Erityisopettajien kokemuksia vahvuusperustaisen pedagogiikan käytön vaikutuksista oppilaisiin sekä omaan työhyvinvointiin
Salminen, Tuija; Pasi, Jenni (2023-05-17)
Erityisopettajien kokemuksia vahvuusperustaisen pedagogiikan käytön vaikutuksista oppilaisiin sekä omaan työhyvinvointiin
Salminen, Tuija
Pasi, Jenni
(17.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060953660
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060953660
Tiivistelmä
Vahvuuspedagogiikka eli vahvuuksiin perustuva opetus on viime vuosien aikana noussut yhä enemmän esille opetus- ja kasvatusalalla. Perusopetuksen opetussuunnitelma edellyttää oppilaiden vahvuuksien hyödyntämistä osana opetusta jokaisella tuen portaalla. Vahvuuksien esiintuomisella ja niitä hyödyntämällä mahdollistetaan, että jokainen saa tunteen omasta ainutlaatuisuudestaan. Etenkin erityisen tuen oppilailla tie on voinut olla kivinen moninaisten pulmien vuoksi. Tästä syystä he tarvitsevat tukea omien vahvuuksien löytämiseen, niiden hyödyntämiseen ja edelleen itsetunnon kasvamiseen. Jokainen meistä on arvokas ja jokaisella on oikeus tulla siitä tietoiseksi.
Opettajien työhyvinvointi ja työssä jaksaminen saavat runsaasti mediahuomiota sekä puhuttavat ammattiyhteisöjen keskuudessa laajasti. Työssään uupuvat opettajat ovat yhteiskunnallisesti huolestuttava ilmiö, jonka ratkaisemiseksi tulisi löytää pikaisesti keinoja esimerkiksi täydennyskoulutuksen muodossa. Miten opettajien työhyvinvointia voisi parantaa?
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia erityisopettajien kokemuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta. Millaisena he kokevat itse vahvuuspedagogiikan käytön? Millaisia havaintoja he ovat tehneet vahvuusperustaisen opetuksen vaikutuksista oppilaisiin ja heidän oppimismotivaatioonsa? Tämä teoriaohjaava tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, joka on toteutettu fenomenografisella tutkimusotteella. Aineistoa käsiteltäessä sieltä nousi vahvasti esille erityisopettajien huomioita vahvuusperustaisen opetuksen yhteydestä työhyvinvointiin. Tämän vuoksi päätimme ottaa yhden tutkimuskysymyksen lisää tarkasteltavaksi. Aineistosta keräsimme merkitysyksiköitä, jotka lopulta jäsensimme kuvauskategorioiksi tutkimuskysymyksittäin.
Tutkimusaineisto on kerätty tammi-helmikuun 2023 aikana teemahaastattelun avuin. Haastattelimme kahdeksaa erityisluokanopettajana tai erityisopettajana työskentelevää opettajaa eri puolilta Suomea. Haastatteluun osallistuneet informantit käyttävät vahvuusperustaista pedagogiikkaa osana opetustaan sekä opettavat vahvuustaitoja ja niiden hyödyntämistä erityisen tuen oppilailleen.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaat hyötyivät vahvuusperustaisesta opetuksesta. Vahvuuspedagogiikan käyttö mahdollisista alkuvaikeuksista huolimatta nosti muun muassa oppilaiden itsetuntoa, lisäsi koulumotivaatiota, vahvisti resilienssiä kohtaamaan haasteita sekä kehitti heidän tunne- ja vuorovaikutustaitojansa.
Tämän tutkimuksen aineistosta nousi myös vahvasti esille erityisopettajien työhyvinvointiin liittyvät positiiviset kokemukset. Opettajat kokivat työmotivaation nousseen, ammatillisen itsetunnon vahvistuneen sekä työn kuormittavuuden vähentyneen, vaikka he kaipasivat kollegiaalista tukea. Vahvuuksia hyödyntävä opetus tukee niin oppilaiden kuin opettajienkin kokonaisvaltaista hyvinvointia koulussa.
Opettajien työhyvinvointi ja työssä jaksaminen saavat runsaasti mediahuomiota sekä puhuttavat ammattiyhteisöjen keskuudessa laajasti. Työssään uupuvat opettajat ovat yhteiskunnallisesti huolestuttava ilmiö, jonka ratkaisemiseksi tulisi löytää pikaisesti keinoja esimerkiksi täydennyskoulutuksen muodossa. Miten opettajien työhyvinvointia voisi parantaa?
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia erityisopettajien kokemuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta. Millaisena he kokevat itse vahvuuspedagogiikan käytön? Millaisia havaintoja he ovat tehneet vahvuusperustaisen opetuksen vaikutuksista oppilaisiin ja heidän oppimismotivaatioonsa? Tämä teoriaohjaava tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, joka on toteutettu fenomenografisella tutkimusotteella. Aineistoa käsiteltäessä sieltä nousi vahvasti esille erityisopettajien huomioita vahvuusperustaisen opetuksen yhteydestä työhyvinvointiin. Tämän vuoksi päätimme ottaa yhden tutkimuskysymyksen lisää tarkasteltavaksi. Aineistosta keräsimme merkitysyksiköitä, jotka lopulta jäsensimme kuvauskategorioiksi tutkimuskysymyksittäin.
Tutkimusaineisto on kerätty tammi-helmikuun 2023 aikana teemahaastattelun avuin. Haastattelimme kahdeksaa erityisluokanopettajana tai erityisopettajana työskentelevää opettajaa eri puolilta Suomea. Haastatteluun osallistuneet informantit käyttävät vahvuusperustaista pedagogiikkaa osana opetustaan sekä opettavat vahvuustaitoja ja niiden hyödyntämistä erityisen tuen oppilailleen.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaat hyötyivät vahvuusperustaisesta opetuksesta. Vahvuuspedagogiikan käyttö mahdollisista alkuvaikeuksista huolimatta nosti muun muassa oppilaiden itsetuntoa, lisäsi koulumotivaatiota, vahvisti resilienssiä kohtaamaan haasteita sekä kehitti heidän tunne- ja vuorovaikutustaitojansa.
Tämän tutkimuksen aineistosta nousi myös vahvasti esille erityisopettajien työhyvinvointiin liittyvät positiiviset kokemukset. Opettajat kokivat työmotivaation nousseen, ammatillisen itsetunnon vahvistuneen sekä työn kuormittavuuden vähentyneen, vaikka he kaipasivat kollegiaalista tukea. Vahvuuksia hyödyntävä opetus tukee niin oppilaiden kuin opettajienkin kokonaisvaltaista hyvinvointia koulussa.