IoT-analytiikan ratkaisut osana yrityksen asiakastietopohjaista johtamista : Miten IoT-analytiikan ratkaisut pystyvät tuottamaan arvoa asiakastietoon liittyvien tietotarpeiden suhteen?
Martikainen, Joona (2024-07-04)
IoT-analytiikan ratkaisut osana yrityksen asiakastietopohjaista johtamista : Miten IoT-analytiikan ratkaisut pystyvät tuottamaan arvoa asiakastietoon liittyvien tietotarpeiden suhteen?
Martikainen, Joona
(04.07.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024072562478
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024072562478
Tiivistelmä
Digitaalisen tiedon merkitys liiketoiminnassa kasvaa vuosi vuodelta, ja data on nykyään
arvokasta pääomaa digitaalisessa liiketoiminnassa. Teknologian ja tekniikan kehitys tarjoaa
yrityksille jatkuvasti uusia IoT-analytiikan keinoja, joiden avulla yritykset voivat kerätä ja
hyödyntää asiakastietoa liiketoiminnan strategisessa ja operatiivisessa toiminnassa. IoT-
analytiikka kuluttajakäyttäytymisen tutkimisen keinona tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden
esimerkiksi kuluttajien oikean käyttäytymisen tutkimiseen. Teollisen Internetin laaja-alainen ja
tehokas hyödyntäminen on kuitenkin edennyt verrattain hitaasti huolimatta ilmeisestä
potentiaalista reaaliaikaiseen data-analyysiin ja optimointiin, jota erityisesti uudet
tekoälyratkaisut vielä entisestään tehostaisivat.
Vaikka IoT-sovellusten teknologisesta toteutuksesta on paljon kirjallisuutta, sen käytöstä ja
hyödyntämisestä liiketoiminnan, markkinoinnin ja asiakassuhteiden johtamiseen ei ole
perehdytty paljoa. Tiedolla johtaminen IoT:n avulla on jatkuva prosessi, ja sen ydinasioita
kilpailuedun ja asiakastietojohtamisen kannalta on jatkuva kehittäminen ja jatkuva oppiminen.
Kun organisaatio implementoi tehokkaita tiedolla johtamisen käytäntöjä tai luovat tiedolla
johtamiseen pohjautuvia strategioita, organisaatio antaa itselleen mahdollisuuden muuttaa
raaka ja sekava data arvokkaaksi tiedoksi, jonka avulla se voi parantaa innovaatiojohtamistaan,
tehokkuuttaan, ja ennen kaikkea parantaa asiakastietojohtamistaan ja tätä kautta
asiakassuhteitaan ja asiakastyytyväisyyttä.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan tieteellisen kirjallisuuden ja Fidera Oy:tä koskevan
tapaustutkimuksen välisenä vuoropuheluna sitä, miten IoT-sovellukset parantavat
asiakastiedolla johtamista, millaista tietoa IoT-sovellukset tuottavat asiakastiedosta, miten
organisaatioiden tulisi kehittää IoT-sovelluksia nykyisiin verrattuna, sekä miten IoT-sovellusten
käyttöä voitaisiin lisätä organisaatioissa.
Organisaatiot, jotka pystyvät tehokkaasti hyödyntämään IoT-sovelluksista saatavaa
asiakastietoa kykenevät parempaan asiakastietojohtamiseen ja tämän kautta kilpailuedun
saamiseen. Organisaatioiden tulisi ryhtyä hyödyntämään enemmän osallistavaa markkinointia
yhdessä IoT-sovellusten kanssa, ja täten laajentaa asiakastietojohtamistaan osana
operationaalista toimintaansa.
arvokasta pääomaa digitaalisessa liiketoiminnassa. Teknologian ja tekniikan kehitys tarjoaa
yrityksille jatkuvasti uusia IoT-analytiikan keinoja, joiden avulla yritykset voivat kerätä ja
hyödyntää asiakastietoa liiketoiminnan strategisessa ja operatiivisessa toiminnassa. IoT-
analytiikka kuluttajakäyttäytymisen tutkimisen keinona tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden
esimerkiksi kuluttajien oikean käyttäytymisen tutkimiseen. Teollisen Internetin laaja-alainen ja
tehokas hyödyntäminen on kuitenkin edennyt verrattain hitaasti huolimatta ilmeisestä
potentiaalista reaaliaikaiseen data-analyysiin ja optimointiin, jota erityisesti uudet
tekoälyratkaisut vielä entisestään tehostaisivat.
Vaikka IoT-sovellusten teknologisesta toteutuksesta on paljon kirjallisuutta, sen käytöstä ja
hyödyntämisestä liiketoiminnan, markkinoinnin ja asiakassuhteiden johtamiseen ei ole
perehdytty paljoa. Tiedolla johtaminen IoT:n avulla on jatkuva prosessi, ja sen ydinasioita
kilpailuedun ja asiakastietojohtamisen kannalta on jatkuva kehittäminen ja jatkuva oppiminen.
Kun organisaatio implementoi tehokkaita tiedolla johtamisen käytäntöjä tai luovat tiedolla
johtamiseen pohjautuvia strategioita, organisaatio antaa itselleen mahdollisuuden muuttaa
raaka ja sekava data arvokkaaksi tiedoksi, jonka avulla se voi parantaa innovaatiojohtamistaan,
tehokkuuttaan, ja ennen kaikkea parantaa asiakastietojohtamistaan ja tätä kautta
asiakassuhteitaan ja asiakastyytyväisyyttä.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan tieteellisen kirjallisuuden ja Fidera Oy:tä koskevan
tapaustutkimuksen välisenä vuoropuheluna sitä, miten IoT-sovellukset parantavat
asiakastiedolla johtamista, millaista tietoa IoT-sovellukset tuottavat asiakastiedosta, miten
organisaatioiden tulisi kehittää IoT-sovelluksia nykyisiin verrattuna, sekä miten IoT-sovellusten
käyttöä voitaisiin lisätä organisaatioissa.
Organisaatiot, jotka pystyvät tehokkaasti hyödyntämään IoT-sovelluksista saatavaa
asiakastietoa kykenevät parempaan asiakastietojohtamiseen ja tämän kautta kilpailuedun
saamiseen. Organisaatioiden tulisi ryhtyä hyödyntämään enemmän osallistavaa markkinointia
yhdessä IoT-sovellusten kanssa, ja täten laajentaa asiakastietojohtamistaan osana
operationaalista toimintaansa.