historiasta Susanna Helkeen (2006) väitöskirjan Nanookin jälki
kautta, ja toisaalta vallan ja diskurssien teoreettista taustaa
poststrukturalistien leiristä Michel Foucaultin, Roland Barthesin, Louis
Althusserin, Chris Weedonin ja Stuart Hallin kautta.
Renaud Brothers's Dope Sick Love (2005) and Joonas Neuvonen's
Reindeerspotting (2010). In both of these films, addicts are on limelight.
The directors of both films follow addicts and their everyday lives on
streets with handheld cameras. This thesis will analyze and compare the
narratives of these addicts. Do these documentaries affirm to the existing
conventions, according to which representations of addicts and addiction
are always either miraculous survival stories or stories, which always end
up in utter decadence.
The main questions this thesis proposes, are how addicts and their
narratives are being handled in the two case study films, and how the
drug cultures depicted in the films differ from each other. What changes
between New York City and Rovaniemi, Northern Finland, and what
remains the same.
The academic and theoretical framework of this thesis consists of
Susanna Helke's doctoral thesis Nanookin jälki, where the history of
documentary films' methods and approaches are discussed. Additionally,
the thinking is heavily informed by such poststructuralist writers as
Roland Barthes, Michel Foucault, Louis Althusser, Stuart Hall and Chris
Weedon.
kahta dokumenttielokuvaa, Renaudin veljesten Dope Sick Lovea (2005)
ja Joonas Neuvosen Reindeerspottingia (2010). Molemmissa elokuvissa
keskiössä ovat addiktit, joiden jokapäiväistä elämää ohjaajat seuraavat
kaduilla kameroidensa kanssa. Tutkielma keskittyykin vertailemaan ja
erittelemään addiktien tarinoita ja narratiiveja. Vahvistavatko
dokumentaarit omilta osiltaan vallitsevia konventioita, joiden mukaan
narkomaanien ja huumeriippuvuuden kuvaukset ovat joko ihmeellisiä
selviytymistarinoita tai täydellisiä rappiotarinoita.
Pro gradu-tutkielman keskeisiksi tutkimuskysymyksi nousee siis, miten
addiktien narratiiveja käsitellään kahdessa esimerkkielokuvissa, ja miten
dokumentaarien kuvaamat huumekulttuurit poikkeavat toisistaan
kahdella eri mantereella. Mikä muuttuu New York-Rovaniemi-akselilla,
mikä säilyy?
Tutkielman sisältöä hallitsee tietty teoreettinen ja akateeminen sekä
käsitteellinen viitekehys. Vaikutteita on haettu dokumentaarien tyylien ja
metodien historiasta Susanna Helkeen (2006) väitöskirjan Nanookin jälki
kautta, ja toisaalta vallan ja diskurssien teoreettista taustaa
poststrukturalistien leiristä Michel Foucaultin, Roland Barthesin, Louis
Althusserin, Chris Weedonin ja Stuart Hallin kautta.